• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97023117134
  • خبرنگار : 71424

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش:

اجرای آزمایشی سنجش صلاحیت‌ حرفه‌ای مدیران مدارس تا شهریور/ سنجش ۲۰۰۰ مدیر

آغاز سال تحصیلی مدرسه استثنایی رجائیه

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین برنامه سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس ماه گذشته به اتمام رسید و فردا رونمایی می‌شود گفت: دوره آزمایشی اجرای این برنامه در سه اداره کل تهران، شهرستانهای تهران و البرز در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و ۲۰۰۰ مدیر مدرسه مورد سنجش قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، فریبرز حمیدی در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش به بیان جزییاتی از نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس پرداخت و اظهار کرد: باید ابتدا ابزارهای صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس را شناسایی می کردیم. این نظام را راه اندازی کردیم تا مدیران مدارس را توانمند کرده و صلاحیت آنها را توسعه دهیم.

وی افزود: بین نیازسنجی و نیاز آفرینی به کیفیت هم توجه کردیم. آنچه نظام آموزش و پرورش را رنج می‌دهد نگاه سنتی به پروسه تعلیم و تربیت است. در حالی که یادگیری و ایجاد شوق یادگیری و ایجاد فرصت های تعلیم و تربیتی باید در اولویت باشد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه باید بستر شکوفایی استعدادها را فراهم کند گفت: مدیر مدرسه مسوول صیانت از اجرای برنامه درسی ملی است.

حمیدی افزود: تعلیم و تربیت امری تخصصی است و مدیر باید متخصص تعلیم و تربیت باشد. مدیر باید زمینه پرسشگری در دانش آموزان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه معتقدیم مدیر باید بتواند از فناوری های نوین هوشمندانه استفاده کند عنوان کرد: با وجود تغییرات روش‌های آموزشی، نقش مدیر عوض شده است. مدیر مدرسه مسوول تامین فرصتهای تربیتی و آموزشی است. مدیر مدرسه کسی است که متناسب با اختیاراتش پاسخگویی داشته باشد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی را در میان نهادهای اجتماعی بازی می‌کند. ۱۰۵ هزار مدیر مدرسه داریم که باید به راهبر آموزشی و پرورشی تبدیل شوند. زمانی دو هدف کلان تفویض اختیارات و مدرسه محوری رخ می‌دهد که مدیران شایستهای را انتخاب و تربیت کنیم.

وی افزود: اکنون مدیر منتظر بخشنامههای اداری است در حالی که می‌تواند طبق اسناد بالادستی برنامهریزی کند. در این نظام قرار نیست شایستگیهای خام را بسنجیم. مدل شایستگی حرفهای، مدلی معتبر و قابل اندازه گیری از دانش و نگرش مدیران است.

حمیدی با بیان اینکه این برنامه از شهریور سال گذشته کلید خورد گفت: نشستهایی با مدیران مدارس در مقاطع مختلف برگزار کردیم و به ۷۰۰ شایستگی و ویژگی رسیدیم که یک مدیر باید با توجه به وظایفش از آن برخوردار باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس شایستگی ها به دو بخش عمومی و حرفهای تقسیم می‌شوند. اصولی برای نطام سنجش مشخص کردیم که نتایج این برنامه توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری در مدیران، ایجاد رقابت و رغبت، زمینه سازی برای استانداردسازی برنامه‌های آموزشی و تضمین کیفیت مدارس است.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین این برنامه ماه گذشته به اتمام رسید و فردا رونمایی می‌شود گفت: دوره آزمایشی اجرای این برنامه در سه اداره کل تهران، شهرستانهای تهران و البرز در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و ۲۰۰۰ مدیر مدرسه مورد سنجش قرار می گیرند.

حمیدی ادامه داد: انتهای کار نیم‌رخ و کارنامه شایستگی به مدیران ارائه می‌شود که نشان می‌دهد مدیر در چه سطحی قرار گرفته است و باید در چه دوره‌های آموزشی شرکت کند.

به گفته وی سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ذیل سامانه نظام سنجش صلاحیتها قرار می‌گیرد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در پایان گواهی صلاحیت حرفه‌ای به مدیران مدارس اعطاء می‌شود گفت: مدیرانی که در دوره آزمایشی صلاحیت لازم را کسب نکنند هشدار دریافت می‌کنند که باید حتما دورههای آموزشی که ما پیشنهاد میکنیم را بگذرانند. در نهایت اگر مدیرانی نتوانند موفق شوند از چرخه مدیریت خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرای آزمایشی تا شهریور به اتمام می‌رسد. پیش بینی می‌کنیم از ابتدای سال تحصیلی آن را رسما شروع کنیم که البته در بخشی از مدارس و مقطع به مقطع برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم در ابتدای کار مدیران مدارس را اقناع کنیم تا داوطلبانه به این برنامه بپیوندند. این برنامه طی یک دوره چهارساله کامل خواهد شد.

حمیدی افزود: طبق برنامه ریزی ها، پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی ۹۸ این برنامه برای همه مدیران مدارس اجرا شود.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای کاملا با طرح تعالی مدارس هماهنگ است گفت: کمک می‌کنیم تا مدیر مدرسه بتواند به خوبی تصمیم گیری و تصمیم سازی کند. مدیر مدرسه عملکرد خود را ارزیابی می‌کند و در ادارات نیز نظارت و پایش بر فرآیندها صورت می‌گیرد. نظارت هدفمند و مستمر و ارائه بازخورد به مدیران مدارس در قالب این برنامه دنبال می‌شود.


وی افزود: نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان نیز در شورای عالی آموزش و پرورش در دست طراحی و تدوین است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

حمیدی با بیان اینکه یکی از خروجی های این برنامه در آینده ارتقاء در رتبه بندی است گفت: البته این برنامه به نظام رتبه بندی متصل نمی‌شود بلکه یکی از امتیازات محسوب می‌شود. علاوه بر این برنامه صلاحیتهای حرفهای دارای ضمانت اجرایی است و مدیری که نمره کسب نکند از چرخه مدیریتی خارج می‌شود.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این برنامه دارای چند فاز است گفت: فاز اول برنامه در مدارس دولتی اجرا می‌شود و تلاش می‌کنیم مدارس غیردولتی در پایان کار به برنامه ملحق شوند که البته توجه داریم ضوابط و ویژگیهای مدیران مدارس غیردولتی متفاوت است.

وی درباره موانع پیش روی اجرای برنامه گفت: از ابتدا مدیران سطح عملیاتی را وارد برنامه کردیم و جلسات چالشی بسیاری با آنها داشتیم. به همین علت طرح را آزمایشی اجرا می‌کنیم تا نواقص را رفع کنیم.

حمیدی در پاسخ به اینکه چرا آموزش و پرورش همزمان چندین سامانه را در دست اجرا دارد و آیا امکان ادغام آنها وجود نداشت؟ گفت: این برنامهها تداخلی با یکدیگر ندارند و موازی کاری هم محسوب نمی‌شود زیرا هرکدام اهدافی را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.