• جمعه / ۸ تیر ۱۳۹۷ / ۰۳:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97040603533
  • خبرنگار : 71191

وضعیت پرونده‌های حقوقی میراث تهران روی میز دادگاه‌ها

وضعیت پرونده‌های حقوقی میراث تهران روی میز دادگاه‌ها

سرپرست دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران می‌گوید: از باتدای امسال ۳۸ پرونده از این اداره کل در شعب قضائی استان تهران مفتوح است که تا کنون ۱۶ رأی از این تعداد به نفع میراث فرهنگی صادر شده‌اند.

فرج‌الله ایران‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ادامه می‌دهد: از تعداد ۳۸ پرونده‌ قضائی  سال ۹۷، اکنون ۱۸ پرونده مفتوح است و علاوه بر ۱۶ رأیی که به نفع میراث فرهنگی صادر شده، چهار رأی نیز علیه میراث فرهنگی حکم گرفته‌اند، که میراث فرهنگی روی هر چهار حکم اعترض گذاشته و آن پرونده‌ها نیز هنوز باز هستند.

به گفته‌ی اوی، پرونده‌هایی که اکنون در دیوان عدالت اداری مطرح هستند، به دلیل شکایت اشخاص حقیقی از میراث فرهنگی باز شده‌اند.

او توضیح می‌دهد: سه شکایت توسط اداره کل میراث فرهنگی علیه مرتکبان جرائم آثار غیر منقول (خانه‌ها و بناهای تاریخی) انجام شده است، چهار شکایت نیز علیه آثار منقول مطرح شده و سه شکایت ِحقوقی نیز علیه مواریث فرهنگی مطرح شده است.

وی مهمترین پرونده این سه ماه گذشته را تائید دیوان عدالت اداری مبنی بر حکم تثبیت ثبت ملی خانه تاریخی "دولو" از سوی دیوان عدالت اداری دانست و افزود: با این وجود ۲۸ شکایت در دیوان عدالت اداری علیه تصمیمات اداره کل میراث فرهنگی استان از سوی اشخاص حقیقی در مورد تصمیماتِ مطرح شده از سوی میراث فرهنگی است.

ایران‌پور همچنین در مورد آخرین وضعیت خانه‌ی تاریخی "حسام‌لشکر" اظهار کرد: سال گذشته اعاده دادرسی در مورد اخرین حکم این خانه‌ی تاریخی انجام شده، اما رأی قطعی برای ان صادر شده است.

به گفته‌ی او، دادگاه رأی بدوی و تجدید نظر در این زمینه را اعلام کرده بود،  بنابراین باید مدارک جدیدتر رو می‌کردیم  تا بگوئیم این مدارک بعد از این که رای صادر شده دست ما رسیده است و به استناد آن مدارک اعاده دادرسی کنیم، که این کار هم انجام شده اما ظاهرا رایی قطعی در مورد این خانه، سال گذشته اعلام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha