• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97032008944
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

ضربه جبران ناپذیر تولیدات چینی به صنایع دستی ایران

ضربه جبران ناپذیر تولیدات چینی به صنایع دستی ایران

ایسنا/خراسان رضوی عضو کارگروه اسبق بسته‌بندی صنایع دستی گفت: تولیدات چینی به صنایع دستی ایران ضربه جبران ناپذیر می‌زند.

عطیه غلامپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بسیاری از رشته‌های صنایع دستی، استان خراسان رضوی از جایگاه ممتاز و ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در این راستا می طلبد شبکه سوغات زیارت در استان خراسان تقویت و حمایت بیشتری شود.

وی عدم خلاقیت و نوآوری در تولید را یکی از چالش‌های مهم حوزه صنایع دستی دانست و گفت: با توجه به زندگی مدرنیته امروز و افزایش تقاضا و انتظارات مصرف‌کننده تدوین سندی جامع برای سوغات فرهنگی و صنایع دستی، بسته بندی وکیفیت آن از الزامات است.

غلامپور در ادامه به معضلات پیش روی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: عدم هدفمند بودن سوغات، عدم توجه به کاربردی بودن و ویژگی های فردی، جغرافیایی، رده سنی، فرهنگی و اجتماعی گروه هدف از مهمترین معضلات این صنعت است.

متخصص طراحی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی در حد صفربودن وضع بسته بندی صنایع دستی، عدم نوآوری، طراحی مطلوب و حرفه ای و از سویی عدم رعایت استانداردهای ارگونومی و زیست محیطی و یا مشاهده چاپ و بسته‌بندی‌های بی‌کیفیت و استفاده از متریال‌های ضعیف را از دیگر معضلات دانست.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات چینی و جولان آنها در بازار ایران ضربه‌های جبران ناپذیری به تولید بومی وارد نموده است، ارائه کیفیت قابل قبول با تیراژ بالا و به تبع آن قیمت تمام شده پایین و تشویق مردم به خرید این محصولات را ضروری دانست.

این طراح صنعتی و عضو کارگروه اسبق بسته‌بندی صنایع دستی کشور صنایع دستی را موضوع پررنگ و پر اهمیتی برای نیل به این هدف دانست و اظهار کرد: در شهر استراتژیکی مثل مشهد مقدس می‌توان به عنوان یک فرصت ویژه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به صنایع دستی و مقوله گردشگری پرداخت.

وی همچنین در ادامه به اهمیت توجه به صنایع دستی پرداخت و افزود: در حوزه صنایع دستی استان می‌شود به ارزش معنوی و عاطفی سوغات به عنوان یک آیین زیارتی، تحفه و یادگاری توجه کرد.

غلامپور برون رفت فرهنگی با افزایش توریسم و گردشگری، اشتیاق سازمان‌های دولتی برای خرید صنایع دستی به عنوان هدایا در مراسم موضوعی و سالانه، نمایش شخصیت و فرهنگ ایرانی با طراحی ایرانی و نمایش هویت ملی به صورت نوین و فناورانه، توانایی ایجاد هرچه بیشتر این صنایع خلاق توسط جوانان ایرانی را از دلایل ضرورت توجه به صنایع دستی دانست.

وی با تاکید براینکه توجه به صنایع دستی موجب رونق تولیدملی می شود، عنوان کرد: بدون شک توجه به صنایع دستی موجب اشتغالزایی هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی و تولید محصول کاملا ایرانی می شود.

متخصص طراحی محصول و بسته‌بندی محصولات صنایع دستی کپی فوری از نمونه ها، تیراژبالا، قیمت تمام شده پایین تر از تولید داخلی توسط کشور چین را از مهمترین چالش های پیش روی این صنعت دانست. 

وی در ادامه انسجام و اهمیت بخشی با نگاهی متفاوت به ارایه تولیدات صنایع دستی و نمودی در شان آن، ضرورت شناسایی، تحقیق و پژوهش در خصوص صنایع دستی و تدوین برنامه جامع عملیاتی، امکان های کارآفرینی و اشتغال زایی و تبلور نقش موثر طراحان و تولیدکنندگان ایرانی،  نگاه بین المللی و افزایش قابل توجه صادرات و تجاری‌سازی صنایع دستی،  افزایش ارتباطات بین سیاست‌های توسعه صنایع خلاق و پدیده توریسم،  ایجاد کارگروههای تخصصی ویژه جهت استراتژی، تدوین، مدیریت، طراحی، بهبود عملکرد و ارزیابی محصولات صنایع دستی که در زمره سوغات قرار می گیرند را از اهداف و نتایج مورد انتظار در بخش صنایع دستی دانست.

 غلامپور گفت: در زمینه اصالت، استاندارد سازی، کیفیت فرهنگی، فیزیکی، اقتصادی محصولات و ارائه استاندارهای داخلی و خارجی برای این نوع از محصولات، همچنین تیم های بازاریابی، تولید و فروش با گردآوری افراد خبره در گرایش های مختلف این حوزه ضروری است.

غلامپور همچنین معرفی تمدن و فرهنگ مشهد، خراسان و ایران به ایرانیان و کشور های مخاطب و برجسته نمودن پیام فرهنگی سوغات و صنایع دستی،  طراحی بسته بندی با رعایت عقاید، ارزش ها، هنجارها و نمادهای فرهنگی خراسان با توجه به ویژگی های گروه مخاطب،  تلفیق سنت و مدرنیته در طراحی برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و عملکردی گروه هدف(پوشش شکاف نسل قدیم و جدید) و رعایت اصول زیبایی شناسی در رده های مختلف قیمتی محصولات و کاربردی نمودن سوغات با رویکرد طراحی پایدار را از دیگر راهکارها در راستای رونق بخشیدن به صنایع دستی و سوغات دانست.

وی  ایجاد هویت واحد و شناسنامه‌دار کردن محصولات با تدوین و طراحی هویت بصری منحصر به فرد و مشترک برای خراسان بر اساس مبانی اعتقادی، فرهنگی و تاریخی، تمهید شرایط مناسب در خصوص مالکیت های معنوی طرح ها و محصولات،  ایجاد شبکه مناسب اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، رعایت اصل بازارداری به جهت ایجاد گردش تولید و مالی  برگزاری کارگاههای آموزشی برای طراحان، فروشندگان و.. جهت ارتقاء پایه و بروزنمایی تفکر فعالیت آنان را ضروری دانست.

عضو کارگروه اسبق بسته‌بندی صنایع دستی در ادامه اظهار کرد: مهندسی سوغات فرهنگی صنایع دستی از خلق چرخه کامل فرایند ایده تا محصول و فروش از جمله اقداماتی بود که در دستور کار شرکت طراحی صنعتی و بسته‌بندی صنایع‌دستی آویژن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این چرخه باید به صورت دقیق برای بازار هدف محصول را تولید کرد و از تولید محصولاتی بی برنامه و بدون بازخورد پرهیز نمود، افزود: موضوع تولید سوغات را از یک فرایند هزینه بر به یک فرایند سرماپذیر تغییر خواهیم داد. 

وی با اشاره به اینکه محصولات صنایع دستی استان به حدود 27 کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: از جمله این کشورها می‌توان به ژاپن، چین، تاجیکستان، زبکستان،مالزی، فرانسه ، سوئیس، انگلستان، نیوزیلند بحرین، کویت، آلمان، کانادا، ترکیه وسترالیا اشاره کرد.

غلامپور بیان کرد: اکنون از 250 رشته صنایع دستی 70 رشته آن در استان خراسان انجام می‌شود که ۲۲ رشته بومی و دارای مزیت صنایع دستی در استان وجود دارد که از جمله می‌توان به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ‌تراشی، قلم‌زنی روی سنگ، ابریشم‌بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی و ارغوان‌بافی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.