• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 97042513899
  • خبرنگار : 71533

گزارش ایسنا از سرنوشت وعده‌های دولت در آذربایجان غربی؛

از احیای «دریاچه ارومیه» تا توسعه خدمات بهداشتی و حمل‌ونقل ریلی

از احیای «دریاچه ارومیه» تا توسعه خدمات بهداشتی و حمل‌ونقل ریلی

یازدهم خردادماه ۱۳۹۵ بود که حسن روحانی در نشستی خبری با اهالی رسانه در آذربایجان غربی از عملیاتی کردن سه وعده دولتش به مردم این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وعده‌هایی که ترجیع‌بند بخش قابل‌توجهی از آن «احیای دریاچه ارومیه» بود، طرحی که اجرایی شدنش هم بسیاری از پروژه‌های منطقه‌ای در شمال‌غربی کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌داد و هم بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی و زیست محیطی آذربایجان غربی را حل و فصل می‌کرد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در آن نشست خبری با اعلام اینکه ۴۹ طرح با اعتبار ۹۴۹ میلیارد تومان در سال ۹۵ و سال ۹۶ در استان آذربایجان غربی اجرایی و عملیاتی خواهد شد، یکی از اصلی‌ترین و البته پرسابقه‌ترین مطالبات مردم ارومیه را هم مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد که «ارومیه باید به راه‌آهن سراسری متصل شود.» طرحی که از سال ۱۳۸۰ کلید خورد تا در مسیری ۱۸۴ کیلومتری مراغه را به میاندوآب، میاندوآب را به مهاباد، مهاباد را به نقده و در نهایت نقده را به ارومیه متصل کند اما از آن زمان تا پیش از دولت دوازدهم، تنها دو بخش از این مسیر تکمیل شده بود.

رئیس‌جمهوری همچنین در سفر دو سال پیشش به آذربایجان در کنار دو وعده‌ی احیای دریاچه ارومیه و احداث خط ریلی در این منطقه از توسعه  خدمات پزشکی در ارومیه نیز سخن گفته بود، وعده‌هایی که با گذشت ۲۴ ماه از مطرح شدنش، حالا هرکدام به نحوی رنگ اجرایی‌شدن به خود می‌بینند و در شرایطی که کمتر کسی با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست به گریبان‌ نیست، اجرایی‌شدن این طرح‌ها می‌تواند گامی هرچند ابتدایی و کوتاه برای رفع پاره‌ای از معضلات مردم ارومیه باشند.

بهره برداری از طرح راه‌آهن مراغه -  ارومیه تا پایان نیمه نخست امسال

استان آذربایجان غربی که با سه کشور عراق ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است، از زمان محمدرضاشاه دارای راه‌ریلی بوده و این استان تا دهه‌ی پنجاه خورشیدی تنها مسیر ریلی ایران با قاره اروپا را شکل می‌داده است، به ‌طوری‌که ایران از شهرستان خوی و مرز رازی به کشور ترکیه متصل است. اما موضوع اتصال این استان به شبکه سراسری ریلی در داخل کشور و به شهرستان‌های استان از سال‌های بعد از انقلاب جزو نیازها و مطالبات مردم بود و در سال‌های اخیر نیز با ایجاد آرامش نسبی در عراق و اقلیم کردستان، مرز تمرچین یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مرزهای کشور از لحاظ اقتصادی است، به همین دلیل است که مسئولان شهرستان ارومیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعزامی به این شهرستان از اتصال راه‌آهن ارومیه به مرز تمرچین نیز سخن می‌گویند و امیدوارند که در ادامه این پروژه، خط ریلی تا مرز نیز ادامه پیدا کند.

البته قرار بود پروژه راه‌آهن ارومیه سال گذشته به بهره‌برداری برسد اما مشکلات اعتباری و نقدینگی باعث شد که این برنامه عملی نشود اما طبق آنچه که ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه و شهرسازی استان در بازدید جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استانی و سراسری از ایستگاه راه آهن ارومیه گفت، با توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته اقدامات بی نظیری برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده که ریل گذاری ۹۸ کیلومتری از جمله آنهاست که طی آن بهره برداری از این طرح تا پایان نیمه نخست امسال انجام خواهد شد. او همچنین به نقش بهره برداری از این طرح در اشتغال جوانان استان نیز اشاره و تاکید کرد که با راه اندازی اداره کل راه آهن در استان بیش از ۸۰۰ نفر مشغول به کار می شوند.

