• چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97042010910
  • خبرنگار : 71402

آمریکا درخواست آزادی ۱۱ زندانی گوآنتانامو را بررسی می‌کند

آمریکا درخواست آزادی ۱۱ زندانی گوآنتانامو را بررسی می‌کند

درخواست آزادی‌ ۱۱ زندانی که ۱۵ سال است در پایگاه نظامی آمریکا در خلیج کوبا محبوس هستند، به زودی در یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وکلای مرکز حقوق قانون اساسی (سی‌سی‌آر) امروز چهارشنبه درخواست این زندانیان را به دادگاه منطقه‌ای واشنگتن دی‌سی می‌برند تا این زندانیان در گوآنتانامو یا محاکمه یا آزاد شوند.

این زندانیان سال‌هاست بدون تفهیم اتهام در این زندان بدنام آمریکایی در کوبا محبوس هستند و این اقدام به گفته وکلایشان در حد "بازداشت ابدی" است.

وکلای سی‌سی‌آر و سازمان حقوق بشری ریپریو که نماینده چهار تن از زندانیان هستند، ژانویه امسال مصادف با شانزدهمین سالروز افتتاح گوآنتانامو درخواستی برای آزادی موکلانشان ارائه دادند. این وکلا تاکید دارند که بازداشت بدون اتهام این زندانیان مغایر قانون اساسی است چون هیچ دلیل منطقی‌ای برای بازداشت آنها باقی نمانده است.

یکی از وکلای سی‌سی‌آر به ایندیپندنت گفت: "بازداشت ابدی" زندانی بدون تفهیم اتهام مغایر قانون اساسی آمریکا و قوانین بین‌الملل است. حرفمان این است که حتی اگر مبنای حقوقی برای بازداشت آنها در یک بازه زمانی وجود داشته است، آیا بازداشت بی‌حد و حصر آنها امروز قابل دفاع است؟

توماس هوگان، از قضات ارشد منطقه‌ای آمریکا در واشنگتن این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته آن وکیل، تیم او درخواست داشت که اظهارات موکلانشان به صورت زنده از گوآنتانامو پخش شود اما با این خواسته مخالفت شد.

دولت آمریکا می‌گوید اتاق یا تلفن‌های کافی برای زندانیان ندارد که به صورت جداگانه در اختیارشان قرار بگیرد و نگه داشتن این زندانیان هم برای مدت طولانی در کنار یکدیگر خطرآفرین است.

زندان گوآنتانامو سال ۲۰۰۲ در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر برای نگهداری از زندانیان در "جنگ با ترور" آمریکا افتتاح شد. در آن زمان آمریکا تاکید داشت این زندانیان "دشمنان مبارز" هستند که در خاک آمریکا بازداشت نشدند و بنابراین تحت حمایت قانون اساسی آمریکا قرار نمی‌گیرند. این بازداشتگاه از آن زمان بابت شکنجه زندانیان و بازداشت بی‌حد بدون تفهیم اتهام، هدف انتقادات گسترده دولت‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha