• شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97041608976
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۶ تیر بخوانید؛

پیگیری قضایی پرونده بازار سکه و ارز/دادگاه متهم مدرسه غرب تهران/تحلیل‌هایی از نشست برجامی ظریف

پیگیری قضایی پرونده بازار سکه و ارز/دادگاه متهم مدرسه غرب تهران/تحلیل‌هایی از نشست برجامی ظریف

برگزاری دادگاه متهم مدرسه غرب تهران، تشریح سیاست واشنگتن در قبال ایران در سفر هیئت آمریکایی به عربستان، درخواست «ذوالنور» از دستگاه قضایی، چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه، دولت پیگیر پرونده دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه ۹۶، اجرای حکم اعدام ۸ نفر از عناصر گروهک داعش مرتبط با حمله به مجلس، طراحان استیضاح روحانی بدنبال قدرت و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، شانزدهم تیر ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی با اعلام اینکه دولت پیگیر پرونده دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه ۹۶ است، گفت: این‌که دولت در رابطه با پرونده دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه ۹۶ پیگیری انجام نداده ، درست نیست، اعضای مختلف دولت پیگیری‌های خود را انجام دادند و منتظریم تا در تجدیدنظرها نتیجه پیگیری‌ها را ببینیم. شهیندوخت مولاوردی افزود: هنوز پیگیری‌های ما به نتیجه نرسیده است؛ تازه مرحله بدوی گذشته است، اعتراض‌ها اعلام شده و امیدواریم نتیجه پیگیری‌های‌مان را در دادگاه‌های تجدیدنظر ببینیم.

همچنین وزیر اطلاعات در جلسه شورای اداری استان لرستان تاکید کرد: نباید تحت عنوان برخورد با مفاسد اقتصادی، آرامش فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران را به مخاطره انداخت. حجت‌الاسلام سید محمود علوی افزود: افرادی که کارنامه خود را با ظلم و بی‌عدالتی سیاه نمی‌کنند حق برخورداری از امنیت در همه شئون را خواهند داشت.

چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه برگزار شد. در این جلسه که علاوه بر سران سه قوه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای صنعت و اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند، درباره مهم ترین مسائل اقتصادی کشور بحث و گفتگو شد.

امروز همچنین در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به « آ سِ آن » با حضور اکثریت اعضا بررسی شد.

محسن هاشمی رفسنجانی درباره طرح موضوع استیضاح و کناره‌گیری حسن روحانی از ریاست‌جمهوری از سوی برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری  مبنی بر اینکه «در حزب‌داری و فعالیت‌های سیاسی، نباید به فکر فقط قدرت بود»؛ گفت: افراد باید به دنبال قدرت برای خدمت باشند. اگر این احساس دست بدهد که افراد قدرت را برای قدرت می‌خواهند، به نظر کار درستی نیست؛ بنابراین به نظر می‌آید طرح استیضاح دولت و رئیس‌جمهوری قانونی از نوع قدرت برای قدرت است نه قدرت برای خدمت. رئیس شورای شهر تهران همچنین با اشاره یه اینکه دولت‌های جمهوری اسلامی همواره با مشکلات اقتصادی مواجه بودند و هیچ دولتی نبوده که با مشکلاتی که امروز دولت روحانی با آن روبرو است، مواجه نبوده باشد، افزود: توصیه کردن برای اعمال تغییر و تحول در سازمان‌های دیگر از وظایف شورای شهر نیست و من هیچ توصیه‌ای درباره ترمیم یا اصلاح کابینه دولت نمی‌کنم،

ذوالنور طی درخواستی از دستگاه قضایی گفت: مجلس، قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات حکومتی قاطعانه و با اشد مجازات با شبکه اخلالگران ارز و طلای کشور برخورد کنند.

در جلسه هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان کرمان با اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان،  محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه  سالانه ۲۰ میلیارد دلار کشفیات قاچاق داریم نه ۱۲ میلیارد دلار، گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار سالانه کشفیات قاچاق کالا در سطح کشور داریم اما دولت با اشاره به اقدامات مقابله‌ای خود ۱۲ میلیارد دلار میزان کشفیات قاچاق کالا کشور اعلام کرده است.

در همین جلسه رئیس فراکسیون اصناف  مدعی شد که همه مایحتاج کشور توسط ۴ دلال وارد کشور می‌شود و افزود:  جای سوال است که این افراد چگونه و با چه راه هایی این کار را انجام می دهند و برخوردی نیز با آنها نمی‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای که روی وب سایت این وزارتخانه قرار گرفته است،اعلام کرد یک هیئت آمریکایی قرار است در سفر به عربستان سعودی سیاست واشنگتن در قبال ایران را تشریح کند.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با تاکید بر اینکه تجارت با ایران به هوا و هوس آمریکا وابسته نیست گفت: طرف‌های توافق هسته‌ای توافق کردند که مستقل از هوا و هوس آمریکا راه‌هایی برای تجارت با ایران ایجاد کنند. وی افزود: اگر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بازگردانده شود، برای تجارت با این کشور به راه‌های جدید نیاز است.

رحمن قهرمان پور،  کارشناس مسایل بین‌الملل درباره مذاکرات روز جمعه وزیران خارجه کشورهای ۱+۴ و ایران در وین گفت: ایران و اروپا فعلا بر سر حفظ وضع موجود تلاش می‌کنند تا وضع از این پیچیده‌تر نشود. وی افزود: شرایط برای هر دو طرف سخت و دشوار است و نتایج مذاکرات روز جمعه هم این مساله را نشان داد که اعلام کردند به گفت‌وگو و مذاکره بیشتر نیاز دارند.

همچنین حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام با تاکید بر اینکه هدف جمهوری اسلامی رفع تحریم‌ها است نه حفظ برجام، گفت: اگر حفظ برجام منوط به رفع تحریم‌‎ها نشود و آن‌ها نتوانند خسارتی را که به ایران در اثر تحریم‌ها وارد می‌شود، جبران کنند، این بیانیه به طور طبیعی خاصیتی ندارد. وی افزود: این بیانیه مقداری مبهم است و فکر نمی‌کنم آن چیزی را که آقای روحانی می‌خواستند و آن تضمینی که باید انجام می‌شد، داده باشند.

حکم اعدام ۸ نفر از اعضای گروهک سلفی- تکفیری داعش مرتبط با حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) با رعایت موازین شرعی و قانونی اجرا گردید. اسامی این هشت نفر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عبارت است از: سلیمان مظفری، اسماعیل صوفی، رحمان بهروز، سید ماجد مرتضایی، سیروس عزیزی، ایوب اسمعیلی، خسرو رمضانی میراحمدی عثمان بهروز.

همچنین صبح امروز، دادگاه متهم مدرسه غرب تهران در مجتمع قضایی ارشاد برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران نیز با اشاره به برگزاری این دادگاه گفت که رسیدگی به پرونده ناظم مدرسه غرب تهران طولانی نخواهد بود. وی افزود: مادامی که رای قطعی صادر نشده باشد از بیان جزییات موارد اتهامی با معذوریت قانونی مواجه هستیم و ان شاءالله بعد از صدور رای قطعی، نتیجه را اطلاع خواهیم داد.

رییس کل دادگستری استان تهران همچنین از تعیین شعبه ویژه‌ رسیدگی به پرونده بازار سکه و ارز خبر داد و گفت که به دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری پرونده بازار سکه و ارز، شعبه ویژه‌ای در دادسرا پیش بینی شده است و در این حوزه در مراجع قضایی تشکیل پرونده شده است و تاکنون کیفرخواستی برای این پرونده‌ها صادر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha