• شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97030502379
  • خبرنگار : 71191

دفاع معاون میراث فرهنگی مقابل ادعای یک نماینده مجلس

دفاع معاون میراث فرهنگی مقابل ادعای یک نماینده مجلس

«خدا را شکر که من زنده‌ام، کاملا تکذیب می‌کنم. این کاملا غیر واقعی است – موافقت شفاهی در جلسات با مسئولان شهری شوش - آن هم برای کسی که پنج سال است با این داستان چالش دارد. اگر می‌خواستیم با طرح زیرگذر توافق کنیم، از روز اول موافقت خود را اعلام می‌کردیم.»

با طرح دولت دهم مبنی بر "تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر"، هشدارها درباره احتمال آسیب و تعرض به شهر باستانی شوش مطرح شدند. هر چند درابتدا مسئولان شهری شوش همچنان به کار خود مصر بودند و حتی کار تخریب پل روگذر را آغاز و در دستور کار قرار دادند، اما به مرور با وارد شدن میراث فرهنگی و اعتراض‌هایی که مطرح شدند، کار متوقف شد.

مخالفت‌های رسمی میراث فرهنگی از یک سو و صحبت‌های سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی که در ششم اردیبهشت امسال در برنامه‌ی "بی‌تعارف" در شبکه‌ی استانی خوزستان پخش شد از سوی دیگر، باعث شدند تا باز هم مساله شوش بر سر زبان‌ها بیفتد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در آن صبحت رسانه‌ای، زمانی که مجری برنامه "بی‌تعارف" سعی داشت نسبت به قول و قرارهای میراث فرهنگی برای جلوگیری از احداث این زیرگذر اشاره کند، بیان کرد: «زیر گذر که کفر نیست، باید وقتی که حفاری انجام می‌دهیم، کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی نظارت کنند و بنا بر صلاحدیدها کار را پیش ببریم. همه چیز تصویب شده است و این را آقای طالبیان نیز گفته‌اند، حتی شاهدانی هم در این زمینه داریم،همه چیز تعریف شده است.»

وی ادامه داد: «قراربود پول را برداریم و یک زیرگذراحداث کنیم، مردم تردید دارند که زیرگذر یا کمربندی ایجاد شود، در حالی که برای ایجاد کمربندی، ۱۷ کیلومتر یعنی نزدیک به ۷۵ هکتار زمین کلاسیک کشاورزی را باید دوربزنیم ، اقدامی که نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر بخواهند شبانه روزی هم کارکنند، چیزی حدود سه سال زمان نیاز دارد.»

نوری در بخش دیگری از حرف‌هایش در پاسخ به این پرسش که آیا میراث فرهنگی مجوز احداث زیرگذر را صادر کرده بود، گفت: «اگر میراث فرهنگی مجوز نداده بود که دوستان کار را شروع نمی‌کردند، مجوز با حضور معاون میراث‌فرهنگی اقای طالبیان داده شد، او گفت کار را شروع کنید و افرادی از پژوهشکده باستان‌شناسی آن‌جا مستقر می‌شدند تا اگر مساله‌ای پیش آمد، آن را پیگیری کنیم.»

محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در پاسخ به صحبت‌های نماینده مردم شوش در مجلس که در برنامه محلی "بی‌تعارف" اعلام کرده بود، هه اقدامات برای زیرگذر شوش با تائید محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور انجام شده است، به ایسنا گفت: «خدا را شکر که من زنده‌ام، من کاملا تکذیب می‌کنم. این کاملا غیر واقعی است. آن هم برای کسی که پنج سال است با این داستان چالش دارد.»

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم با طرح زیرگذر توافق کنیم، از روز اول موافقت خود را اعلام می‌کردیم. یک نامه رسمی باید از میراث فرهنگی به دستگاه متولی نوشته و به آن‌جا فرستاده شده باشد که شما اجازه دارید فلان کار را انجام دهید. به چه دلیل وزارت راه می‌گوید تا نامه رسمی سازمان میراث نباشد، آن کار را انجام نمی‌دهم.

او با بیان این‌که من به عنوان یک شخص در این زمینه صحبت نکرده‌ام، از یک دستگاه حقوقی هستم که باید در این دستگاه روی امضاء حرف زد، افزود: من هم می‌توانم بگویم که شاهد دارم همه چیز این طور بوده است. این خلاف واقع گویی آشکاری است. مدیران من در جلسات و درگیری‌ها بوده‌اند و به طور دائم مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که نخست بحث این بود که در دوره‌ای ما مخالفت کردیم، اظهار کرد: بعد تصمیمی گرفتند پل را بردارند، من چه می‌توانم بگویم، نمی‌توانم بگویم آن کم یا زیاد است. موضوع پایه پل با کندن زمین، ناگهان آن هم در سطح وسیع فرق دارد. گاهی ممکن است بخواهند یک پایه بگذارند، پس آن‌جا را کاوش می‌کنند و اگر آثاری پیدا نشود پایه را می‌گذارند.

طالبیان افزود: اما اگر با لودر یا دستگاه سنگین بروید و چیزی را بردارید، مسلما به آثار می‌خورید، این بسیار روشن است، بحث این بود که ما پایه را برمی‌داریم و محوطه را میدان می‌کنیم. در قدیم هم یک میدان بود من هم که نمی‌توانم بگویم موافق یا مخالف میدان هستم. اتفاقا اگر محوطه را میدان می‌کردند، برای شوش و برای این مساله بسیار خوب بود،.

وی تاکید کرد: اما ریشه اصلی این بود که بار شوش را به کمربندی بیندازند. این به نفع شوش و مردم بود، ریشه اصلی این است که بار شوش را در کمربندی بیندازند. هرکاری که انجام دهند، باز هم آن تصادفات را دارند. همه مدیریت‌های شهری تلاش می‌کنند ترافیک‌های شهری را به بیرون ببرند، این یک اصل است.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین اظهار کرد: از دو سال گذشته اتفاقات در زیرگذر شوش، به مطالبه تبدیل شده است، ابلاغ ایجاد کمربندی نیز با پیگیری‌های مختلف، از طریق وزارت راه انجام شد. از آقای ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان درخواست پیگیری کردم تا هر چه زودتر این پروژه آغاز شود.

او با بیان این‌که با آغاز شدن این پروژه، امکان ساماندهی محوطه وجود دارد، گفت: خوشبختانه مشاور پروژه پیش از این طرح کمربندی را در دست اجرا داشته که زمانی آن را کنار می‌گذارد. به نظرم آن طرح قابل اجرا شدن است و می‌تواند این اتفاق رخ دهد. مسلما اگر وزارت راه کمربندی را انجام ندهد، ما دچار چالش می‌شویم. اما کل تلاش ما این است که کار کمربندی را آغاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha