• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97022413227
  • خبرنگار : 80001

موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد برای بازآفرینی شهری

موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد برای بازآفرینی شهری

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای برنامه ملی بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: ابزارهای مالی و حقوقی تحقق پذیری برنامه بازآفرینی را در ۲۳ ماده تدوین و در اختیار دولت قرار دادیم و هفته آینده احتمالا به تصویب می رسد.

به گزارش ایسنا، هوشنگ عشایری صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: بانک مرکزی و آقای کمیجانی پیشنهاد ما مبنی بر تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد تومان را پذیرفتند. اگر مجلس نیز با این پیشنهاد موافقت کند برنامه برای اجرا در دستور کار قرار می گیرد.

عشایری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در اولین برنامه بازآفرینی شهری در محله سیروس، هیچ یک از فعالان بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نداشتند، چه تمهیداتی برای ترغیب توسعه گران و بازده سرمایه گذاری در بافتهای ناکارآمد شهری در نظر گرفته اید؟ گفت: زمانی که پروژه سیروس را به مناقصه گذاشتیم هیچ کدام از فرآیندها را نرفته بودیم و تازه می خواستیم جریان را راه بیندازیم. لذا طبیعی بود که توسعه گران تشکیک داشته باشند.

ساخت و ساز در بافت ناکارآمد ۲۵ درصد به صرفه‌تر از سایر مناطق است

وی ادامه داد: اما امروز ۹۳ نفر اسناد خریده اند و ۱۷ نفراز فرآیند رقابت حذف شدند. این نشان می دهد که سازندگان انگیزه را پیدا کرده اند؛ زیرا هزینه تمام شده توسعه گران در محلات بازآفرینی شهری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین تر از بقیه نقاط شهری خواهد شد. به طور مثال اگر یک توسعه گر قرار است در منطقه ۵ تهران خانه بسازد در منطقه ۱۲ بسازد هزینه های آن متری ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پاین تر خواهد بود. مشوقهای ۱۲گانه ای شامل پروانه ساختمانی، حقوق انشعابات، تخفیف هزینه نظام مهندسی، تخفیف هزینه صدور سند، تخفیف بیمه های کارگری ساختمانی، مالیات و کاهش سایر هزینه ها در نظر گرفته ایم منجربه کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه ها می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه خرید توسط مردم گفت: تعدادی واحد ساخته می شود نیمی از آن در اختیار توسعه گر قرار می گیرد، نیمی دیگر باید با ساکنین محله صحبت شود و با آنان معاوضه شود. از ۱۰۰ هزار واحدی که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر ازمردم وام گرفته اند.

شهرداری‌ها ۳۰ درصد از بودجه عمرانی خود را به بازآفرینی اختصاص دهند

عشایری با بیان اینکه ۸۰۰۰ میلیارد تومان از این برنامه را دولت تامین می کند، تاکید کرد: همچنین ۷۰۰۰ میلیارد تومان را شهرداریها می آورند و ۱۰ هزار میلیارد تومان را بخش خصوصی تامین می کند. در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان برنامه را در قالب شرکت آب و فاضلاب، مخابرات و سایر خدمات هزینه می کند، بدون اینکه برنامه اقدام مشترک داشته باشند. لذا اصلی ترین هدف ما برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری است.

وی تصریح کرد: ۱۹ سازمان و وزارتخانه در برنامه بازآفرینی شهری فعالیت می کنند که برای هرکدام نقش و سهم تعریف می شود. دولت هم اکنون ۴۰۰۰ میلیارد تومان در محله های هدف ما هزینه می کند پس کسری ما ۴۰۰۰ میلیارد تومان است. پیشنهاد ما این است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خدمات بپردازد و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم به عنوان وجوه اداره شده در اختیار برنامه برای حمایت از تامین مسکن قرار دهند.

عشایری با اشاره به نقش شهرداریها اظهار کرد: بودجه مصوب شهرداریهای شهرهای هدف ما ۵۵ هزار میلیارد تومان است. فرض را بر این گذاشتیم که ۴۰ درصد این مبلغ به حوزه عمرانی اختصاص می دهند و ما می گوییم ۳۰ درصد از این مبلغ را به حوزه برنامه بازآفرینی ببرند که ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود؛ در حالی که محاسبه ما ۷۰۰۰ میلیارد تومان است و لذا پیش بینی ما عدد غیرمنطقی نبود.

وی افزود: ابزار تشویقی که در اختیار توسعه گران قرارمی دهیم این است که اراضی دولتی را به آنها واگذار می کنیم. اراضی که در اختیار دولت و شهرداری هستند اراضی ملی و دولتی محسوب می شود. اراضی کنار بافت را باید طبق قانون حمایت و عرضه مسکن در اختیار ما قرار دهند. اول از خودمان شروع کردیم و تمامی اراضی شرکت بازآفرینی واقع در بافت را در اختیار برنامه قرار دادیم. بنابراین وزارت راه و شهرسازی ۳۰ هکتار زمین خود بجز شهر تهران را در اختیار این برنامه قرار داده است. یک فرصت سه ماهه هم از دولت خواستیم تا ابزارهای مالی و حقوقی تحقق پذیری این برنامه را ارایه کنیم که در ۲۳ ماده تدوین و در اختیار دولت قرار داده شد و هفته آینده احتمالا به تصویب می رسد. در این برنامه نیازهای قابل انجام که می توانست به توسعه گران برای ورود سریع به محله کمک کند را لحاظ کردیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: شرکت عمران پوست اندازی کرده و از تصدی گری به یک شرکت سیاستگذار، برنامه ریز و راهبر برنامه ریزی شهری تبدیل شده است. پس از مدتها که پیگیری کردیم تا رویکرد سازمان تغییر کند این موضوع اتفاق افتاد و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دولت تصویب و دو روز گذشته با امضای معاون رییس جمهور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این جریان در پنج گونه بافتهای تاریخی، بافتهای فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی، حاشیه شهرها با پیشینه روستایی و نقاط همگون شهری تقسیم بندی شده که در چارچوب سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری شهرسازی باید وظایف خود را انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ابزارهای عملیاتی کردن برنامه را اصلاح ساختار تشکیلاتی دانست و گفت: برنامه ملی بازآفرینی شهری ۹ بعد دارد که سه بعد آن کالبدی و شش بعد آن غیرکالبدی است در حوزه اجتماعی و نهادی است. بنابراین لزوما در تغییر ساختار سازمانی باید به این حوزه توجه ویژه ای می شد که ارتباط مستقیم با مردم دارد. در این بین رسانه ها به عنوان ظرفیت بالقوه و بالفعل تحقق پذیری این برنامه هستند و درخواست ما از اصحاب رسانه این است که ما را همراهی کنند.

در ۵۳۴ شهر مشکل بدمسکنی داریم

عشایری خاطرنشان کرد: در ۱۳۳۴ محله واقع در ۵۳۴ شهر و ۶۶ هزار هکتار از اراضی شهری که ۱۰ میلیون نفر از مردم در آن زندگی می کنند دچار بدمسکنی هستیم. یعنی کیفیت زندگی دراین شهرها از از میانگین کیفیت شهری که در آن زندگی می کنند پایین تر است و ما وظیفه داریم این ۱۰ میلیون نفر را در پروسه زمانی ۱۰ تا ۱۲ ساله خود به میانگین شهری که در آن واقع هستند برسانیم. همین موضوع میانگین زمان اجرای پروژه های ما را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط هر محله ۹۰ میلیارد تومان بودجه می خواهد افزود: هدفگذاری این است که سالیانه ۱۰۰ هزار خانه بازسازی شوند و دولت برای ارتقای سرانه های خدماتی تلاش کند. این برنامه به ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: دولت چنین منابعی را در اختیار ندارد. بنابراین سه رکن اصلی برای برنامه در نظر گرفتیم که یکی تسهیل‌گر و دو رکن دیگر، مجری هستند. رویکرد قبلی پروژه محور بود ولی امروز رویکرد محله محور است. بنابراین رکن تسهیل‌گر را به برنامه اضافه کردیم. تسهیل‌گر برنامه ریز محلی شهری است و توسعه‌گر مجری برنامه است. توسعه گر هم باید جریان اجتماعی را ببیند، هم سرمایه گذار را ببیند و هم از دولتهای ملی و محلی مشوق‌های لازم را بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که قرار بود شرکت بازآفرینی شهری به سازمان تبدیل شود، چرا این اتفاق نیفتاد؟ گفت: پیشنهاد ما سازمان بود ولی بر اساس قانون خدمات کشوری، چیزی به نام سازمان وجود ندارد. وقتی برنامه ای را می خواهیم تدوین کنیم بحث و جدل‌های زیادی خواهیم داشت. من همیشه از انتقادهای جدی استقبال می کنم که تقارب و تضارب را داشته باشیم و منافع مردم تامین شود.

عشایری اظهار کرد: بازسازی محله سیروس آغاز شده است. الان شهرداری تهران ۱۲ قطعه زمین را فراخوان گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha