• جمعه / ۸ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97040804272
  • خبرنگار : 71467

مسئولان کجا بودند؟

روی تلخ سکه‌های پیش‌فروش

روی تلخ سکه‌های پیش‌فروش

بعد از حدود دو ماه از اتمام طرح پیش فروش سکه و فروش بیش از ۷.۵ میلیون قطعه و در زمانی که نرخ در بازار بالا رفته و سود این سکه‌ها قابل توجه است، اکنون مسئولان نظارتی به این فکر افتاده‌اند که نباید عده‌ای از این طرح سود ببرند!

به گزارش ایسنا، طرح پیش فروش سکه را بانک‌مرکزی با هدف تعدیل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت در فاصله بهمن ۱۳۹۶ تا فروردین ماه امسال اجرایی کرد. در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه به فروش رفت. به هر حال استقبال از سکه‌های پیش فروش در زمانی که نرخ آن با قیمت بازار فاصله داشت و سود خوبی را نصیب خریداران می‌کرد، بالا بود به طوری که در برخی سررسیدها از جمله سررسید یک ماهه حجم فروش قابل توجه بوده و در فاصله کوتاه کمتر از دو هفته نزدیک به یک میلیون قطعه سکه فروخته شد.

اما در حالی دو ماه از پایان طرح پیش فروش سکه گذشته و سکه‌های سررسید یک ماهه تحویل داده شده و در آستانه تحویل سکه‌های با سررسید سه ماهه در تیرماه قرار داریم که اخیرا برخی مقامات نظارتی و حتی دولتی نسبت به سکه‌های فروش رفته انتقاداتی را مطرح و از سودهایی که نصیب خریداران می‌شود، سخن گفتند. ظاهرا افزایش قیمت سکه در بازار و رسیدن آن به مرز حدود سه میلیون تومان و به دنبال ایجاد سود جذاب برای دارندگان سکه‌های پیش فروش، مسئولان را پس از چند ماه از اتمام طرح به فکر انداخته است.

چندی پیش نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفت که برای گرفتن عطش عده‌ای در جهت خرید سکه مجبور شدیم بیش از هفت میلیون قطعه سکه در بازار عرضه کنیم!

همچنین سراج- رئیس سازمان بازرسی کل کشور- نیز جریان سکه‌های پیش فروش را مطرح کرده و از جوان ۳۱ ساله‌ای که حدود ۳۸ هزار قطعه خریداری کرده سخن گفته است. وی تاکید کرده که باید در رابطه با فروش و عرضه تدابیری اتخاذ کنیم و سختی‌هایی در نظر بگیریم تا هر کسی پول دارد نتواند وارد بازار شود و هر کاری خواست در رابطه با اقتصاد انجام دهد.

اما ماجرا به این ختم نشد و اخیرا نمایندگان مجلس موضوعی را مطرح کردند که جای تامل دارد. برخی نمایندگان اعلام کرده‌اند که طرح دو فوریتی را قرار است مجلس ارائه کند که به ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود برمی‌گردد. آنها از فروش ۳۰ تا ۴۰ هزارتایی سکه ابراز تاسف کرده و گفته‌اند که باید در واگذاری محدودیت ایجاد شود به طوری که به آنها ۱۰ سکه تحویل داده و مابقی را به صورت پول برگردانیم. وقتی یک نفر ۳۰ هزار قطعه خریداری می‌کند یک شبه سرمایه هنگفتی را در اختیار می‌گیرد در نتیجه ما این طرح را داده‌ایم تا از رانت و گرفتن سرمایه‌های کلان در یک شب جلوگیری شود!

فروپاشی همین اعتماد باقی مانده به نظام بانکی 

در حالی بعد از دو ماه عبور از طرح پیش فروش سکه مسئولان به یاد نحوه فروش سکه‌ها و رانت موجود در آن افتاده‌اند که کارشناسان هر گونه اقدامی برای ممانعت از واگذاری سکه‌ها را غیرمنطقی و عاملی برای فرو ریختن اعتماد باقی مانده به نظام بانکی می‌داند.

یکی از مدیران ارشد بانکی می‌گوید اگر زمانی بانک مرکزی نسبت به پیش فروش سکه اقدام کرده، فروش کاملا شفاف و با شرایطی یکسان برای همه انجام شده است. اگر کسی ۳۰ هزار سکه خرید کرده، تمام اطلاعاتش نیز ثبت شده و قابل پیگیری است. در حالی که همان زمان افرادی در بازار سکه اقدام به خرید و فروش تعدادی بالاتر از این می کردند اما جایی اطلاعات آنها ثبت شده و قابل ردیابی هستند؟ از سوی دیگر چرا باید سکه‌ها بلوکه شده و پول آن به مردم برگردد، برای اینکه چند نفر با تعداد بالا خرید کرده‌اند نمی‌توان سایرین را قربانی آنها کرد. این موضوع عاملی برای ایجاد بی اعتمادی به طرح‌ها و سیاست‌های دولت و البته بانک مرکزی خواهد بود.

اما در همین رابطه سید بهاءالدین حسینی هاشمی -کارشناس امور بانکی- توضیحات دیگری ارائه کرد و گفت: مسئله اینجاست که در زمان اجرای طرح پیش فروش سکه دو دیدگاه وجود داشت؛ اول اینکه می‌دانستیم با توجه به اینکه محدودیتی در فروش وجود ندارد، یک بی‌احتیاطی در حال اتفاق افتادن است و افراد زیادی می‌توانند تعداد زیادی سکه خریداری کنند و قابل پیش بینی بود که تعداد چند هزار تایی فعلی نیز انجام می شود و در مجموع کار صحیحی نبود که محدودیتی برای فروش سکه در نظر نگرفتند اما در سوی دیگر فکر می کردیم اگر این طرح اجرایی شود، می تواند بازار سکه را به تعدیل بکشاند به طوری که حتی افرادی که در آن زمان سکه‌های گرانقیمت را از بازار خریداری کرده بودند، با توجه به قیمت پایینی که سکه‌های پیش فروش داشت، در آن زمان سکه‌های در اختیار را فروخته و در بازار عرضه کنند و منابع آن را به سمت پیش فروش ببرند. اما این اتفاق هم نیفتاد و عرضه‌ خاصی در بازار شکل نگرفت.

وی با اشاره به اینکه چندان قابل پیش بینی نبود که قیمت سکه تا این حد و در فاصله کوتاه افزایش یابد، گفت: اما اگر هم اکنون این اتفاق افتاده، دلیلی وجود ندارد که مسئولان بخواهند سودی که در نتیجه سیاستگذاری‌ها و مجموعه شرایط ایجاد شده را از مردم بگیرند. چرا نمی‌توانند ببینند که مردم از سرمایه‌گذاری که در نتیجه اجرای سیاست خودشان بوده اکنون سود ببرند؟

حسینی هاشمی تاکید کرد اگر مسئولان معتقدند که نباید این گونه سودهای کلان و یک شبه نصیب تعدادی شود، باید از همان ابتدای طرح پیش فروش سکه به فکر می افتادند که محدودیت ایجاد کرده و به نوعی دیگر آن را مدیریت کنند. متاسفانه برخی نمایندگان مجلس وقتی چنین پیشنهاداتی برای محدود کردن سود به دست آمده برای برخی خریداران سکه‌های پیش فروش مطرح می کنند آیا در زمان اجرای طرح یادشان نبود که نظارتی بر این موضوع داشته و انتقادات خود را از همان زمان مطرح کنند و اکنون که می‌بینند سود سکه‌ها بالا رفته بیش از آنکه دلیل جریان بازار سکه و ارز را پیگیری کنند، به سمت حذف سود به دست آمده برای افرادی که به طور شفاف خریداری کرده‌اند، رفته‌اند؟

اما این مدیر بانکی موضوع مهم دیگری را نیز مطرح کرد و گفت که با تمام این بحث‌ها، اگر قرار باشد که در نحوه واگذاری سکه‌های پیش فروش خللی ایجاد شود، به طور حتم در این میان بانک مرکزی بیشترین آسیب را خواهد دید چرا که تعهدات خود را در این شرایط نسبت به مردم انجام نداده و اعتماد باقی مانده به نظام بانکی کاملا فرو می‌ریزد زیرا مردم با اطمینان نسبت به خرید اقدام کرده‌اند و بانک مرکزی نیز تعهد داده بود که سکه‌ها را در زمان سررسید و به طور فیزیکی تحویل دهد ولی هر گونه مغایرتی با این موضوع موجب می شود دیگر هیچ وقت مردم به چنین طرح‌هایی که خود در مواقعی ابزار سیاستگذار بانک مرکزی برای کنترل بازار است، اعتماد نکنند.

باید یادآور شد که سکه‌های پیش فروش در هفت سر رسید ثبت نام شد که قیمت قطعی آن از این قرار بود: سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۰

سلام چرا براي پيش فروش سكه نسبت به تعداد ثبت نام سقف مناسب قرار داده نمي شود، تا يك عدده افراد سودجو و فرصت طلب اينتطور سوداگري نكنند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۹ ۱۹:۴۴

تقریبا ۹۰۰۰ میلیارد تومن سکه فروش رفته است. که میشود ۲ میلیارد دلار... صدهزار نفر شرکت‌کردند..قیمت روز سکه با پیش خریدها حدود ۲۰ درصد فاصله داشت که از بابت محاسبه سود بانکی بود. ۵ درصد از خریداران حجم سنگین خریدند که میشود ۱۰۰ میلیون دلار ، یعنی چیزی برابر با ارزی که فقط یک شرکت وارد کننده موبایل گرفته است و به قیمت ارز قاچاق در بازار فروخته است.که دولت و قوه قضاییه به شدت با عاملان برخورد خواهند داشت.. ۱۱ میلیارد دلار ثبت سفارش در این دو سه ماه در سامانه نیما پاسخ داده شده است که چه اتفاقی برایش افتاده الله و اعلم... هزاران میلیارد تومان مواد اولیه در بورس کالا بر پایه ارز ۴۲۰۰ عرضه شده است ، اینکه خریداران چه کردند باز الله و اعلم... فقط لیست آقای جهرمی را داریم که عملا هیچکدام به قیمت ارزی که گرفتند محصول نفروختند..جالب است بدانید ماهیانه ۱۸۰۰۰ میلیارد تومن سود سپرده های بانکیست یعنی دو برابر کل ارزش سکه ها. در واقع ارزش کل سکه ها برابر با ۱۵ روز سود سپرده های بانکیست. سر و صدا برای سکه ها آدرس غلط دادن به مردم است.. اینکه مردم فکر کنند سوداگران از عموم جامعه و از خودشان هستند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۶

همین صحبت فردا سکه را میکنه 4 میلیون اساتید محترم ...گفتم هیچ کاری نکنین. دستاتونو بذارین رو دست....

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۴:۰۳

اینگونه اظهار نظرها باعث میشود که سرمایه ها را از کشور فرار کنند. پیش خرید سکه قانونی بوده و هر کسی اجازه داشته هر چقدر که دلش میخواهد بخرد. همچنین هیچ قانونی هم وجود ندارد که بگوید باید به زور سکه هایت را بفروشی.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۴:۰۵

اگر مردم اعتمادشان به بانك مركزى را از دست بدهند و بانك مركزى سكه ها را به بهانه طرح مجلس بخواهد تحويل ندهد ديگر هيچ كس ١٠٠٠تومان هم در بانك نمي گذارد و كليه ى بانك ها و كشور ورشكست مى شوند احتمالا چند وقت ديگر هم طرحى در مجلس ارائه مى شود كه مردم از حساب بانكى خود حق ندارند يك ميليون بيشتر برداشت كنند و بقيه پولشان تا اطلاع ثانوى بلوكه است.....

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۴:۲۴

اگر سکه ارزان شده بود دنبال همچین طرحی نبودید هان؟معامله اسلامیه دیگه. ...

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۵:۵۶

من خودم مقدار زیادی سکه و اپارتمان خود را به قیمت پایین فروخته و حدود 1050عدد سکه ثبت نام کردم حالا قیمت آنها دو برابر شده و ثبت نامی ما معلوم نیست چه میشود. با توجه به این اینکه من به گفته های بانک مرکزی اطمینان کردم و ثبت نام کردم و به هیچ وجه فکر نمی کردم بانک مرکزی بخواهد خلف وعده عمل کند... زندگی خود را به بانک سپردم در صورتی که در همان زمان مقدار کمی بالاتر در بازار آزاد سکه میتوانستم خرید کنم تا ارزش پول خود را حفظ کنم اگر دولت بخواهد خلف وعده کند و سکه را ندهد ویا مالیات بگیرد بلادرنگ در جهت حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید تمام پس انداز خود از بازار آزاد خواهم کرد و دیگر هیچوقت به گفته این دولت و بانک مرکزی اعتماد نخواهم کرد. نه من بلکه تمام افراد عاقل و تمام سپردها به سوی خرید سکه و دلار خواهد رفت چونکه به قوت خودشان پول هوشمند وهر آدم عاقل همین کار را خواهد کرد

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۶ ۰۱:۲۷

ایول دادا کارت درسته..... نگران نباش سکه هامون رو میدن .

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۱۹:۳۹

به جای محدودیت فروش سکه بهترین گزینه اوراق سکه است که هم حذف فیزیکی سکه را شامل شده و هم ریسک نگهداری و یا سرقت سکه را به صفر می رساند یعنی فردی که از بانک کارگشایی ویا از صرافی ها که سکه می خرد به جای سکه یک گواهی و رسید معتبر همراه با ذکر نام خریدار دریافت کند اگر طرح دو فوریتی مجلس مبنی بر محدودیت فروش سکه به افراد به تصویب برسد به نظر من در وضعیت فعلی خطرناک است چون به سرعت قیمت سکه کاهش پیدا می کند و زمینه قاچاق سکه به خارج از کشور فراهم می شود لطفا نمایندگان محترم مجلس قبل از انجام این کار کمی تامل کنند

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۲۱:۱۰

جای تعجب نداره که سکه بالا رفته، دلیلشم این است که پول ما کم ارزش شده و همه اجناس وابسته به دلار خودبخود بالا خواهد رفت! اگر سکه های پیش فروش را به مردم تحویل ندهند اقتصاد کشور نابود خواهد شد چون مردم دیگر به دولت و نظام اعتماد نخواهند کرد و چه بسا دیگر هیچ سرمایه گذاریی در ایران نکنند!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۲۱:۱۷

بهترین کار گرفتن مالیات متناسب با سود است تا اعتماد بانکی از بین نرود

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۰:۱۳

اصلا موافق نیستم چرا باید بزنند زیر حرف خودشون وشما راهکار ارائه بدید😈😈😈😠😠😠😠

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۲۲:۱۴

گزارش بالا مشخصاً در راستای منافع همان چند نفری است که گفته می شود چند هزار سکه ثبت نام کرده اند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۵ ۰۸:۵۸

اشتباه نکنید اونهایی که سکه پیش‌خرید کردن هیچ سودی نبردن فقط ارزش پولشون حفظ شده ضمنا مردم دیگر به بانک ملی هم اعتماد نمیکنن آبروی دولت هم رفت

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۴

راستش رو نمیدونم اما اولا که حرف درستی زده و دوما شما هم میرفتی می خریدی تا در راستای منافع قرار بگیری. آزاد بود و جای حسادت نیست.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۲۳:۲۰

ما وقتی در اسفند ماه سکه را 14000000 پیش خرید کردیم قیمت سکه در بازار آزاد 15200000 بود و ما میتوانستیم به راحتی از بازار آزاد خریداری کنیم ولی ما به بانک مرکزی اعتقاد کرده و ثبت نام کردیم طرح این حرفها باعث میشه که دیگه در این مملکت سنگ روی سنگ بند نشه

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۸ ۲۳:۲۳

فروش این سکه ها "فروش قطعی " بوده و هیچ قانونی اجازه اختلال در اجرای آن را نمیدهد ، مگر این که مملکت قانون نداشته باشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۰۹:۰۴

در اینصورت این نمایندگان محترم بایستی طرحی سه یا چهار یا... فوریتی را جهت برگرداندن سود حاصل از سرمایه گذاری مردم در خودرو یا خانه در چند ماه اخیر که در بعضی موارد سودی خیلی بیشتر از سرمایه گذاری در پیش فروش سکه داشته است را به خزانه یا ... تهیه کنند. تا همین اقتصاد نیم بندی فعلی نیز بیشتر از پیش از هم گسسته شود و اوضاع بدتر شود.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۰۹:۲۹

متاسفانه سکه ها رو دلال و واسطه ها پیش خرید کردن که بازار رو تحت کنترل خودشون قرار بدن و مردم رو بیچاره کنن ، دیدیم که در مرحله اول توزیع سکه ها قیمت سکه پایین نیومد هیچ بلکه خیلی گرونتر هم شد چون دلال ها خرید و تحویل گرفتن و گرون کردن تا سود کنن ، بی نوا مردم...

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۰۹:۱۷

اصلا این طورنیست من خودم یه معلولم که برای آینده فرزندم توی این طرح شرکت کردم.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۱:۳۷

اگر بانک مرکزی این کار را انجام بده من اولین کاری که میکنم اینه که سپرده بانکی خود را از بانک خارج میکنم و دلار میخرم...

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۲:۵۹

من حتی یک عدد سکه نخریده ام و ندارم اما منصفانه نمیدانم که چون سکه گران شده یقه خریداران آن را بگیریم چون هیچ کار غیر قانونی انجام نداده اند. صد البته اگر طرف اطلاعات رانتی داشته باشد موضوع دیگری است اما آنهم باید اول اثبات بشود.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۰۱

بسم الله الرحمن الرحیم هرچند انچه به جایی نرسد فریاد است درانتهای سال 1396 بانک ملی با تعهد دولت جمهوری اسلامی و بانک مرکزی نسبت به فروش سکه قطعی اقدام کرد در زمان فروش قیمت سکه قطعی 1300000 و بازار ازاد 1500000 تومان بود حالا مجلس این نظام!! طرحی ابراز کرده که سکه تحویل نمیدهیم نظر شما را به نکات زیر جلب میکنم: 1- اقایان اگر الان قیمت سکه 800000 تومان بود این طرح را انجام میدادین؟ همانطور که در زمان احمدی نژاد در زمان تحویل سکه ها قیمت از قیمت ثبت نام کمتر بود. 2-بسیاری از مردم در آن زمان تمام هستی خود را یکی کردند خانواده ها سکه خود را به بازار عرضه کردند تا برای مثال اگر 400 سکه دارند که حاصل سالها پس انداز آنها بوده از سکه 100000 تومانی بتوانند 500 سکه بنویسند؟ کجای این کار جرم بود؟ چرا محدودیتی همان ابتدا نگذاشتید؟ 3- در حال حاضر بسیار راحت میفرمایید پول را برمیگردانیم؟ مگر میشود بانک مرکزی تعهد بدهد و بعد کنسل شود؟ 4- اینگونه زندگی افرادی که سکه فروختند و دوباره نوشتند نابود میکنید. 5- به محض تصویب این طرح قیمت سکه از 4000000 میگذرد 6- ایا این افراد پول خود را وارد بازار ارز میکردند مناسب بود؟ یا تعهد به دولتی که از قرار بدترین کار بود

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۹:۱۷

احسنت

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۰۸:۴۸

عالی بود

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۰:۰۶

آفرین👏👏👏👏👏

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۲ ۱۶:۴۸

لایک داره👍👍👍

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۹:۱۴

کاملا صحیح و منطقی است .

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۲۸

بنده هم معتقدم اعتماد به بانک مرکزی از بین میره .قیمت سکه بالای 5 میلیون میره و مهمترینش همه متوجه می شیم...و ....

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۴۹

500 تا سکه داشتم پس انداز کل زندگی من و همسرم که با اون قصد خرید خونه داشتم اما با فروش اون تو بازار سکه پیش خرید کردم حالا نه سکه رو میدن با وقاحت پول 1400000 که سکه هامو فروختم پس میخان بدن بدبخت شدم50 سالمه پنجاه متر خونه ندارم....

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۵۷

فقط 3 نفر در این طرح بالای 4000 عدد سکه نوشته اند. نمیشود که به بهانه این افراد حق 114 هزار نفر بقیه که افراد عادی اجتماع هستند را پایمال کرد.این کار خلاف عقود اسلامی است و حالا که به سود رسیده است تازه نمایندگان به فکر افتاده اند وگرنه حدود سه ماه پیش فروش سکه در این مملکت انجام شد هیچ نماینده مجلسی در کشور صحبت از محدودیت تعداد نکرد. ضمنا" افرادی که در این طرح اقتصادی بانک مرکزی مشارکت کردند میتوانستند در آن زمان ماشین یا خانه یا سکه آزاد بخرند و کمابیش مقدار مشابهی سود کنند. الان همان پول دقیقا" قدرت خریدش نصف شده است. اگر به همین رویه اقتصادی ادامه دهید مطمئنا" علاوه بر سلب اطمینان از بانک مرکزی بعنوان معتبرترین بانک کشور باعث ملتهب شدن سایر بازار ها و ایجاد نارضایتی خواهید شد.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۴:۴۵

اگر این کار انجام بشه اعتماد مردم در این شرایط بحران نسبت به سیستم بانکی از بین رفته و وقتی تحریم ها شدیدتر بشه مردم چون به بانکها بی اعتماد شدند پول خود را از بانک بیرون کشیده و باعث ورشکستگی کشور میشه چیزی که عوامل نفوذی مامور اجرای آن هستند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۱۶:۵۰

احسنت موافقم

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۵:۰۷

دقیقا درسته

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۲۰:۲۶

سلام اولا که قانون عطف به ماسبق نمیشه. تمام این برنامه ها برای کشاندن سکه های پیش خرید به بازار بورس هست. دوما نمایندگان محترم با انجام اینکار باعث بی اعتمادی مردم به نظام بانکی کشور می شوند. احتمالا بعد از بد عهدی در تحویل سکه ها، نوبت به بلوکه کردن سپرده های ارزی و سپس سپرده های ریالی خواهد رسید. بنابراین حجم عظیمی از نقدینگی به سمت بازارهای طلا و ارز خواهد رفت و تورم افسار گسیخته را به کشور تحمیل خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۹ ۲۱:۴۲

تقریبا ۹۰۰۰ میلیارد تومن سکه فروش رفته است. که میشود ۲ میلیارد دلار... صدهزار نفر شرکت‌کردند..قیمت روز سکه با پیش خریدها حدود ۲۰ درصد فاصله داشت که از بابت محاسبه سود بانکی بود. ۵ درصد از خریداران حجم سنگین خریدند که میشود ۱۰۰ میلیون دلار ، یعنی چیزی برابر با ارزی که فقط یک شرکت وارد کننده موبایل گرفته است و به قیمت ارز قاچاق در بازار فروخته است.که دولت و قوه قضاییه به شدت با عاملان برخورد خواهند داشت.. ۱۱ میلیارد دلار ثبت سفارش در این دو سه ماه در سامانه نیما پاسخ داده شده است که چه اتفاقی برایش افتاده الله و اعلم... هزاران میلیارد تومان مواد اولیه در بورس کالا بر پایه ارز ۴۲۰۰ عرضه شده است ، اینکه خریداران چه کردند باز الله و اعلم... فقط لیست آقای جهرمی را داریم که عملا هیچکدام به قیمت ارزی که گرفتند محصول نفروختند..جالب است بدانید ماهیانه ۱۸۰۰۰ میلیارد تومن سود سپرده های بانکیست یعنی دو برابر کل ارزش سکه ها. در واقع ارزش کل سکه ها برابر با ۱۵ روز سود سپرده های بانکیست. سر و صدا برای سکه ها آدرس غلط دادن به مردم است.. اینکه مردم فکر کنند سوداگران از عموم جامعه و از خودشان هستند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۰۰:۴۱

سلام من لیسانسیه بیکار متاهل هستم آن زمان بیست سکه داشتم فروختم و در طرح پیش فروش شرکت کردم الان دقیقا باخلف وعده بانک مرکزی ونمایندگان محترم مجلس و دولت بدبخت شدم با این شرایط که بی اعتمادی مردم به اوج رسیده چگونه حرف از وحدت و یکپارچگی میزنید وقتی که حتی با مردم خودتون رو راست نیستید بهترین کار را دلال ها کردند که در طرح پیش فروش شرکت نکردند و چند برابر من بدبخت سود کردند

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۰:۰۰

یعنی چی این پیش فروش ها به صورت قطعی بوده نمیشه به خاطراون نور چشمی 31 ساله تر وخشک رو با هم بسوزونید راست میگید موردی برخورد کنید مردم عادی چه گناهی دارن واقعا چه کسی قراره جوابگوی این بی عدالتی ها باشه

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۳:۴۸

اگر این روزها به سایت های معاند مراجعه کنید میبینید که دایما در حال تبلیغ این هستند که پول خود را از بانک ها ی ایران خارج کنید چون بانکها قابل اعتماد نیستند اگر بانک مرکزی خلف قول کند ادله لازم برای این تبلیغات را فراهم کرده و دشمنان با استناد به این بدقولی بانک مردم را در شرایط بحرانی تشویق به خروج سرمایه ها از بانک میکنند و این خدای ناخواسته باعث ورشکستگی کشور میشود.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۱۵:۳۱

شب عید که پول نداشتند حقوق و عیدی بدهند این طرح را ریختند تا جیب مردم را خالی کنند و از این طریق حقوق کارمندها را بدهد خود من حقوق شب عیدم را باوجود نیازم صرفه جویی کردم و سکه خریدم و چند تا سکه فروختم و دوباره ثبت نام کردم حالا انصاف نیست این کار اگر این مورد را انجام بدهند هیچ کس دیگر به بانک اعتماد نمیکند و بانکها ورشکست میشوند باید موردی برخورد بشود

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۲۰:۵۸

من برای مهریه خانومم این سکه هارو خریدم. چرا قیمتش باید تغییر کنه؟؟؟ توی برگه من زده "فروش قطعی سکه" اگه بخان کار دیگه ای بکنن میرم شکایت می کنم.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۰ ۲۱:۰۶

از دوماه پیش تاحالا همه چیز گرون شده مگه فقط سکه بوده؟؟؟ رو قیمت خونه سه چهار میلیون تو هر متر رفته. اونو چیکار میکنن؟ قیمت مواد غذایی و دارو و.... همه بالا رفته. زورشون به ما رسیده که پولمونو دادیم بهشون تا مملکتو بسازن؟؟ اونموقع که ما نوشتیم سکه 1700 بود من خودم روی سکه 1800 تومنی حساب می کردم. تقصیر ما بود که ترامپ برجامو بهم ریخت؟؟ آقا برید مشکلو ریشه ای حل کنید. ما مردم خیلی بدبختیم به خدا

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۰۶:۱۲

مسئولان نظام نباید توقعی از ترامپ داشته باشند که به عهدی که اوباما با آنها بسته پایبند باشد چون خودشان در زمان پیش فروش سکه با مردم عهد بستند که سکه تحویل می دهند و حالا خودشان هم دارند زیرش می زنند!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۳:۰۵

احسنتتتتتتتتتت. تازه ترامپ زیر قول خودش نزده و زیر عهد دولت قبلی زده و تازه اونم نه با مرد خودش بلکه با مردم یه کشور دیگه.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۵:۱۴

سکه در بازار آزاد موقع ثبت نام طرح پیش فروش ، فقط 100 هزار تومان از قیمت پیش فروش گرانتر بود و الان اگه بخوان مالیات از مردم بگیرن بابت سکه های پیش فروش( برعکس گفته قبلی خودشون) قطعا مصداق بارز حق الناس و بدعهدی است و قطعا در آینده هیچ کس به قولها و حرفهای بانک مرکزی و دولت اعتماد نخواهد کرد .

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۶:۳۳

بله آقا خیلی طرح بسیار خوبی است که سکه ها را به مردم ندهند و پولش را پس بدهند! البته به شرط اینکه مسوولین نظام هم تمام املاکی که به قیمت‌های نازل گذشته دریافت کرده اند و امروز میلیاردها تومان ارزش دارد را پس بدهند.(:

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۶:۵۱

قیمت اونس طلا در مدت ثبت نام بالای 1300 دلار بود و امروز 1250 دلار است مردم که قدرت خرید طلا از بازار جهانی را ندارند اما دولت دارد. لطفا برید و این بازی‌ها رو برای کسایی دربیارید که شما ها ( مسوولین محترم) را نشناسن.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۹:۳۹

به یک طلا فروشی در خیابان کریمان خان بیشتر از بانک مرکزی ایران میتوان اعتماد کرد.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۴

با نظر شما کاملا موافقم .

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۲ ۰۷:۰۱

يك سري مردم عادي براي حفظ دارايي شون تو اين طرح قانوني و شفاف ثبت نام كردن. لطفا اين نماينده ها با دارايي مردم اين كارو نكنن. اگه تورم تو ايم شكل اتفاق نمي افتاد كسي دنبال پيش فروش يا اصل سكه هم نمي رفت

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۲ ۱۹:۳۱

بنده و خیلی ها مثل بنده سکه پیش خرید کردند چون قراره ماه ماه سکه برای مهریه بدهند خرید سکه یک میلیون تومانی برای ما دشوار هست چه برسد سکه 3 میلیون تومانی. سود واحتکاری در کار نیست.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۳ ۰۰:۳۹

خدایا به فریادمان رس. اموال با ارزشمان فروختیم و برای حفظ سرمایه بدست بانک مرکزی بزرگترین و معتمدترین مرجع مالی کشور دادیم تا سرمایه ما حفظ شود فقط همین. طی چند ماه با بی تدبیری این بزگواران ارزش پول حدود 40 درصد زمان معامله شده حالا میگویند بیایید پولتان را بگیرید.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۳ ۰۹:۵۹

آقایی را سراغ دارم که پس از مدتها مناقشه با همسرش از حساب خود برای پرداخت بخشی از مهریه تعدادی سکه بنام همسر خود پیش خریده است. واقعا که با این گونه تصمیمات مشکلات خانواده ها را بزرگتر می کنند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۰۱:۰۰

اقای نماینده اگه شما در این کار کاره ای هستی آن زمان نظر می دادی که نا محدود نفروشند حالا ابروی مملکت را بیشتر از این نبرید

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۴ ۱۰:۲۶

سلام اگر سکه ارزان شده بود ویا سود کمتری داشت این نماینده مجلس همچین طرحی میداد در ضمن مردم معامله قطعی کردن وپول دادن وتمام شرایط قانونی وشرعی بیع را رعایت کردن که هیچ جای دبه کردن نداره.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۶ ۱۱:۳۳

نوع فروش سکه ها """ فروش قطعی """"" میباشد و از نظر شرع و از نظر قانون جای ابهامی باقی نیست طرح این حرفها و اظهار نظرها تنها باعث بی اعتباری سیستم بانکی کشور میشود

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۷ ۱۲:۲۷

پیش فروش قانونی و شفاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاراج ذخایر شده ؟! فقط به دلیل اینکه قیمتش بالا رفته ؟! اگر قیمت ثابت می ماند یا کاهش پیدا می کرد می گفتید اموال مردم تاراج شده یا بقیه پول را بر می گردانیم ؟! چرا موقع پیش فروش این اظهار نظرها نمیشد تا مردم در این طرح شرکت نکنند و یه عده ای به خاک سیاه ننشینند. قرآن به ما میگه : الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ یِنقُضُونَ الْمِیثَاقَ. خلاف وعده کردن غیر شرعی و غیر قانونی است نه اعتماد کردن به دولت و ثبت نام کردن !!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۸ ۱۳:۲۷

اگر تحویل فیزیکی سکه ها رخ ندهد و یا حتی مالیاتی اخذ شود مصداق کامل نقض آیه الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ یِنقُضُونَ الْمِیثَاقَ خواهد بود و کسانیکه مسبب این قضیه شوند کافر می باشند.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۶ ۰۸:۱۰

نباید سکه ها تحویل بشه باید تا یک سقف مثلا 20 سکه تحویل داده بشه بقیه با نرخ بانکی نزدیک به سود بانکی پولشون تحویل بشه قرار نیست در مملکت یک عده سودجو و رانت خوار کل ممکلت رو بخورند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۸:۱۸

برو اول معنی رانت را در بیار بعد اظهار نظر کن ، به مدت 2 ماه همه جا تبلیغ پیش فروش سکه بود و همه هم اطلاع داشتند شما هم میرفتی ثبت نام میکردی.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۶

بذار اسم مارو هم با سی تا سکه در کنار رانت خوارها بنویسند. کلاسی داره.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۷ ۲۰:۱۳

نظر درستیه. درسته که معنی رانت چیز دیگه ای هست ولی نباید مردم رو به پول بادآورده عادت داد. همین شده که الان همه به جای تولید منتظر فرصتن تا همچین سودی بکنن. البته باید برخورد عادلانه باشه و سختگیری بیشتر برای دلالای بیرون باشه

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۷ ۰۲:۳۲

چقدر بدبختیم که به سود کردن چند سکه حسودیمون میشه . با اینکه این امکان برای ثبت نام برای همه مردم فراهم بود .شما هم میتونستی دل از 20 درصد سود بانکه بکنی و ریسک کنی .ریسک کردن رانت خواری است یا نزول خوردن از بانک . چرا میلیارد میلیارد اختلاس و چپاول میشه همه ساکت میشن و طرح دو فوریتی و ... ارائه نمیدن اما شرکت در ثبت نام قانونی که خود دولت انجام داده کل مملکت خورده شد ؟؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۲۱:۳۹

قانونا باید سکه ها را تحویل بدن و قانونا باید مالیاتش را بگیرن که همین کار را هم می کنن

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۱ ۱۵:۵۹

به هیچ وجه اخذ مالیات از سکه های پیش فروش شده با نرخ قطعی که در زمان ثبت نام اعلام شده بود معاف از مالیات است قانونی نیست .

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۱ ۱۹:۱۳

دوستان بنده در حال پرداخت مهریه هستم . متاسفانه در زمان پیش فروش بانک شرایط جوری نبود که بتونم پیش خرید کنم . الان اونایی که سکه دریافت کردن اگه امکان داره یک عدد سکه به همون نرخ بانکی از سکه هاشون را جهت کمک و تسهیل در پرداخت مهریه برای رضای خدا ارایه بدین . الان سر رسید پرداخت سکه بعدی من داره میرسه و با قیمت ازاد بازار واقعا فشاره تهیه کردنش . ممنون مدارک دادگاه شفاف موجود هست ..

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۸:۲۲

بانک کارگشایی در همان زمان که پیش فروش سکه بود و من 1400 دادم که 6 ماه بعد بگیرم ، دوستم در همان زمان در اسفند ماه از بانک کارگشایی 1500 خرید کرد و همان موقع هم تحویل گرفت

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۱

فریب مردم و مجلس بزرگترین هنر دولت هست. 10 هزار ملیارد "تومان" سکه فروخته و نقدینگی ما 1600 هزار ملیارد "تومان" هست . یعنی کمتر از یک درصد . اما همه توجه ها رو سمت اون برده. 1 ملیارد "دلار" پیش فروش سکه کجا و سی ملیارد "دلار" رانت و ارز نیم بها کجا؟ کمتر از سی برابر. اما همه توجه ها رو سمت سکه هایی که (به قیمت روز) به 115000 نفر دادند گمراه کردند. و متاسفانه مردم و مسئولین فریب بزرگی خوردند. این طرح پیش فروش سکه طلا رو فقط برای انحراف افکار ارایه شد. متاسفانه الان همه درگیر این رقم کمتر شدند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۲

این سکه ها تاثیرش رو سال قبل در زمان پیش فروش گذاشته و قیمت رو همون وقت به 1500 و 1600 رسوند. این اصل اول عرضه و تقاضا هست. اگه پیش فروش نمیشد الان سکه خیلی بالا تر بود. شاید 4200.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۲

لطفا فریب نخورید. مردم این سکه هارو به قیمت روز خریدند .اون افرادی که دلار 4200 را خریده و در بازار فروخته اند دزدان و غارت گران بیت المال هستند و جدای بازپرداخت دلارها باید محاکمه شوند . عجیب است که وزیر اقتصاد یک مملکت اینگونه رانت خواری یک عده خاص را با پیش خرید سکه توسط مردم در کنار هم قرار می دهد. یک گروه باید محاکمه شوند و یک گروه اعاده حیثیت. در این چند ماه برای سرپوشاندن به ویژه خواری سی میلیاردی و این غارت ملی چقدر در رسانه ها به مردم و صد هزار خریداران سکه به ارزش حد اکثر یک میلیارد دلار سکه انگ سوداگری زدید و در عوض سی برابر آن را یعنی سی میلیارد دلار را ویژه ویژه به نرخ کم به افراد و شرکت های مختلف دادید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۱۳:۱۴

آفرین

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۳

رانتها رو خوردن الان اینها دارن پرونده رانت دلار 4200 رو با صد هزار نفر پیش فروش عمومی سکه مخلوط می کنن که ماست مالی بشود درحالی که سکه هایی که به مردم دادند رانتی نبود و حدود قیمت روزش بود. اما اینها روز دلار 8000 تومانی به این معدود شرکتها رانت دادند و باید پیگیری شود. اینها عملا دارند صد نفر رانتخوار رو بین صد هزار خریدار سکه مخفی می کنن.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۴

سوداگر اونیه که وقت پول گرفتن به ما میگه سرمایه گذار و وقت جنس دادن به ما میگه سوداگر. به هر حال اگر بنا باشه منی که از بازار سکه نخریدم و از بانک مرکزی خریدم دچار ضرر بشم باید یک نهاد قضایی تو مملکتم یا یه نهاد اقتصادی بین المللی که بانک های مرکزی به اون پاسخگو هستن ضرر من رو جبران کنه. هم مالی هم حیثیتی.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۵

کسی هم هست که بگه بانک مرکزی باید ضرر کسایی که با سود بیست درصد سرمایه گذاری کردن و الان ریال بیش از 40 درصد ضعیف شده رو بده؟ منظورم مجلسه. آیا کسی هست؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۹

شما فروردین همه پول سکه رو میگیرید و قرارداد می بندید اردیبهشتشو تحویل میدید خردادش پشیمون میشید تیرماهش میخواید یه طرفه بزنید زیرش. هسته اسلامی هم داره! فدرال بانک امریکا که هسته یهودی داره از بعد جنگ جهانی روی پیمان تبادل ارزی دلار و تضمین ارزشش ایستاده و تونسته دلارشو تو دنیا جابندازه. در کجای عقود اسلامی، عقد انجام شده بیع، یک طرفه فسخ میشه! مجلس شورای اسلامی! تاکید می کنم اسلامی!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۶:۰۰

• درباره پیش فروش سکه قانونا عقد بیع سلف انجام شده و فروشنده کل مبلغ را اخذ کرده. شرعا امکان فسخ معامله نیست. عرفا هم در زمان پیش خرید سکه، سکه بازار ده درصد گرانتر بوده و الان باید معادل ارزش همان موقع را حساب کنند. مثلا اگر خریدار بیست سکه پیش فروش، همان موقع با همان پول سکه نقد بازار را میخرید هجده سکه میشد اما اگر الان پول آنموقع را بدهند نه سکه میشود و خریدار دچار ضرر مضاعف میگردد. مجلس در آن دو ماه خواب بوده الان میخواهد با خلاف شرع بگویند حافظ حقوق مردمند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۱۶:۰۳

قابل توجه آقای بختیار و سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی ؛ خداوند در آیه 25 سوره رعد می فرماید : وَ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ و کسانى که عهدشان را با خدا پس از بستن آن مى شکنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده است مى گسلند ، و با انجام کارهاى ناشایسته در زمین فساد مى کنند ، براى آنان دورى از رحمت خدا خواهد بود و ناگوارى این سرا را خواهند داشت. پس اگر مسلمانید به این آیه توجه کنید !

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۵ ۲۰:۲۱

جنجال جوان 31 ساله که 38 هزار سکه پیش خرید کرده فقط آدرس غلط دادن به مردمه که متوجه رانت ارز 4200 تومانی نشوند انصافا مسئولین در این سال های اخیر خیلی... شده اند و جدای از فاصله های بسیار زیادی که از انقلاب و آرمانهایش پیدا کرده اند خیلی حریص و مال اندوز گشته اند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۶ ۰۳:۵۸

با عنايت به اينكه خدا باماست و رهبر معظم انقلاب از مردم به ويژه مظلومين حمايت خواهند كرد موارد زير را به عرض ميرسانم: ١-طبق قوانين پولي،فروش طلا و مقررات حاكم بر آن بر عهده بانك مركزي است ٢-طبق قوانين مدني پيش خريدار سكه مالك سكه شده است ماده ٣٣٨ به بعد ٣-عقد بيع عقد لازم است ٤-از همه مهمتر دين ما دين اسلام است ٥-شوراي نگهبان قدر است ٦-مردم ايران عزتمندند حيف است با اين همه نعمت و پشتوانه طرحي بي منطق اين ملت را هراسان كند. همه مردم ايران براي حفظ نظام جانشان را فدا خواهند كرد و اين نظام هم از مردم حمايت خواهد نمود.پس نترسيد. علي با ماست. يا علي(ع)

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۵ ۱۲:۲۰

چه اشکالی داره این مردم بدبخت یکبار هم که شده از یه چیزی سود ببرن ! همش باید ضرر کنیم تا شما راضی بشین. من دیگه محاله پولمو بزارم تو بانک که بعدا بخوان همچین صحبتهایی پیش بیارن. در ضمن اینایی که سکه خریدن سود نکردن. بلکه فقط ارزش دارایی ها شون رو حفظ کردن. چون همه چی سه برابر شده. خونه ماشین و و و

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۹ ۰۰:۱۸

مگر می شود پیش خرید سکه ۱۵۰۰تومان ثبت نام کند بعد از ۶ماه ۳۵۰۰تومان بفروشد یعنی هرکه ۲میلیون تومان سود کند باید ۵۰درصد مالیات بگیرد یا دولت آنقدر سکه به بازار عرضه کند مثلا ۲میلیون تومان تا آنها مجبور به فروش زیر قیمت بکنند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۹ ۱۱:۵۴

اطلاع رسانی درستی راجع به پیش فروش شدن سکه انجام نگرفت و این ظلم بزرگی بود در حق ملتی که خبر دقیقی از این طرح نداشتند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۰ ۱۰:۴۵

به مدت دو ماه همه جا تبلیغ پیش فروش سکه بود منتهی چون به صورت همزمان در بانک ها سپرده گذاری با سود 20 درصد صورت میگرفت کسی از پیش فروش سکه استقبال نکرد آقای محترم معما چون حل شود آسان شود ، حالا که قیمت بالا رفته دارید این حرفها را میزنید ؟ اگر خودتان ثبت نام کرده بودید اینطور میگفتید؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۰ ۱۰:۵۰

کسانی که در طرح پیش فروش سکه شرکت کردند در واقع یک جورایی ریسک کردند چون قیمت سکه در بازار آزاد در آن زمان تنها 120 هزار تومان گرانتر از پیش فروش 6 ماهه سکه بود ، من یادمه وقتی سکه ثبت نام میکردم متصدی بانک به همکارش میگفت این کار بی عقلیه چون قیمت قطعا پایین میاد و سود 20 درصد سپرده را اینکار جبران نمیکنه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۲ ۰۰:۳۶

چطور اطلاع رسانی نشد ؟! مگه شما تو این مملکت نبودی 77 روز تمام رادیو تلویزیون و اخبار و روزنامه و زیرنویس شبکه خبر تو بوق و کرنا تبلیغ میکردن و یه جورایی التماس که بیاین ثبت نام کنین . حالا که فکر میکنی چرب و چوله شده پشیمان شدی . ان شا ء الله بازم ثبت نام بشه شما هم شرکت کنی. ولی حسادت هم خوب نیست .

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۲۳:۴۲

بنده یک طلبه هستم خانمم از من مهریه خود را طلب کرد که شامل ۷۰عدد سکه بود من در این دنیا یک خودرو پژو اردی بیشتر ندارم که ۵میلیون تومان خرید شده است با وساطت و کمک اشناها وفامیل و اندک پس انداز خودم در طرح اول پیش فروش ان زمان ۱۳۰۰بود ۲۴ عدد سکه یکساله ثبت نام کردم و در طرح دوم همین که توی مقاله هست ۱۱عدد دوساله که در مجموع میشود ۳۵عددسکه وبا وعده تحویل انها به خانمم رضایت ایشان را از مهریه عندالمطالبه ی خود جلب کردم حالا اگر ۱۰سکه به بنده تحویل بدهند و من نتوانم به قول خودم عمل کنم در سن ۲۳سالگی پس از ۵سال خواندن درس دین سروکارم به زندان مهریه می افتد آن هم برای ۲۵سکه دیگر به نظرم اگر این طرح به صورت کامل اجرایی نشود رسوایی وزیانی که شرح زندگی بنده نه اعتراض یا هرچی فقط همین شرح زندگی بنده که قطعا به رسانه های خارجی هم درز میکند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد میشود قطعا بیش از ۷/۵میلیون سکه خواهد بود دقت بفرمایید با لغو این طرح فقط ۲۵سکه به بنده نمیرسد ولی چه رسوایی و زیانی برای مملکت و نظام دارد من از بقیه اطلاعی ندارم فقط ۲۵سکه خودم رو محاسبه کردم وزیان آن امروز که این طرح اعلام وصول شده به عنوان دلسوز این نظام وظیفه ی خود دیده اطلاع رسانی کنم ای کاش میمردم و موجب چنین حقارتی نمیشدم ولی اطمینان دارم موردهای مشابه بنده بسیار است من نگران خود نیستم فقط وظیفه داشتم برای دلسوزی این مورد را گوشزد کنم وگرنه زندان برای من راحت تر از استرسی است که این روزها از ترس ابروی خود و کشورم دارم در پایان جای تاسف فراوان دارد ابروی رفته از اسلام بانک مرکزی نظام بانکی بی اعتمادی ایجاد شده که حال هر دوجناح سیاسی را در بر گرفت و بدبختی معیشتی فراوانی که اکنون در آن به سر میبریم

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۱۴:۱۶

آقای نماینده ای که این طرح بیخود را به مجلس ارائه کردی خود شما هم خوب میدانی که نیت خیری نداری، چطور به رانت دلار 4200 تومن گیر نمیدهی و به این مردم بدبخت که هیچ کار خلافی نکرده و تنها گناهشان این است که به دولت اعتماد کرده اند گیر میدهی

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۱۴:۲۹

این نماینده ها فقط در ایام انتخابات و فقط برای رای جمع کردن به فکر مردم هستند نه دغدغه مردم را دارن نه اسلام . فقط اسم مجلس اسلام را یدک میکشه . عمدا این طرح های در پیتی را مطرح می کنند تا بازار و به تبع آن جامعه را ملتهب و در دنیا اعتبار نظام اسلامی را خدشه دار کنند . همین الان هم مردم اعتمادی براشون نمانده وای به روزی که بدتر شود . این یک ظلم آشکار است و پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» به این معنا که حکومت ممکن است که با کفر باقی بماند ولی با ظلم باقی نمی ماند. شیخ مفید، امالی، ص۳۱۰

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۰ ۰۸:۰۴

سلام آقا چرا الکی اومدن طرحی را تو مجلس اعلام وصول کردند که اصلاً هیچ منطقی در اون نیست. تو رو خدا نکنید این کارها رو. اینجوری که نمیشه بیایید یه نامه ای چیزی لااقل جمع کنیم با امضای هم بفرستیم برای مجلس ... مگه همه رانت خوار بودیم؟؟؟؟؟ من که تو بورس تهران الان 10 ساله تو ضررم رانت نداشتم اما الان رانت اطلاعاتی داشتم؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۰ ۱۰:۲۹

باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۱ ۱۳:۴۳

پیش فروش سکه طرح اشتباهی بود. بانک مرکزی نباید از بیت المال برای حفظ اعتبار خود استفاده کند. کسانی که سکه ثبت نام کردند 100 هزار نفرن ولی ایران 80 میلیونه پول بقیه ملت رو نباید به عده ای خاص که غالبا پولدار هم هستن داد.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۵:۳۷

لطفا چرت نگید مگه کسی میتونه خانه یا ماشینی که به نام شماست از شما بگیرد ؟اگر توانست آنوقت میشود سکه های پیش فروش شده را که سندش به نام افراد خورده از آنها بگیرند مگه مملکت قانون نداره

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۳ ۱۹:۱۷

مگه کسی مانع ثبت نام اون 80 میلیون ( به قول شما ) شده بود که ثبت نام نکنن ؟!! مگه این یه طرح ملی و سراسری نبود که حدود 80 روز ادامه داشت و هر روز هم همه ازش اطلاع داشتن ؟! یه عده ریسک کردن و سکه هایی که فقط 100 تا 150 هزار با بازار آزاد تفاوت قیمت داشت ثبت نام کردن و یه عده هم مثل شما 20 درصد سود بانکی رو ترجیح دادن . چرا از بیت المال ؟؟ اگر همون موقع از طلا فروشی خریده بودین قیمتش 1600000 بود سکه های ثبت نامی هم 1475000 بود اون 125000 ناقابل هم برای خوابیدن پول ثبت نام کننده به مدت 6 ماه یا بیشتر بود ! تازه 9 در صد مالیات بر ارزش افزوده هم محاسبه شده بود . اگر دولت علم غیب داشت قراره گران بشه پیش فروش نمی کرد یا اگر مردم علم غیب داشتنم به جای 115000 نفر 60 میلیون نفر ثبت نام کرده بودن ! ضمنا اون موقع که ما ثبت نام کردیم پراید 20 میلیون بود حالا 45 میلیون . بعضی گوشی های تلفن همراه 1200000 بود الان همون مارک شده 3700000 . قیمت دلار 40000 بود الان شده 14000. مسکن 100 درصد افزایش قیمت داشته تو همین مدت . کسی که مثلا 100 سکه خریده 140 میلیون داده اون موقع 140 میلیون 35000 دلار بوده الان همون 35000 دلار 490 میلون شده در حالی که سکه هاش اگه تحویل بگیره 400 میون . یا به عبارتی با اون 140 میلون که میتونسته موقع ثبت نام سکه 35000 دلار از بازار آزاد بخره الان با پولش فقط 10 هزار دلار میتونه بخره یعنی قدرت خریدش یک چهارم شده ! کافیه یا .........!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۴ ۱۶:۰۵

احسنت