• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97021910566
  • خبرنگار : 71021

پاسخی به ابهام وزارتخانه جدید دولت

پاسخی به ابهام وزارتخانه جدید دولت

دبیر مجمع تشکل‌های گردشگری تاکید کرد: با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه قرار نیست هیچ یک از این بخش‌ها حذف و یا فقط به گردشگری اولویت داده شود.

به گزارش ایسنا، طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی که برای چندمین بار در یک دهه اخیر اوایل این هفته  در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد، با نظر رییس مجلس به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه و بدست نیاوردن دو سوم رأی نمایندگان از دستور کار خارج شد، اما بلافاصله‌ی یک روز، با اجماع هیأت رییسه، ‌ این طرح برای بررسی بیشتر دوباره به کمیسیون مشترک مجلس ارجاع شد.

به گفته نعمتی، عضو هیأت رییسه مجلس، عده‌ای از نمایندگان معتقد بودند این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی مربوط به داشتن بار مالی است و عده‌ای دیگر نظر برعکس آن را داشتند. در نهایت چون این طرح تنها یک ماده واحده دارد برای رفع هرگونه شبهه‌ای به کمیسیون مشترک بررسی کننده این طرح ارجاع شد.

هرچند که او یادآور شده بود؛ بازگشت نظر هیأت رییسه به معنای تصویب کلیات این طرح نیست، بلکه قرار است شبهه درباره بار مالی این طرح و مغایرت با برنامه ششم رفع شده و دوباره به هیئت رئیسه ارجاع شود.

اما در بین واکنش‌های منفی و مثبتی که به تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همان ساختار معیوب و پر ایراد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد شده، مطالباتی نیز برای اولویت بخشیدن به گردشگری در این وزارتخانه جدید و یا حرف و حدیث‌هایی درباره‌ی استقلال میراث فرهنگی و صنایع دستی از وزارتخانه گردشگری مطرح شده که جمشید حمزه‌زاده در مقام دبیر مجمع تشکل‌های گردشگری که طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه را با همراهی سایر تشکل‌های خصوصی پیگیر است، در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد:  برخلاف تصورها و نظرات شایع، در تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار نیست به هیچ یک از این بخش‌ها، برتری و یا اولویتی داده شود.

او اضافه کرد: در طرحی که به مجلس ارائه شد، این سه بخش همسطح با هم تعریف شده‌اند و قرار نیست میراث فرهنگی و صنایع دستی از بدنه اصلی حذف و یا به گردشگری اولویت داده شود. ما می‌خواهیم مشکلات را برطرف کنیم نمی‌خوایم  در این شرایط، مساله و چالش جدیدی بوجود آوریم.

حمزه زاده با اشاره به تصویب کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: همانطور که در سال ۸۲ برای تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قانونی نوشته شد، لازم است برای تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعریف ساختارهای متناسب، قانونی تنظیم و در مجلس تصویب شود.

وی همچنین گفت: برخی متصورند با تبدیل سازمان به وزارتخانه بودجه‌ی مضاعفی به دولت تحمیل می‌شود، درحالی‌که قرار نیست چنین اتفاقی افتد و این ابهام‌ها هنگام بررسی طرح در کمیسیون مشترک مجلس برطرف خواهد شد.

حمزه زاده یادآور شد: با این دگرگونی، سازمان از مجموعه ریاست جمهوری خارج و به وزارتخانه‌ای مستقل تبدیل می‌شود که فعالیت‌های آن به نسبت گذشته بهتر رصد خواهد شد.

طرح تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقریبا از اواخر دهه ۸۰ در مجلس مطرح بوده که هر بار در مرحله نخست یا از دستور کار مجلس خارج شده و یا با طرح یک فوریت، بررسی آن به بعد و در کمیسیون مربوطه موکول شده که با رایزنی‌های رؤسای وقت این سازمان  به طور کل منتفی شده و یا کل موضوع به خواب رفته است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha