• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97032712309
  • خبرنگار : 71516

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در مرحله نهایی؛

مخالفان سوری به موازات نشست دی‌میستورا با کشورهای ضامن آستانه در ژنو گرد هم می‌آیند

مخالفان سوری به موازات نشست دی‌میستورا با کشورهای ضامن آستانه در ژنو گرد هم می‌آیند

قرار است نشستی بین گروه‌های مخالف به موازات نشست استفان دی‌میستورا با کشورهای ضامن آستانه در ژنو طی فردا برگزار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، قرار است فردا (دوشنبه) در ژنو نشست کشورهای ضامن آستانه یعنی روسیه، ترکیه و ایران برای بررسی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شود. مخالفان سوریه نیز لیستی شامل ۱۰۰ نامزد را برای این کمیته تهیه کرده‌اند که در حاشیه نشست تقدیم استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه می‌شود.

روسیا الیوم نیز گزارش داد، مخالفان قصد دارند لیستی ۵۰ نفره برای تشکیل کمیته قانون اساسی ارائه کنند و شخصیت‌های انتخاب شده خارج از هیئت عالی مذاکرات وابسته به مخالفان هستند که تبحر و آشنایی با قانون اساسی دارند.

سایت شبکه المیادین نیز از نشست بین گروه‌های مخالف سوریه طی فردا همزمان با نشست ایران، ترکیه و روسیه با دی‌میستورا پرده برداشت.

این نشست در سطح عالی با مشارکت فرستادگان عالی رتبه از روسیه، ایران و ترکیه خواهد بود.

المیادین گزارش داد، نشست‌ها بین گروه‌های مخالف سوریه در ژنو در روز دوشنبه به موازات نشست مقامات عالی‌رتبه سه کشور ذکر شده، خواهد بود که استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه درخواست آن را داده بود.

در نشست مخالفان، نمایندگانی از گروه‌های شرکت‌کننده در کنفرانس سوچی به ویژه مخالفان مستقر در مسکو و "جریان الغد" به ریاست احمد جربا و "جریان القمح" (گندم) به ریاست هیثم مناع مشارکت خواهند کرد.

طرف‌های مخالف سوری جزئیات کمیته قانون اساسی و نحوه سرعت بخشیدن در تشکیل آن را بررسی خواهند کرد.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرده بود، مسکو مشارکت گروه‌های جدا شده از مخالفان را در مذاکرات ژنو بعید نمی‌داند.

بوگدانف گفته بود، الکساندر لاورنتیف،‌ فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه و سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه از طرف مسکو در رایزنی‌ها درباره سوریه با ترکیه و ایران در ۱۸ و ۱۹ ژوئن جاری در ژنو حضور خواهند داشت.

در حالی که میس کریدی، سخنگوی جبهه دموکراتیک سوریه دریافت هرگونه دعوتنامه برای شرکت در ژنو را رد کرده اما یحیی العریضی، سخنگوی هیئت مخالفان مشارکت آن‌ها در نشست ۲۵ ژوئن را بعید ندانست.

قبل از این نشست نیز رئیس‌جمهوری فرانسه مذاکرات تلفنی را با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود درباره اوضاع سوریه برگزار کرد. دو طرف درباره مبارزه با تروریسم و پرونده آوارگان صحبت کرده و بر همکاری درباره بحران‌های منطقه تأکید کردند.

همچنین درباره جبهه جنوب منابع روسی احتمال دادند که به زودی به توافقی با اسرائیل برای استقرار پلیس نظامی روسیه برسند. به گفته یک منبع روس، تلاش برای توافق با اسرائیل جهت استقرار پلیس نظامی روسیه در استان‌های درعا و قنیطره ادامه دارد و احتمالا تل‌آویو به شرط تضمین روسیه برای عدم استقرار ایرانی‌ها در نزدیکی مرزها با آن موافقت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha