• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97032712496
  • خبرنگار : 71592

تشکیلات خودگردان فلسطین: سفر دوره‌ای مقامات آمریکا به منطقه محکوم به شکست است

تشکیلات خودگردان فلسطین: سفر دوره‌ای مقامات آمریکا به منطقه محکوم به شکست است

سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال شایعات درباره اعلام طرح آمریکایی "معامله قرن" تاکید کرد، حرف و حدیث درباره سفر دوره‌ای جدید مقامات آمریکا به منطقه به منظور بررسی این طرح وقت تلف کردن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، نتیجه این سفر دوره‌ای آمریکا در صورتی که به تجاوز از مشروعیت فلسطین ادامه دهد در حالیکه آن پایبند به اصول مورد توافق کشورهای عربی و بین‌المللی است، محکوم به شکست خواهد بود.

وی افزود، سفر دوره‌ای آمریکا که از سازمان ملل آغاز شده و جست‌وجوی ایده‌های مبهم برای جدایی غزه تحت شعارهای انسانی در مقابل چشم‌پوشی از قدس و مقدسات آن هیچ ثمری ندارد.

ابوردینه ادامه داد، هر توافقی باید براساس مشروعیت عربی و قطعنامه‌های شورای امنیت و در راس آنها موافقت ملت فلسطین و امضای رئیس تشکیلات خودگردان باشد، در غیر این صورت منجر به برهم زدن ثبات شده و منطقه را به مسیر ناشناخته‌ای سوق می‌دهد.

اظهارات مذکور سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آن مطرح شد که کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و مشاور وی، جیسون گرینبلات، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در روند صلح خاورمیانه و نیکی هیلی، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل با آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به صلح در خاورمیانه و برآورده کردن نیازهای انسانی در غزه را مورد بررسی قرار دادند.

کاخ سفید مذاکرات مذکور را نتیجه‌بخش خواند و اعلام کرد، کوشنر و گرینبلات هفته آتی سفر دوره‌ای خود به اسرائیل، مصر، اردن، قطر و عربستان را با هدف بررسی اوضاع غزه و طرح به اصطلاح صلح آمریکا آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر، شبکه ۱۰ اسرائیل اعلام کرد، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس به کوشنر پیشنهاد داد برای بررسی طرح صلحی که آمریکا قصد دارد به زودی آن را اعلام کند، نشستی تشکیل دهد.

طبق اعلام این شبکه، جانسون پیشنهاد داد در این نشست وزرای خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان، مصر و اردن با هدف تعیین "خط قرمزهای اصول روند صلح" حضور داشته باشند، اصولی که طرف فلسطینی را برای به پیوستن مذاکرات بعدی قانع کند.

کوشنر هم از این پیشنهاد استقبال کرده که طبق پیش‌بینی‌ها احتمال می‌رود اوایل ماه ژوئیه برگزار شود، اما وی گفـت، این طرح برای ترامپ است و تنها اوست که تصمیم می‌گیرد محتوای آن چه باشد.

در راستای این اخبار، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز شنبه گفت، فلسطین از این نشست اطلاعی ندارد. این درحالی است که وی سه روز پیش با جانسون دیدار داشته است.

عریقات معتقد است، سفر دوره‌ای نماینده‌های آمریکا به منطقه بیانگر این است که یک طرح آمریکای وجود دارد و این کشور دیدگاه‌های خود مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا به این شهر اشغالی و تصویب قوانینی در کنست (پارلمان اسرائیل) به منظور اجرای قوانین اسرائیلی در شهرک‌ها را به صورت عملی دنبال می‌کند.

این مقام مسؤول تصریح کرد، هدف از این تلاش‌ها حذف طرح ملی فلسطین است و اینکه فلسطینیان تبدیل مساله خود از مساله سیاسی به مساله انسانی را بپذیرند.

وی بار دیگر تاکید کرد، ایالات متحده به رهبری ترامپ دیگر میانجی صلح نیست.

روزنامه "اسرائیل الیوم" نیز نوشت، اخیرا اعلام شده که طرح آمریکایی معامله قرن به مراحل پایانی خود رسیده و فراخواندن اخیر دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل به واشنگتن برای نهایی کردن این طرح است.

اصطلاح "معامله قرن" از زمان ریاست جمهوری ترامپ متداول شده و جزئیات آن به دنبال سفرهای محرمانه و آشکار کوشنر و گروهش به کشورهای منطقه از جمله ریاض، قاهره و تل‌آویو به رسانه‌ها درز کرده است.

طبق برخی منابع رسانه‌ای این طرح شامل برپایی کشور فلسطین در غزه، مناطق "آ" و "ب" و برخی از بخش‌های منطقه "ج" در کرانه باختری، بررسی وضعیت قدس و بازگشت آوارگان در مذاکرات بعدی و آغاز مذاکرات صلح منطقه‌ای میان اسرائیل و کشورهای عربی به ریاست عربستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha