• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97031908072
  • خبرنگار : 71415

خیز آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل اختلافات گروه ۷

خیز آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل اختلافات گروه ۷

یک مقام فرانسوی اعلام کرد، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است طی دو هفته آینده یک مذاکره تجاری را میان خود برقرار کنند که یک گام به سمت حل اختلافات این هم‌پیمان‌ها در جریان اجلاس اخیر گروه ۷ در کانادا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این شرکای تجاری آمریکا از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک ناخرسند هستند و برخی از کشورها با اقدامات مشابهی برای واردات آمریکا این کار را تلافی کردند.

این مقام فرانسوی که نامش را فاش نکرد به خبرنگاران گفت: اصل برقراری یک گفت‌وگو عصر جمعه در اجلاس گروه ۷ در لامالبه در کبک کانادا مورد توافق قرار گرفت و همه از جمله خود ترامپ موافق بودند.

در حالی که رهبران گروه ۷ با یکسری اطلاعات درمورد واردات و صادرات با ترامپ رودررو شدند تا نظر او را تغییر دهند اما ترامپ نیز با آمارهای خود با آنها مقابله کرده و موضعش را مبنی بر اینکه آمریکا در تجارت بین‌الملل در جایگاه زیان‌دهی قرار گرفته حفظ کرد.

با این حال ترامپ بعد از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با لحنی ملایم‌تر گفت: رئیس‌جمهور فرانسه به حل مسائل تجاری کمک کرده است.

ترامپ بدون توضیح گفت: قرار است اتفاقی بیفتد و من فکر می‌کنم بسیار مثبت خواهد بود.

ماکرون نیز بعد از دیدارش با ترامپ به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم که در زمینه تجارت راهی برای پیشرفت همه ما در کنار هم وجود دارد. من تمایل همه طرف‌ها برای یافتن توافق و داشتن رویکرد برد – برد برای مردم و کارگران و طبقه متوسط ما را می‌بینم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه خواهان راهی برای حل مناقشات تجاری میان آمریکا و هم‌پیمانانش شد.

یک مقام، پیشنهاد مرکل را به عنوان یک "مکانیزم گفت‌وگو و ارزیابی مشترک" توصیف کرد اما توضیحات بیشتری ارائه نداد.

هنوز مشخص نیست که مذاکرات فنی بخشی از ابتکار او هستند یا خیر.

این مقام گفت: این پیشنهاد مورد حمایت رهبران دیگر قرار گرفت.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد سفری به واشنگتن برای یک ارزیابی تجارت آمریکا – اتحادیه اروپا برای کمک به حل مناقشه را داد.

این مقام‌ها گفتند: توقع وقوع تحول در این نشست کم است و هم‌پیمان آمریکا متمرکز بر پیشگیری از شکاف‌های بیشتر در گروه ۷ هستند.

یک مقام گروه ۷ که نامش را فاش نکرد گفت: خیلی بعید است که بیانیه پایانی در این اجلاس منتشر شود.

در این نشست مرکل و ترامپ گفت‌وگو کوتاهی داشتند اما یک نشست دو جانبه نبود.

مرکل گفت: هنوز مشخص نیست آیا گروه ۷ اعلامیه پایانی منتشر کند و عدم انتشار این اعلامیه بازتاب صادقانه عدم وجود توافق میان کانادا، ‌آمریکا،‌ ژاپن، انگلیس، ایتالیا، ‌فرانسه و آلمان است.

اتحادیه اروپا نیز در این نشست شرکت دارد.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفت: اعضای اتحادیه اروپا در گروه ۷ قصد دارند در زمینه همه مسائل در نشست این گروه جبهه متحد در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ کنند.

با وجود آنکه جوزپه کنته، نخست وزیر جدید ایتالیا اخیرا مواضعی برخلاف مواضع اتحادیه اروپا از جمله در ارتباط با تحریم‌ها علیه روسیه اتخاذ کرد اما دونالد تاسک گفت که کنته در نشست گروه ۷ از خط مشی اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد.

او اظهار کرد: من در دیدارم در روز جمعه با کنته مطمئن شدم که ما برای نشست گروه ۷ یک موضع متحد اروپایی در زمینه همه مسائل از جمله روسیه خواهیم داشت.

در عین حال رویترز اعلام کرد: رهبران گروه ۷ قرار است در این نشست درباره تبادل اطلاعات میان خود و همکاری در حوزه سرویس دهندگان اینترنت و شرکت‌های حوزه رسانه‌های اجتماعی توافق کنند تا جلوی مداخله‌های خارجی در انتخابات در کشورهایشان را بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha