• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 97042513552
  • خبرنگار : 71604

توسط ایرباس

نخستین سوخت‌گیری هوایی خودکار انجام شد

ایرباس

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایرباس موفق شد عملیات سوختگیری هوایی خودکار را به صورت آزمایشی انجام دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، شرکت "ایرباس دیفنس اند اسپیس"(Airbus Defence and Space) و "نیروی هوایی سلطنتی استرالیا"(RAAF) موفق شدند برای نخستین بار، سوخت‌گیری هوایی خودکار را اجرا کنند. "ایرباس دیفنس اند اسپیس"، شرکت فناوری هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری اروپایی است که به‌ عنوان یک شرکت تابعه از گروه ایرباس فعالیت می‌کند.

در این طرح موسوم به "A3R"، سوخت‌گیری هوایی، بین دو هواپیمای سوخت‌رسان "A310" و جت سوختگیری "A330 MRTT" ایرباس صورت گرفت و با استفاده از یک هواپیمای جنگی، هفت تماس خودکار میان این دو هواپیما برقرار شد.

سوخت‌گیری هوایی، یکی از فناوری‌های اصلی نیروی هوایی است. قابلیت انتقال سوخت از یک هواپیما به هواپیمای دیگر، به نیروی هوایی این امکان را می‌دهد که در مقیاس جهانی به اهداف خود برسد یا تجهیزاتی مانند هواپیمای ناظر در ایستگاه را برای زمان بیشتری حفظ کند.

در هر حال، استفاده از دو هواپیمای متفاوت پر از سوخت برای پرواز، کار دشواری است و مهارت و تمرین بسیاری را می‌طلبد.

استفاده از نیروی انسانی در گسترش استفاده از وسایل هوایی بدون سرنشین، هزینه زیادی در بر دارد. هواپیماهای سوخت‌گیری، نه تنها وظیفه تامین سوخت هواپیماهای بدون سرنشین را بر عهده دارند، بلکه باید کار سوخت‌گیری را نیز بدون نیاز به کمک انسان انجام دهند.

به گفته ایرباس، در فرآیند سوخت‌گیری خودکار، اپراتور تامین سوخت هوایی، نخستین مرحله را آغاز می‌کند. سپس، رایانه از روش‌هایی مانند پردازش تصویر برای ردیابی جایگاه سوخت‌گیری استفاده می‌کند و پس از آن، سیستم خودکار، تنظیم پرواز با گیرنده را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. سیستم در طول عملیات، امکان کنترل دستی را برای اپراتور فراهم می‌کند و به صورت خودکار، دو هواپیما را در فاصله‌ای نسبی نگه می‌دارد و یا این که کنترل تمام خودکار عملیات را به دست می‌گیرد.

"دیوید پیاتی"(David Piatti)، اپراتور آزمایشی ایرباس گفت: این سیستم، برای پر کردن مجدد مخزن سوخت هواپیما و حمل و نقل، بسیار کارآمد خواهد بود و یک عملیات چالش‌برانگیز برای کاهش میزان بار و خطرات احتمالی محسوب می‌شود.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.