• جمعه / ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97042915687
  • خبرنگار : 71583

دغدغه‌های یک فعال تئاتر عروسکی / عروسک‌های غول‌پیکری که خاک می خورند

دغدغه‌های یک فعال تئاتر عروسکی / عروسک‌های غول‌پیکری که خاک می خورند

فرامرز غلامیان از کارگردانان تئاتر عروسکی که به گفته خودش ساخت عروسک‌ها و این سبک هنری را به شیوه تجربی آموخته است، بیان کرد: تئاتر عروسکی در آبادان و خرمشهر و به طور کلی در منطقه آزاد اروند، بیشتر جنبه اجرا برای کودکان و نوجوانان دارد و متاسفانه تئاتر عروسکی بزرگسالان تماشاگر زیادی ندارد.

این کارگردانان تئاتر عروسکی که در استان خوزستان و منطقه آزاد اروند، فعالیت می‌کند در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه فعالیت در حوزه تئاتر عروسکی را از سال ۸۵ آغاز کرده و به صورت تجربی این هنر را آموخته است" گفت: در ابتدایی که ما در این استان شروع به کار کردیم، برای تولید یک نمایش عروسکی، عروسک‌ساز نداشتیم که بخواهیم آموزش ببینیم و از طریق دیدن چند فیلم‌ شروع به ساخت عروسک‌ها کردیم، در واقع ما یک خانواده تئاتر عروسکی هستیم و من، همسر و دخترم در این مسیر فعالیت می‌کنیم.

او ادامه داد: ما عروسک‌هایمان را در خانه خودمان می‌سازیم و هیچ کارگاه یا سالنی برای انجام این کار به ما اختصاص داده نشده که بتوانیم در آنجا عروسک‌هایمان را بسازیم. ما عروسک ساختن را بر اساس علاقه‌ای که داشتیم یاد گرفتیم. تئاتر عروسکی در آبادان و خرمشهر و به طور کلی در منطقه آزاد اروند، بیشتر جنبه اجرا برای کودکان و نوجوانان دارد و نه بزرگ‌ترها، به همین دلیل اگر ما یک تئاتر عروسکی برای بزرگسالان برگزار کنیم تماشاگر زیادی نخواهد داشت و برایشان عجیب است.

این کارگردان درباره میزان استقبال از این هنر نمایشی اضافه کرد: اوضاع اجرای عمومی در آبادان، اهواز و به طور کلی منطقه آزاد اروند خیلی مناسب نیست. مردم از اجراهای صحنه‌ای استقبال مناسبی نمی‌کنند و فرقی هم نمی‌کند که آن نمایش کودک باشد، عروسکی باشد یا انواع دیگر. بارها پیش آمده است که تئاتری در روز اول فقط ۱۴ نفر تماشاچی داشته است، این را تعمیم دهید به روزهای دیگر و مقایسه کنید با یک نمایش عروسکی، در این حالت است که شاید هیچ مخاطبی برای چنین اجرایی در سالن نیاید.

غلامیان با اشاره به برگزاری کارگاه تئاتر عروسکی غول‌پیکر در این استان، گفت: کارگاهی در سال ۹۴ با دعوت از سه استاد فرانسوی تشکیل شد که بازخورد مناسبی هم به همراه داشت. از شهر یا استان‌های دیگر نیز افرادی دعوت شده بودند و یک ماه به طول انجامید. در این کارگاه عروسک‌های دیو، رستم و آرش ساخته شدند و هزینه ساخت آن‌ها را منطقه آزاد اروند تقبل کرد اما بعد از آن این عروسک‌ها در موزه‌ای در آبادان نگهداری و بلااستفاده شد. این عروسک‌های غول پیکری که هزینه‌های هنگفتی برای ساخت آن صرف شد اکنون در موزه خوابیده است و خاک می‌خورد. در واقع متاسفانه اینجا موزه هم نیست و در انبار نگهداری می‌شود.

او ادامه داد: بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت این عروسک‌ها شد. متأسفانه اتفاقات این چنینی در آبادان زیاد رخ می‌دهد. بارها ما از آن‌ها خواسته‌ایم تا این عروسک‌ها را در اختیارمان بگذارند تا اجراهایی در سطح شهر داشته باشیم اما می‌گویند که این عروسک‌ها خراب می‌شوند و برای ما هزینه ایجاد می‌کنند. البته در دوره گذشته جشنواره عروسکی این عروسک‌ها اجراهایی در سطح شهر تهران داشتند. از نظر ظاهری نیز عروسک‌های زیبایی هستند اما متأسفانه شاید فقط سالی یک بار از آن‌ها استفاده شود.

این کارگردان با تاکید بر اینکه "تولید تئاترهای عروسکی در این استان به برگزاری جشنواره‌ها مخصوصا جشنواره‌های عروسکی محدود شده است" اظهار کرد: تولید تئاترهای عروسکی از طریق کمک هزینه‌ای که جشنواره‌ها برای ساخت یک اثر به ما می‌دهند، انجام می‌شود. این در حالی است که ما ۱۲ عروسک ساخته‌ایم و می‌دانم که از اجرای عمومی هم این هزینه‌ها برنمی‌گردد. باید منطقه آزاد اروند و معاونت فرهنگی از گروه‌هایی که به جشنواره‌ها می‌روند حمایت کند و یا حتی به امثال من که تئاتر عروسکی تولید و در کارگاه خودم فعالیت می‌کنم توجه کند و بیاید و اسپانسر ما شود. می‌تواند فضا در اختیار ما بگذارد و یا بگوید که اجرای عمومی بروید. شرایط کار در استان‌های دیگر متفاوت است اما در این استان ما باید با هزینه خودمان در جشنواره‌ها شرکت کنیم یا کاری را تولید کنیم که در نهایت فقط تبدیل به رزومه برای ما می‌شود و هیچ عایدی دیگری ندارد.

غلامیان درباره شرایط استاندارد سالن‌های تئاتری در این استان نیز توضیح داد:‌ سالن‌هایی که در استان خوزستان وجود داشت به بخش خصوصی واگذار شده است. البته شرایط استانداردی خوبی دارند. سه سالن اجرای تئاتر وجود داشت که یکی از این سالن‌ها تبدیل به سالن سینما شده است و دیگری هم برای برگزاری کلاس‌های آموزشی بازیگری و یا اجرای تئاترهای عروسکی استفاده می‌شود. سالن دیگر هم معمولا در طول سال در آن تئاتر اجرا می‌شود اما در هر اجرا شاید ۱۰تا ۱۵ نفر مخاطب بیشتر نداشته باشد.

او در پایان صحبتهای خود بیان کرد: با هزینه‌های بسیار زیادی در این منطقه جشنواره‌های فیلم برگزار می‌شود. بنابراین این منطقه برای فیلم و آثار سینمایی فعالیت خوبی دارد اما برای تئاتر خودش را کنار می‌کشد زیرا می‌گویند میزان بودجه‌ای که دریافت می‌کنیم محدود است.

این هنرمند اکنون در حال آماده سازی نمایشی عروسکی به نام «عروسکهای من» به کارگردانی خودش و مهربان غلامیان است. طرح و ایده این اثر برای هیام احمدی است و ساخت عروسکهای آن را مهربان غلامیان، فرامرز غلامیان و هیام احمدی بر عهده داشتند. این  نمایش قابلیت اجرا در هرمکانی مانند سالن تئاتر، خیابان و ... را دارد و برای بخش تجربی جشنواره تهران مبارک فرستاده شده است.

جشنواره تئاتر عروسکی به دبیری مرضیه برومند شهریورماه امسال در تهران برگزار می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha