• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97022413475
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۴ اردیبهشت بخوانید؛

واکنش به نامه خبرگان درباره برجام/آینده شین‌آبادی‌ها/تحقیقی درمورد دو تابعیتی‌ها

واکنش به نامه خبرگان درباره برجام/آینده شین‌آبادی‌ها/تحقیقی درمورد دو تابعیتی‌ها

گفت‌وگوهای جداگانه ایسنا با مصباحی مقدم و سفیر ایران در آلمان، تاکید موسویان بر یک تابعیتی بودنش، واکنش نایب رییس مجلس به نامه مجلس خبرگان رهبری درباره برجام، سفر ظریف به مسکو و دیدارش با لاوروف، تکذیب اعزام دختران شین‌آبادی به آمریکا برای ادامه درمان، تشریح آخرین وضعیت پرونده فساد سه هزار میلیاردی از زبان ریاحی و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، بیست و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشدار به هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت که باید نسبت به اعتراضات و انتقادات مردمی هوشیار باشند و در جهت رفع اشتباهات‌شان برآیند. حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در گفت و گویی با ایسنا همچنین درباره خبرسازی وضعیت حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همان طور که پیش از این هم مسئولین رسمی پاسخ داده‌اند، من هم می گویم ایشان با حکم رهبری در مجمع عضو شدند و اگر هم قرار باشد در مجمع عضو نباشند هم با حکم رهبری عضو نخواهند بود. وی در مورد موضوع پرونده سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد نیز گفت: این موضوع یک بار در مجمع مطرح شد، به جمع‌بندی نرسیدیم، قرار است در دور دیگری به زودی مجددا مطرح شود.

نشست فوق العاده کمیته دائمی فلسطین در بین المجالس اسلامی

به دنبال تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به تل‌آویو با درخواست ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه بین المجالس اسلامی نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین در بین‌المجالس اسلامی با حضور ۲۲ کشور برگزار شد.

دراین نشست علی لاریجانی با تاکید بر این که آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست، گفت: اقدام آمریکا در انتقال سفارت تل‌آویو و مساله‌ هسته‌ای ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند. وی همچنین در پایان مراسم افتتاحیه  با ارائه لوحی از فعالیت‌های ۱۰ ساله قلیچ در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی قدردانی کرد.

محمود ارول قلیچ هم با تاکید بر اینکه حمایت از مردم فلسطین وظیفه همه مسلمانان است، گفت: ملت‌های اسلامی باید به شدیدترین شکل ممکن با اقدام آمریکا در انتقال سفارت به تل‌آویو مقابله کنند و در کنار مردم فلسطین باشند.

همچنین رضوان الاخرس، نماینده فلسطین با تاکید بر اینکه سکوت مرگباری در دنیا نسبت به مساله فلسطین حاکم شده است، گفت: ما نسبت به توطئه آمریکایی صهیونیستی علیه مردم فلسطین و دنیا هشدار می‌دهیم.

در همین ارتباط علی شمخانی با بیان اینکه اولین پیامد انتقال سفارت آمریکا به قدس، تسریع در روند اضمحلال رژیم جعلی صهیونیستی است گفت: ترامپ با خطاهای راهبردی که در حمایت از تروریسم، نقض برجام و قوانین و پیمان های بین المللی وهمچنین زیر پا گذاشتن حقوق مردم فلسطین مرتکب شده است به نماد هرج و مرج‌گرایی وخشونت‌افزایی در عرصه جهانی تبدیل شده است.

***

گفت و گو با سفیر ایران در آلمان

علی ماجدی سفیر تهران در برلین دربخشی از این گفت و گو با اشاره به تصمیم ایران و اروپا مبنی بر اینکه برجام را بدون آمریکا ادامه دهند، معتقد است: اروپا برای ادامه همکاریهای بانکی خود با ایران باید« یورو بانک» ایجاد کند. وی با بیان اینکه در مورد مقررات مربوط به پیوستن به FATF نمی‌توان چانه‌زنی کرد و کشوری را استثنا کرد، همچنین گفت: در FATF کسی کاری به بودجه کشوری ندارد، فقط تاکید بر این است که روند شفاف باشد و اگر محدودیت‌هایی در سطح دیگری بر ما اعمال می‌شود به این مقررات ارتباط ندارد.

سفیر ایران در آلمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مصاحبه با تاکید بر اینکه در آلمان شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی الزاما سیاست‌های دولت را اجرا نمی‌کنند، تصریح کرد:این شرکت‌ها برای کار با ایران نیازمند این هستند که از سوی دولت‌شان حمایت شوند لذا در جریان مذاکراتی که با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام داریم باید بر این خواسته خود محکم بایستیم که کشورهای اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا بایستند و همچنان به حمایت خود از شرکت‌هایشان جهت تعامل با ایران ادامه دهند.

سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در رابطه با گزارش تحقیق وتفحص مجلس درمورد اتباع دوتابعیتی‌ ایران نامه ای سرگشاده خطاب به رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی منتشر کرد. وی با تاکید بر اینکه همیشه یک تابعیت داشته‌ام گفت: در هیچ اندیشکده خارجی فعالیت نداشته و ندارم.

این درحالی است که گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی شامل ادعاهایی درباره فرزندان وزرای خارجه و نفت و برخی مسئولان قبلی همچون موسویان و افرادی همچون سیامک نمازی و سعید عابدینی و خاوری است.

همچنین رئیس دیوان محاسبات کل کشور درباره بازگشت به کار۱۱ مدیر بازنشسته توضیحاتی ارایه کرد و گفت :بازگشت به کار بعد از دریافت پاداش خدمت در عرف اداری پسندیده نیست، این ۱۱ نفر از فرصت قانونی برای حضور دوباره در کار استفاده کردند.

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به برخی موضع گیری‌ها در خصوص برجام اطلاعیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد:دولت ضمن استقبال از تمامی اظهار نظرها و توصیه‌های خیرخواهانه، اعلام می‌کند که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیتهای رئیس جمهور و مصوبات  شورای عالی امنیت ملی بوده است. در شرایط جدید نیز برای مقابله موثر با اقدام تحریک آمیز آمریکا، و تضمین‌ انتفاع ایران از برجام، تدابیر لازم اتخاذ شده و در حال اجرا است.

در همین راستا علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی به نامه مجلس خبرگان درباره برجام واکنش نشان داد وگفت: آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟

همچنین در حاشیه نشست با شهردار رشت ، سفیر اتریش در ایران با تاکید بر اینکه به برجام پایبندیم اظهار کرد: اتریش صد در صد به قرارداد برجام پایبند است و از دید دولت من، رعایت قراردادها بسیار حائز اهمیت است .

معاون اول رییس جمهور نیز در دیدار وزیر اقتصاد بلغارستان  با اشاره به موضوع خروج یکجانبه آمریکا از برجام، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل، اتخاذ عکس العملی قاطع و جدی در خصوص خروج آمریکا از برجام است تا جامعه بین الملل از این مساله درس بگیرد.

سفر ظریف به مسکو

وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر یک روزه به پکن و دیدار و مذاکره با همتای چینی خود درباره برجام و اعلام آخرین تصمیمات بر سر چگونگی ادامه اجرای برجام از سوی ایران و نیز مسایل دو جانبه به روسیه سفر کرده است تا در همین رابطه همتای روسی خود را در جریان قرار دهد.

در جریان این سفر ظریف در دیدار با لاورف اظهار کرد: متاسفانه مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافق های جهانی به یک عادت برای رژیم آمریکا تبدیل شده است و دیروز هم با حرکت خطرناک این رژیم درباره قدس، مواجه شدیم و این نشان دهنده نیاز جامعه بین‌الملل به این است که از حقوق و مقررات بین‌المللی حراست کند. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش اظهار کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه درباره برجام برای ما بسیار امیدبخش است و امروز هم امیدوارم بتوانم با شما درباره جزئیات و نحوه همکاری ۱+۴ صحبت کنم.

درانی دیدار لاوروف نیز با بیان اینکه باید کمک کنیم اوضاع برجام بحرانی‌تر نشود، گفت: اوضاع برجام روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و با تلاش واشنگتن برای تجدیدنظر در این توافق روبرو هستیم. ما باید درباره اقداماتی که می‌تواند کمک کند اوضاع بحرانی تر نشود، صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود دیدارهایش در پکن و مسکو را سازنده توصیف کرد و گفت که گروه ۱+۴ به زودی مشخص می‌کنند که چگونه منافع ایران ذیل برجام تضمین و این دستاورد منحصر به فرد حفظ شود.

***

نماینده سردشت و پیرانشهر با رد ادعای فرستادن دختران شین‌آبادی برای ادامه درمان به آمریکا گفت: مجلس و دولت به دنبال اعزام دختران شین‌آبادی به یکی از کشورهای خارجی برای ادامه درمان هستند اما هنوز مشخص نشده است که قرار است آنها به کدام کشور اعزام شوند.

در همین رابطه احمدی نیاز، وکیل مدافع دانش آموزان شین آبادی ازاعلام آمادگی پزشکان ایرانی مقیم آمریکا برای درمان دانش آموزان شین آبادیخبر داد.

غلامعلی ریاحی وکیل مدافع شرکت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصورآریا در مطلبی، آخرین وضعیت پرونده قضایی موسوم به فساد کلان اقتصادی یا اختلاس سه هزار میلیاردی را تشریح کرد و گفت:اطلاق اختلاس سه هزار میلیاردی به این پرونده یک خطای رسانه‌ای است چون مه آفرید امیر خسروی یک فعال اقتصادی بخش خصوصی بود و اختلاس فقط به جرایم مامورین دولتی اطلاق می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۲-۲۴ ۱۵:۳۲

اين دولت كه اينقدر سريع مي تونه جواب نيروهاي داخل نظام را بده چرا اينقدر ذليل در مقابل دشمنه؟