• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97022513755
  • خبرنگار : 71477

نگرانی دو سوم اعضای شورای امنیت از اجرا نشدن قطعنامه درباره شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها

نگرانی دو سوم اعضای شورای امنیت از اجرا نشدن قطعنامه درباره شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها

دو سوم از اعضای شورای امنیت ابراز نگرانی شدید کردند که یکی از قطعنامه‌های سال 2016 میلادی که در آن خواسته شده بود تا شهرک سازی‌های اسرائیل در مناطقی که فلسطینی‌ها آن را به عنوان کشور مستقل خود می‌خواهند، پایان یابد، اجرا نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نامه 10 عضو از 15 عضو شورای امنیت به آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل مصادف شد با خونین‌ترین روز برای فلسطینی‌ها از سال 2014 میلادی.

همزمان با اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سفارت جدید کشورش در اسرائیل را در قدس افتتاح کرد، نیروهای اسرائیلی ده‌ها تن از معترضان فلسطینی در مرز غزه را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

بولیوی، چین، ساحل عاج،‌ گینه استوایی، فرانسه، قزاقستان،‌ کویت، هلند، پرو و سوئد در این نامه به گوترش نوشتند: شورای امنیت باید پشت قطعنامه‌هایش بایستد و اجرای آنها را تضمین کند؛ در غیر این صورت ما با تزلزل اعتبار این سیستم بین‌المللی مواجه خواهیم شد.

یک ماه پیش از روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ژانویه سال 2017 میلادی شورای امنیت با 14 رای موافق و یک رای ممتنع از سوی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قطعنامه‌ای را که خواستار پایان شهرک سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین می‌شد، تصویب کرد. ترامپ ضمن محکوم کردن این قطعنامه از آمریکا خواست تا از حق وتوی خود استفاده کند.

نیکولای ملادینوف، نماینده سازمان ملل در خاورمیانه سال گذشته به شورای امنیت گزارش داده بود که اسرائیل درخواست شورای امنیت برای پایان شهرک سازی‌ها را زیرپا گذاشته و هر دو طرف درخواست توقف لفاظی‌های تحریک آمیز را نادیده گرفتند.

امضا کنندگان این نامه جدید به گوترش گفتند: ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی شدید خود را درباره عدم اجرای این قطعنامه ابراز کنیم.

این 10 عضو شورای امنیت همچنین از گوترش خواستند تا ارائه گزارشات سه ماهه خود درخصوص اجرای این قطعنامه را به صورت کتبی و نه شفاهی آغاز کند.

این اعضای شورای امنیت در ادامه نامه خود نوشتند: اگرچه گاهی اوقات دلایل قانونی برای ارائه گزارشات شفاهی وجود دارد اما آنها باید به صورت کتبی ارائه شوند تا بتوان در شرایط استثنائی به آنها رجوع کرد.

این قطعنامه همچنین تاکید دارد که بجز مواردی که از سوی دو طرف در جریان مذاکرات مورد توافق قرار گیرد، هیچگونه تغییری را درخصوص خطوط مرزی 4 ژوئن 1967 میلادی از جمله مرزهای قدس نمی‌پذیرد.

اسرائیل کل قدس را به عنوان پایتخت خود می‌داند اما فلسطینی‌ها می‌خواهند بخش شرقی این شهر پایتخت کشور مستقل آینده‌شان باشد.

اکثر کشورها قدس شرقی را جزو اراضی اشغالی می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha