• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97041910372
  • خبرنگار : 71496

حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از طرح صلح پیشنهادی چین

حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از طرح صلح پیشنهادی چین

تشکیلات خودگردان فلسطین برای موفقیت طرح صلح پیشنهادی چین متکی بر اصل تشکیل دو کشور و جایگزینی آن با طرح پیشنهادی آمریکا معروف به "معامله قرن" تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نبیل شعث، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه و روابط بین‌الملل اظهار داشت: تشکیلات بار دیگر به شدت از طرح صلح پیشنهادی چین استقبال کرده و امیدوار است، راه برای دستیابی به راه‌حلی بین‌المللی و چند جانبه گشوده شود.

شعث طرح پیشنهادی چین که سال گذشته کلید خورد را جایگزینی برای "معامله قرن" دانست و گفت: طرح پیشنهادی آمریکا عملا به دلیل مخالفت فلسطین، کشورهای عربی و طرف‌های بین‌المللی فرو پاشید.

این موضعگیری تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آن اتخاذ شد که سفیر چین در فلسطین اعلام کرد، این کشور طرح خود را دوباره ارائه خواهد کرد.

گو وی، سفیر چین در فلسطین اظهار داشت: چین طرح صلح چهار بندی خود برای نظارت بر روند جامع صلح در منطقه را دوباره ارائه خواهد کرد. پیشتر درباره طرح ما در چارچوب معامله قرن صحبت می‌شد و چین نیز طرح خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و همراه با ایده‌های مهم و ویژه‌ای ارائه کرده است و ما بر این باوریم که این طرح برای دستیابی به صلح در خاورمیانه سازنده و موثر است.

وی افزود: چین به تلاش‌های خود برای تقویت توسعه و صلح در خاورمیانه جهت ایجاد جامعه انسان دوست و به دور از جنگ‌ها و نیز ایفای نقشی سازنده و مثبت در روند صلح ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری چین تابستان سال گذشته طرحی چهار بندی را برای برقراری صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرد.

چهار بند این طرح عبارت بود از یک، تقویت راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی قدس شرقی برای کشور جدید فلسطین، دو حمایت از اصل امنیت مشترک و جامع و همکاری‌های پیوسته که به منزله توقف فوری هرگونه اقدام یک جانبه از جمله شهرک‌سازی‌های اسرائیل است، سه در پیش گرفتن اقداماتی فوری برای جلوگیری از خشونت‌ها علیه غیرنظامیان و چهار، ازسرگیری زودهنگام مذاکرات صلح همگام با اقدامات بین‌المللی جهت تقویت طرح‌های برقراری صلح از طریق توسعه همکاری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی.

این طرح در زمان ارائه از سوی پکن از استقبال فلسطینی‌ها برخوردار شد اما اسرائیل به آن توجهی نشان نداد و به همین دلیل از یاد رفت، همزمان آمریکا رایزنی‌هایی را همه طرف‌ها برای کلید زدن طرح جدید صلح انجام داد تا اینکه روابط میان دولت آمریکا و تشکیلات خودگردان به دلیل موضعگیری واشنگتن نسبت به قدس تیره و تار شد. تشکیلات خودگردان پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" اعلام کرد، ارتباط خود را با دولت آمریکا قطع و اعلام کرد، دیگر آمریکا را میانجی صادقی برای هیچ‌گونه عملیات صلحی نمی‌داند.

عباس نیز طرح آمریکا را پیش از آنکه مطرح شود، رد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه با تاکید دوباره بر اینکه معامله قرن نمی‌تواند تصویب شود، گفت: می‌خواهیم تاکید کنیم که برادران عرب ما به ما اطمینان دادند که مخالف معامله قرن هستند،‌ علاوه بر این برخی کشورهای جهان از جمله کشورهایی در اروپا، آسیا، آفریقا و دیگر نقاط اعلام کردند که معامله قرن نمی‌تواند تصویب شود.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) دلایل مخالفت فلسطینی‌ها با طرح آمریکا را بیان داشت و گفت: موضعگیری کشور فلسطین ثابت و مخالف با دیکته‌ها و طرح‌های آمریکاست زیرا هدف از این طرح‌ها لغو راه‌حل تشکیل دو کشور و نقض حقوق فلسطینی‌ها مندرج در قوانین بین‌المللی است.

عریقات بارها دولت آمریکا را به برنامه‌ریزی برای حذف پرونده قدس و آوارگان از میز مذاکرات و تلاش برای تضعیف رهبری فلسطین و اعمال تغییرات در آن متهم کرد.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف همسوسازی اقدامات سیاسی بین‌المللی برای اعمال فشار بر تل‌آویو را خواستار شد و اظهار داشت: در سایه اقدامات خطرناک اسرائیل در نقض حقوق فلسطینی‌ها و حملات مستمر و برنامه‌ریزی‌شده آنها علیه ماهیت فلسطینی، این رژیم اشغالگر به شکلی برنامه‌ریزی شده برای راندن و آواره کردن فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی و جایگزین کردن شهرک‌نشین‌ها به جای آنها تلاش می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم تسریع در دستیابی به راهکارهایی برای تحقق حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها و محاکمه اشغالگران در جرائمی که علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده‌اند، حمایت از طرح صلح محمود عباس و به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد.

طرح صلح عباس نزدیک به طرح پیشنهادی پکن بوده و بر اساس برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح جهت حصول راهکاری بین‌المللی برای نظارت بر مذاکرات جدید صلح با سقف زمانی تعیین شده و توقف هرگونه اقدام یک جانبه از سوی همه طرف‌هاست.

همچنین عباس لغو تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" را شرط خود اعلام و تاکید کرد، سرنوشت قدس باید در مذاکرات مشخص شود.

پیشتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روسیه و کشورهای اروپایی را در جریان طرح خود قرار داده و از آنها برای شرکت در کنفرانس صلح دعوت کرده بود اما آنها به عباس توصیه کردند آمریکا را نادیده نگیرد، او نیز پذیرفت آمریکا بخشی از یک چارچوب بین‌المللی باشد اما هیچ کدام از طرف‌ها در مقابل طرح آمریکا خواستار برگزاری کنفرانس صلحی نشدند.

فلسطینی‌ها امروز امیدوار هستند که طرح چین جایگزین طرح آمریکا شود و طرح عباس در پیش گرفته شود.

شعث، مشاور عباس در امور خارجه و روابط بین‌الملل نیز در پایان گفت: ما تا تشکیل چهارچوب بین‌المللی جدید که حق پایان دادن به اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی قدس شرقی را برای ما تضمین خواهد کرد، یک دوره ایستادگی و مقابله را پیش رو داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha