• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 97042715019
  • خبرنگار : 30163

دانشگاه کمبریج عرضه کرد

بازی ویدیویی برای تدریس مهندسی برق!

بازی ویدیویی برای تدریس مهندسی برق!

بازی ویدئویی جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج توسعه داده شده، قرار است نوجوانان را با الکتریسیته بیش‌تر آشنا نماید. این بازی با ارائه‌ی مجموعه‌هایی از پازل‌های مرتبط با برق، درک نوجوانان را از الکتریسیته بالاتر برده و امیدوار است بتواند آن‌ها را جهت تحصیل در رشته‌ی مهندسی در همین دانشگاه، تشویق کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه کمبریج، این بازی که "وایرد"((Wired نام دارد، دو روز قبل(۱۷ام جولای) برای دانلود و بازی به صورت رایگان در دسترس علاقمندان قرار گرفت. وایرد با هدف انتقال مفاهیم ریاضیاتی اساسی در زمینه‌ برق به مخاطبین خود، طراحی شده است.

برق هر روز بر زندگی همه‌ ما تاثیر می‌گذارد، اما از آنجایی که انتزاعی است، عینی‌سازی آن دشوار بوده و تسلط به آن نیز تمرین زیادی را می‌طلبد. گفتنی است، تدریس آن نیز دشوار می‌باشد.

دایارمید کمپبل، از گروه مهندسی کمبریج و طراح این بازی، توضیح می‌دهد: «بازی ویدئویی یک روش ایده‌آل برای تدریس برق به دانش‌آموزان است، و برای بازی‌کنندگان، این امکان را فراهم می‌کند که مفاهیم اساسی و رابطه‌ی میان آن‌ها را تجسم نمایند. این بازی ترکیبی از چالش‌های پیش‌رونده فراهم می‌آورد، که هر یک بر پایه‌ی چالش قبلی ساخته شده است. علاوه بر آن، مجموعه‌ای از تکنیک‌های انگیزشی آزموده شده نیز در آن گنجانیده شده که می‌تواند افراد را به عبور از چالش‌های دشوار تشویق کند.»

کمپل نزدیک به دو دهه در صنعت بازی سازی حضور داشته و عناوینی را برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن، اکس‌باکس و رایانه‌های شخصی ساخته است. او هم‌اکنون به عنوان دستیار آموزشی ارشد در کمبریج مشغول به کار است، و بازی های ویدئویی را با هدف الهام‌بخشی بیش‌تر به نوجوانان طراحی می‌کند تا به تحصیل در رشته‌ی مهندسی ترغیب شوند.

کسانی که وایرد را بازی می‌کنند، درکی دیداری از مدارها، منطق سوئیچ‌ها، ولتاژ، جریان و مقاومت به دست خواهند آورد. آن‌ها این کار را از طریق تحلیل مدارها انجام نمی‌دهند، بلکه با سیم‌کشی مدارها برای حل مسائل، کار را پیش می‌برند. مورد اول همان روشی است که در کتاب‌های درسی با آن مواجه می‌شویم.

کمپل می‌گوید: «اکثر بازی‌های آموزشی در کلاس درس ارائه می‌شوند. از همین رو، حداقل باید سرگرم‌کننده‌تر از درسی باشند که جایگزین آن شده‌اند. وایرد از طریق وبسایت‌های فروش بازی ارائه خواهد شد، بنابراین لازم است که به اندازه‌ی دیگر بازی‌های ویدئویی که مردم بازی می‌کنند، سرگرم‌کننده باشد. ما آموزش را به بازی تبدیل نمی‌کنیم، بلکه بازی را آموزشی، و شاید حتی تقویت می‌کنیم.»

در بسیاری از حیطه‌های فیزیک، افراد پیش از آن که به صورت رسمی درباره‌ آن آموزش ببینند، درک دیداری پایه‌ای از رفتار اشیاء دارند. برای مثال، مردم از زمانی که کودکانی نوپا بوده‌اند، توپ پرتاب کرده‌اند. بنابراین، زمانی که همین مردم درباره‌ی پرتابه‌ها و قوانین حرکت نیوتون آموزش می‌بینند، از قبل بینشی دارند که آن‌ها را در چگونگی کاربست معادلات راهنمایی می‌کند.

از آن‌جایی که برق نامرئی بوده و چیزی نیست که ما کودکان را تشویق کنیم با آن بازی کنند؛ این بینش در مورد آن وجود نخواهد داشت. دانش‌آموزان می‌توانند ریاضیات را بیاموزند، اما ممکن است بینش لازم برای کاربست آن را نداشته باشند.

کمپل در پایان صحبت‌های خود، می‌افزاید: «اغلب به دانش‌آموزان گفته می‌شود که برق رفتاری مانند جریان آب در لوله دارد – که اندکی به شما کمک می‌کند، اما در واقع، افراد واقعا درک نمی‌کنند که آب چگونه رفتار می‌کند. چند نفر می‌توانند به این سؤال پاسخ دهند که چرا وقتی سیفون توالت را می‌کشیم دمای آب دوش تغییر می‌کند؟»

به گفته کمپبل، وایرد این شکاف خالی را پر می‌کند و به بازی‌کنندگان یک درک دیداری از چگونگی رفتار برق منتقل نموده و به آن‌ها کمک می‌کند به حل مسائلی بپردازند که تا قبل از سطح A فیزیک با آن مواجه نخواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha