• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97031205810
  • خبرنگار : 80001

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد

احتمال افت قیمت مسکن در نیمه دوم امسال

احتمال افت قیمت مسکن در نیمه دوم امسال

نظرسنجی انجام گرفته ازشهروندان تهرانی نشان می‌دهد ۵۴ درصد آنها معتقدند رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری فروکش می‌کند و رشد قیمت‌ها حداقل 10 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، نتایج یک نظرسنجی از شهروندان نشان می‌دهد ۵۴ درصد معتقدند التهاب بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری فروکش می‌کند و میانگین رشد قیمت مسکن به صفر تا ۲۰ درصد می‌رسد. همچنین ۱۸ درصد مخاطبان گفته‌اند که رشد قیمت‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود و تنها ۵ درصد معتقدند رشد قیمت مسکن به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. از سوی دیگر آنها معتقدند ادامه رشد قیمت‌ها منجر به رکود مجدد بازار مسکن خواهد شد.

کارشناسان معتقدند ادامه روند فعلی بازار مسکن منجر به رکود تورمی در این بازار خواهد شد و بخش مسکن که دقیقا در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ وارد فاز پیش رونق شده بود، مجددا به رکود خواهد رسید.

اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بالاترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران طی دو سال اخیر به ثبت رسید. با این وجود میانگین قیمت‌ها ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. در منطقه ۵ که رتبه اول را در تعداد معاملات مسکن شهر تهران همواره به خود اختصاص می‌دهد، میانگین قیمت ۵۳.۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه پارسال رشد کرد. 

از عوامل اصلی رشد یکباره قیمت مسکن به انباشت تقاضای پنج ساله، بالا رفتن تدریجی قدرت خرید متقاضیان، افزایش تسهیلات بانکی تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان، التهاب بازار ارز و سکه و تورم انتظاری در بازار مسکن مربوط می‌شود. البته در این شرایط واسطه‌های ملکی به عنوان عامل ثانویه در ایجاد گرانی عمل کردند. اغلب دفاتر مشاور املاک با ترفندهایی همچون سهم‌خواهی از مبلغ قرارداد به افزایش قیمت دامن زدند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکرار رکود بیخ گوش بازار مسکن است، می‌گوید: مردمی که برای اخذ وام مسکن اقدام به سپرده‌گذاری یکساله کرده‌اند، اکنون به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پول ملی نگرانند.

سیدکمال‌الدین شهریاری با تاکید بر اینکه مفهوم افزایش قیمت طلا و ارز، کاهش توان مالی مردم است، تصریح کرد: فقیرتر شدن طبقه ضعیف که فاقد دارایی‌های ارزی و طلا هستند، با شرایط فعلی مشخص است.

به گفته شهریاری سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز سوداگری را از این بازار خارج کرد و به سمت مسکن سوق داد. رویه فعلی می‌تواند در درازمدت باز به رکود مسکن منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۰

از ۷۹ نفر شهروند سوال کردید ؟ شهروند چه تاثیری بر کاهش یا افزایش مسکن دارد ؟ ریال ۵۰ درصد ارزشش رو از دست داده..... پس مسکن ارزش خودش رو بروز کرده...‌‌‌

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۱۴:۲۴

79 نفر؟؟؟؟؟ اونم شهروند غیر متخصص؟؟؟؟ ...

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۱۴:۵۶

آفرین مملکت را بدین دست مردم پس اداره کنن اکر به حرف مردم بود الان پراید ۳ میلیون بود و دلار ۱۰۰ تومان سکه دو زار

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۱۴:۵۷

دلار رفته بالا. مگه مردم به دلار حقوق میگرن؟ همین شهروند معمولی است که خانه می خرد. ریال که افت کنه, همه چیز گرون میشه . در حاالیکه حقوق ها هم ثابت هست. بنابراین متقاضی بیشتر و بیشتر تحت فشار خواهد بود و توان خرید نخواهد داشت.

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۲ ۲۱:۵۲

افت هم نکند ، مدت زمان طولانی رشد نخواهد داشت مثل سالهای 92 تا 94 .

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۲۳ ۰۱:۱۷

بعد از سالهای طولانی و۲۲سال سابقه کارمندی باهزار بد بختی پولی جمع کردیم خانه ای بخریم که متاسفانه با تغییرات امسال نه تنها نمیتونم خانه بخرم بلکه پول رهنی هم نمانده .چرا این دولت تدبیر وامید یه تدبیری نمیکنه.غنی روز به روز فربه تر وچاق تر وفقیر روز به روز فقیر تر میشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۶:۲۶

با سلام با توجه به افزایش قیمت مسکن چطور می شود که باز معاملات چندانی توی بنگاه ها املاکی دیده نمی شود فکر کنم این افزایش بی رویه قیمت مسکن که بیشتر دست سود جویان است طولی نمی کشد که با شکست منجر می شود چنان چه این وام مسکن هم نمی تونه به خرید مردم کمک کنه با تشکر

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۲۰ ۰۳:۵۸

منو دو تا از نزدیکانم پارسال خونه هامون و فروختیم و دنبال واحد مناسبتر بودیم که خونه گرون شد و الان هر سه تصمیم گرفتیم خونه رهن کنیم و برای خرید دست نگه داشتیم امیدوارم همه همین کارو انجام بدن...

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۶:۲۹

قیمت مسکن بالاتر قدرت خرید پایین تر حالا بیا و مشتری پیدا کن

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۱:۲۴

بابا این چه وضع مملکت است شب می خوابی صبح بیدار می شی همه چیز فرق کرده بابا کی به داد این مردم فقیر برسه

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۵ ۱۲:۳۳

گرفتن مالیات راه حل مناسبی در جهت کاهش قیمت نمی باشد.چون برای سازنده فرقی نمیکند اون رو از مردم بیچاره می گیره و میکشه روی قیمت.مشکلات باید ریشه ای حل بشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۱ ۱۴:۲۳

..سالهاست با پول کارمندی 2 میلیون 7 میلیون و 10 میلیون وام گرفتم و با سود خداتومانی پرداخت کردم و با هزار و یک زحمت و فروش طلا و سکه سال گذشته به 60 میلیون رسوندم .تیرماه امسال موعد گرفتن وامم شده آپارتمان سال گذشته که 165 بوده شده 230 میلیون....

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۹:۰۶

فقط یک جمله بیانگر وضعیت پیش امده است . آن این که متاسفانه کار دست کاردان نیست . تمام