• شنبه / ۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97040904951
  • خبرنگار : 71498

ادارات دولتی، قربانی نخست سیاست‌های مدیریت مصرف

ادارات دولتی، قربانی نخست سیاست‌های مدیریت مصرف

با نزدیک شدن به روزهای گرم سال تدابیر دولت برای گذر از خاموشی و بحران آب بیشتر می‌شود تا جایی که وزیر کشور، استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران را مکلف به پیگیری صرفه‌جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاه‌های اجرایی کرده؛ همچنین وزیر نیرو نیز هفته گذشته اعلام کرد که براساس مصوبه هیات وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور در ساعت‌های اوج بار 20 درصد افزایش پیدا کرد.

به‌گزارش ایسنا، بر اساس ابلاغیه وزارت کشور استانداران سراسر کشور به خصوص استاندار تهران مکلف به کاهش ۲۰ درصدی در مصرف آب و ۱۰ درصدی در مصرف برق، نسبت به مدت مشابه سال قبل شدند؛ صراحتا نیز اعلام شد که در صورت نیاز به اختیارات بیشتر کلیه اختیارات لازم جهت اجرایی کردن این امر به استانداران محول می‌شود و مقرر شد در صورت عدم رعایت صرفه جویی در دستگاه‌ها ، استانداران نسبت به قطع آب و برق آن‌ها اقدام کنند.

علاوه بر این نیز قرار شد تا برنامه‌ای در راستای تنظیم ساعت کار کارکنان دستگاه‌ها در تهران به منظور کمک به صرفه‌جویی و بهره‌وری هر چه بیشتر و طرح آن در هیئت دولت تنظیم شود. چندی پیش نیز رضا اردکانیان در این راستا اعلام کرد که  ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در برخی از استان‌ها تغییر کرده و ستادی متمرکز در صنعت برق کشور، هر روز این عملکرد را پایش می‌کند و به نظر می‌رسد که پیشرفت خوبی در این زمینه صورت گرفته به عنوان مثال، در استان خوزستان از ۱۵ خرداد که این طرح اجرایی شده، به طور میانگین حدود یک هزار مگاوات پیک برق کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این نیز شرکت توانیر طی دو هفته چندین  اطلاعیه در خصوص صرفه جویی مشترکان منتشر و اعلام کرده که  با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم درکشور، مصرف برق به گونه‌ای چشمگیر و کم‌سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است بی‌تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.

بر اساس این اطلاعیه، از آحاد مردم کشور در بخش های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعت های اوج بار (۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳) به میزان تنها ۱۰ درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق این است که درساعت های اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده و در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنیم. همچنین هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی به طور همزمان استفاده نشود.

علاوه بر این  استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیک منتقل کنیم. علاوه بر این خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha