• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97041005450
  • خبرنگار : 71191

"فارس" بالاترین آمار آثار ثبت جهانی در کشور را دارد؟

"فارس" بالاترین آمار آثار ثبت جهانی در کشور را دارد؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس می‌گوید:‌ با ثبت جهانی "منظر باستانی ساسانیان" تعداد آثار ثبت جهانی شده این استان به ۱۱ اثر افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته ـ شنبه ۹ تیر ماه ـ با بررسی پرونده‌ی منظر باستان‌شناسی ساسانیان در استان فارس، در چهل و دومین نشست جهانی یونسکو، در کشور بحرین، منظر باستانی ساسانیان استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر ایران، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

به گفته‌ی مصیب امیری، پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس با سه سال کار پژوهشی، کارشناسی، مستندنگاری و مرمت‌های اضطراری با مدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه  و در آذر ۹۵ به یونسکو ارسال  و در مهر ماه ۹۶ مورد ارزیابی میدانی نماینده یونسکو قرار گرفت.

او با بیان این‌که اطلاعات این پرونده از "فیروزآباد" شروع  و تا "بیشاپور" و "سروستان" ادامه دارد، تاکید می‌کند: این مجموعه شامل آثار مجموعه تاریخی طبیعی- بیشاپور در شهرستان کازرون از جمله (شهر تاریخی بیشاپور، تنگه تاریخی_ طبیعی چوگان و غار و مجسمه شاپور اول ساسانی)، مجموعه تاریخی قلعه دختر، آتشکده و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و کاخ ساسان در شهرستان سروستان استان فارس است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس با تاکید به ویژگی‌های منحصر به فرد آثار ساسانی فارس افزود: بیشترین آثار این دوره در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار گرفته‌اند، همچنین آثار ساسانی شاخصی نیز در شهرستان‌های داراب و فراش‌بند وجود دارد که براساس بررسی‌های صورت گرفته، می‌توانند به پرونده منظر باستان ساسانی فارس الحاق شوند.

او در ادامه با مهم ارزیابی کردن این رویداد بزرگ و تاثیر آن در توسعه بیش از پیش گردشگری این مناطق به دلیل ورود به سیستم گردشگری جهانی، به میزان اعتبارات اشاره و بیان کرد: بیش از ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال  از محل اعتبارات ملی برای مرمت‌های اضطراری و امور عمرانی آثار این سه محور در سال مالی ۹۵  هزینه شده است.

وی با بیان غنای تاریخی استان فارس در تعدد آثار دوره‌های مختلف تاریخی، اضافه کرد: با ثبت هفت اثر پرونده منظر باستانی ساسانی فارس در فهرست جهانی یونسکو، تعداد آثار تاریخی ثبت شده جهانی استان از چهار اثر به ۱۱ اثر افزایش پیدا کرد.

هر چند به گفته‌ی محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی این مجموعه آثار در منظر باستانی فیروزآباد به عنوان یک پهنه‌ی تاریخی در نظر گرفته شده‌اند و نه یک پرونده‌ی زنجیره‌ای اما استان فارس هر کدام از این هفت اثر را به عنوان یک اثر ثبت جهانی شده می‌داند، بنابراین با اعلام این تعداد از اثار جهانی شده در استان فارس به نظر می‌رسد می‌توان این استان را پیش‌رو در تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی دانست.

در استان فارس پیش از این در سال ۱۳۵۸ محوطه‌ی تاریخی «تخت‌جمشید» به شماره ۱۱۴، محوطه‌ی تاریخی «پاسارگاد» در سال  به شماره ۱۱۰۶ و دو  باغ جهانی ارم و پاسارگاد را در قالب یک پرونده‌ی زنجیره‌ای با نام "باغ‌های ایرانی" در سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۱:۵۶

اردشیر ساسانی رو با دارابگرد میشناسن. شهر گور الگویی از شهر 2500 ساله دارابگرده اما متاسفانه این بنای عظیم که جناب اردشیر بابکان در اونجا بزرگ شد و فرمانده دژ دارابگرد شد،از یادها رفته خلاصه بگم ساسانیان بدون دارابگرد مفهومی ندارند.