آغاز پروژه احیای دریاچه ارومیه؛ تثبیت و افزایش سطح آب در ۳ سال اخیر

از سال ۱۳۹۳ ستاد احیای دریاچه ارومیه به دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شد که طی آن پروژه‌های زیادی با اعتبارات قابل توجه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و هم از نظر کاهش و صرفه‌جویی چهل درصدی آبیاری اراضی کشاورزی و هم اینکه لایروبی رودخانه و اتصال دو رودخانه زرینه و سیمینه و انتقال آب به محل عمیق دریاچه و تثبیت و شناسایی کانون‌های ریزگردی که در پیرامون دریاچه ارومیه تشکیل شده بود و اقداماتی از این دست، بخشی از برنامه‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه در قالب برنامه‌ای ۱۳ ساله است.

بعد از سه سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تحقق تثبیت آب دریاچه ارومیه در سال ۹۶، اکنون نزدیک به یک میلیارد و هشتصد میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد و ده سال آینده برای احیای دریاچه زمان‌بندی شده تا سطح آب به تراز اکولوژیک برسد و حجم آب دریاچه به ۱۳ تا ۱۴ میلیارد مترمکعب افزایش یابد و شاهد بازگشت فلامینگوها و سایر جانداران به این اکوسیستم باشیم.

در همین زمینه پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی نیز در بازدید خبرنگاران از دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها قسمتی در جنوب دریاچه ارومیه حتی در شرایط تراز اکولوژیک نیز آبگیری نخواهند شد، گفت: ما تلاش می‌کنیم که این محدوده ۵۰۰ کیلومتری را به کاربری جدیدتری برسانیم تا در احیای دریاچه ارومیه به نحوی نقش داشته باشد، به خصوص که این محدوده دارای پوشش گیاهی خوبی است و هیچ‌گاه به کانون ریزگرد تبدیل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش دو سانتی‌متری آب دریاچه هستیم تاکید کرد: امیدواریم که در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم و در این زمینه از کمک کشورهایی چون ژاپن با میزان سالانه یک میلیارد دلار نیز بهره می‌گیریم. همچنین انتقال حوزه به حوزه آب به دریاچه نیز در حال انجام است تا در نتیجه آن بتوانیم حدودا ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه گیلاس را به دریاچه انتقال دهیم.

افتتاح مرکز اورژانس جدید بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه

در اردیبهشت سال ۱۳۹۵، در جریان افتتاح بیمارستان ۶۱۰ تخت‌خوابی امام رضا (ع) مشهد سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از ابتدای استقرار دولت تلاش‌های بسیاری برای رفع کمبودهای حوزه بهداشت انجام شده است، اشاره‌ای هم به نیازهای مردم استان‌ آذربایجان غربی در این زمینه کرد و از تلاش‌های دولت برای رفع نیازهای آنان سخن گفت و حالا می‌توان افتتاح مرکز اورژانس جدید بیمارستان امام خمینی ارومیه با ۲۲۰ تخت و آن هم در ظرف یکسال را نشانه‌ای از عملی‌شدن سخنان وزیر بهداشت دانست.

این مرکز جدید که در حال حاضر آماده بهره‌برداری است و از هفته پایانی تیرماه سال جاری نیز به پذیرش بیماران مشغول می‌شود، پروژه‌ای با طرح کلی‌ای در حدود ۲۰ هزار مترمربع  بوده که ظرف یکسال با هزینه‌ای در حدود ۵۰ میلیارد تومان ساخته شده و شامل تخت‌های اورژانس، پیوند مغز استخوان، سرطان، بخش ویژه و ای سی یو و اتاق عمل است.

 با پایان یافتن این پروژه، در ظرف دوسال اخیر ۶۵۰ تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارومیه اضافه شده است.

پیشرفت طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه  

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در بازدید خبرنگاران از مراحل اجرایی این طرح با اعلام اینکه ۲۱ کیلومتر از تونل انتقال آب از این سد به سمت دریاچه ارومیه حفاری شده است، تاکید کرد: طول این تونل انتقال آب ۳۶ کیلومتر است وحفاری توسط ۲ دستگاه مکانیزه از ورودی و خروجی این تونل توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام شدن است.

به گفته وی بخش میانی این تونل نیز در حال حفاری دستی است و تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است که طبق برنامه‌ریزی‌ها طرح حفاری تونل برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۹ به اتمام می‌رسد و با بهره برداری از آن سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه منتقل خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی کل این طرح نیز بیش از ۵۰ درصد، پیشرفت تونل ۶۲ درصد و سد کانی سیب ۴۳ درصد است و اعتبار اولیه این طرح هم ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که با توجه به کل آورده سد کانی سیب و بند بادین آباد که به یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. همچنین در کل این طرح 3 هزار نفر مشغول به کار هستند که از این میزان بیش از 60 درصد بومی هستند و می‌توان امیدوار بود که این طرح نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha