• جمعه / ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97042915766
  • خبرنگار : 71467

اگر ارز مسافرتی حذف شود ...

اگر ارز مسافرتی حذف شود ...

هر روز احتمال حذف ارز مسافرتی به مسافران بیشتر شده و در این حالت هنوز مشخص نیست که اگر قرار باشد پرداخت ارز رسمی قطع شود چه سیاستی جایگزین آن خواهد شد، اما بعید نیست که در زمره ارزهایی قرار گیرد که در بازار ثانویه و به گروه سوم کالایی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حدود سه ماه گذشته که سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز اجرایی شده مسافران نیز برای دریافت ارز شامل شرایط جدیدی شدند. به طوری که برای مسافران حداکثر مبلغ ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شد که برای کشورهای هم مرز و مشترک المنافع به ۵۰۰ یورو می‌رسد.

اما با توجه به اینکه دلار اختصاص یافته به مسافران حدود ۴۳۰۰ تومان بوده و با قیمت بازار آزاد که تا بیش از ۸۰۰۰ تومان معامله می‌شود اختلاف قابل توجهی وجود دارد، همین امر موجب ایجاد فعالیت‌های دلالی و فروش ارز دریافتی بابت سفر در بازار شده است. قیمت یورو اختصاص یافته به مسافران نیز حدود ۵۵۰۰ تومان است که البته نرخ آن در بازار آزاد به ۱۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

در مدت اخیر بحث‌های زیادی در رابطه با حذف ارز مسافرتی به متقاضیان مطرح شد و با اینکه بارها شایعات زیادی در رابطه با احتمال حذف آن وجود داشت، اما درنهایت مورد تایید قرار نگرفت. این در حالی است که به تازگی حتی بخشنامه صادره یکی از بانک‌ها به شعب رسانه‌ای شد که در آن عنوان شده بود باید از روز شنبه همزمان با ۳۰ تیرماه پرداخت ارز مسافرتی متوقف شود، اما در نهایت این موضوع ظاهرا لغو شده و روال همچنان ادامه خواهد داشت.

با این حال برخی خبرها از این حکایت دارد که ممکن است به زودی این اتفاق افتاده و پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به مسافران متوقف شود، اما در این حالت اینکه باید مسافر ارز مورد نیاز خود را از چه محلی تامین کند جای سوال خواهد بود. از سویی این موضوع وجود دارد که بازار آزاد ارز را دولت و بانک مرکزی به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه معامله‌ای در آن قاچاق محسوب می‌شود چرا که صرافی‌ها حق خرید و فروش اسکناس ارز را ندارند در این حالت ورود مسافر به بازار وقتی که بانک مرکزی تامین کننده ارز آن نخواهد بود به نوعی انجام کاری قاچاق از سوی او محسوب شده و البته اگر راهکاری برای مسافر تعیین نشود این اقدام بانک مرکزی به معنی تشویق مسافر به انجام امری قاچاق و ممنوعه خواهد بود.

اما به طور حتم حذف ارز مسافرتی بدون در نظر گرفتن محلی برای تامین آن انجام نخواهد شد این در شرایطی است که در مدت اخیر رایزنی و مذاکرات زیادی ظاهرا بین بانک مرکزی و سازمان گردشگری برای ایجاد راهکاری انجام شده، اما هنوز موضوعی مشخص و نهایی نشده که برخی خبرها از این حکایت دارد که تامین ارز مسافران نیز در بازار ثانویه ارزی احتمالا انجام خواهد شد.

بازار ثانویه ارزی محلی برای تامین ارز وارد کنندگان است که از محل ۲۰ درصد ارز ناشی از صادرات غیرنفتی برای کالاهای گروه سوم که از ضرورت کمتری واردات آنها برخوردار است انجام می‌شود.

این تامین ارز در سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) قرار داشته و معاملات در آن انجام می‌شود، اما برخلاف گروه اول و دوم کالایی که ارز آنها با نرخ رسمی بانک مرکزی که اکنون حدود ۴۳۰۰ تومان برای دلار است انجام می شود برای گروه سوم با نرخ توافقی و رقابتی است به طوری که تاکنون قیمت ۷۵۰۰ تومان هم برای دلار تعیین و معامله شده است.

از این رو اگر قرار باشد تامین ارز مسافران در بازار ثانویه انجام شود هزینه آنها در مقایسه با ارز ارزان تری که این روزها دریافت می‌کند بالا خواهد رفت.

آخرین آمار از این حکایت دارد که بانک مرکزی طی حدود سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بابت سفرهای خارجی پرداخت کرده که این مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد آنها تاکید دارند نباید در شرایطی که تامین ارز واردات با مشکل مواجه خواهد شد تا این اندازه ارز با نرخ پایین در اختیار مسافر قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۴:۱۵

اگر این اتفاق رخ بده ارز در بازار آزاد میشود ۱۵۰۰۰ تومن

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۴:۵۶

تا آنجایی که من اطلاع دارم 500 یورو و 1000 یورو است پرداخت ارز مسافترتی که در تبدیل به دلار مبلغ افزایش میابد.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۶:۰۸

حتی ارز دانشجویان باید حذف شود چون در کشور امکان ادامه تحصیل وجود دارد

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۷:۱۰

سفرهای خارجی مملو از فساد ومخرب فرهنگی برخی ثروتمندان جامعه که جز ضرر اقتصادی وفرهنگی نتیجه ای ندارد باید از بیت المال مسلمین که باری بر دوش قشر عمده مستضعف وفقیر ومتوسط جامعه باشد خانواده هایی که حتی امکان سفرهای کوتاه ویا زیارتی به مشهد وقم را هم ندارند چه رسد به خارج ازکشور

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۱:۲۸

حاج آقا شما خودتو اذیت نکن.رفتی سعی کن فساد نشه!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۱:۵۸

برادر عزیز علی آقا شما اگر بخواهید برید زیارت اگر ارز مسافرتی یا دولتی بهتون تعلق بگیره دریافت میکنین؟ منظورم اینه که هزینه از بیت المال مشکلی نداره؟ ممنون

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۰۷:۴۶

شما بهتره ژنهای خوب رو از غرب نشینی منع بفرمائید.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۷:۳۹

کسی که سفرخارجی میره وضع مالیش خوبه پس نبایدهزینه سفرش از بیت المال تامین بشه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۳:۳۰

من به خاطر اینکه وضع مالیم بده و با این رشد عجیب غریب دلار با ریال نمی تونم زندگیمو تامین کنم میخام برم ارمنستان اگه بشه اصلا کلا از ایران خارج شم اما برای پول بلیط هوا پیما هم موندم اگه ارز مسافرتی حذف شه یه سفر سه روزه کاری 15 ملیون پام آب میخوره اونوقت مجبورم با چهارپا برم یه چند روزی تو راهم

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۹ ۱۸:۰۵

اگر ارز مسافرتی حذف شود فقط افرادی که پولدار هستند از مسافرت های خارجی استفاده میکنند و طبقه متوسط قدرت پرداخت هزینه مسافرت خارجی را ندارند واین خلاف عدالت است ، ضمنا تبعیض نباید برای حجاج هم قایل شد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۱

داداش هي بيت المال بيت المال نكنيد . بگيد پول ماها نگيد بيت المال . وگرنه بيت المال براي همه س و سهم ما قشر متوسط از بيت المال شما 500 يورو در سالم كه نباشه بايد بريم بميريم

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۰۶:۴۹

ارز مسافرتی بایستی حذف شود و هر کس می خواهد برود خارج از کشور صفا سیتی از جیب خودش هزینه کند نه بیت المال.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۰۸:۱۶

سلام و عرض احترام قطع ارز مسافرتی به معنای ورشکستگی آژانس ها و تیر خلاص به آنها و سرخوردگی مسافرین و قطع حداکثری مسافرت ها خواهد بود.در این شرایط خیلی بد اقتصادی تنها انگیزه و توجیه مسافرت برون مرزی ارز مسافرتی است ولا غیر. گردشگری داخلی به هیچ وجه جایگزین گردشگری خارجی نیست.از بین رفتن سفر به خارج از آنچه که در نگاه اول حذف و کاهش آن تاثیر خاصی ندارد پیچیده تر است که شامل ضررهای اقتصادی، مشکلات اجتماعی و نارضایتی های بسیاری خواهد شد.توجه داشته باشید بنده یک کارمند هستم نه یک تاجر یا صاحب آژانس مسافرتی مثل میلیون ها مسافر مشابه هم صنف خودم.تشکر

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۰:۳۶

سلام حذف ارز مسافرتی باعث بالارفتن قیمت ارز در بازار شده که باعث بالارفتن قیمت سایر اقلام خواهد شد. در ضمن تهدیدی جدی برای آژانسهاس مسافرتی خواهد بود.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۰:۳۹

با توجه تورم زا بودن حذف ارز مسافرتی و ایجاد گرانی در سایر اقلام ، این امر به نفع قشر ضعیف نیز نخواهد بود.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۱:۰۴

تورو خدا حذف نکنید این کار موجب میشه اون قشر متوسط دیگه دستشون به یک سفر که دلخوشی شونه نرسن

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۱:۲۲

چرا فکر میکنید همه کسایی که سفر خارجی میرن قشر پولدار جامعه اند یکیش مادر خودم که برای زایمان خواهرم باید از این سر دنیا بره اون سر دنیا و همون یک ذره پولی هم که میخواد با خودش ببره وام گرفته چه گناهی کرده که 10000تومن باید بده تا یک یورو بخره آخه این انصافه

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۱:۳۶

ارز به کسانی بدهید که مقیم خارج باشد نه کسانی که الکی میروند برای تفریح

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۲۱:۳۵

همه ی سفر ها الکی نیستن جناب ، همینطور شما تاثیری که بر دیگر پایه های اقتصادی مردم داخل ایران که خودتون هم جزوش هستین رو میذاره چطور نادیده گرفتین !!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۰ ۱۷:۰۶

این یک ظلم در حق قشر بدبخت و محروم جامعه بود. برای پول دارها اصلا فرقی نداره... شما جلوی فساد رو نمی تونید بگیرید به یه دلخوشی کوچیک طبقه فقیر گیر دادید. طرف کالای تولید خودش رو به عنوان صادرکننده می فرسته یه کشوری و از اونجا به یه کشور ثالث... از کشور ثالث با ارز دولتی وارد می کنه ایران... خدایی جلوی اینارو بگیرید. ااااگر می تونید

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۳۱ ۱۰:۴۴

عجب استدلال بی بدیلی. مگر کسی ایشون رو مجبور کرده مقیم خارج باشه که حالا دولت بخواد به اون ارز دولتی بده. اتفاقا دادن ارز به مسافر خیلی بیشتر توجیح داره تا دادن ارز به افراد مقیم خارج.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۱:۳۹

با سلام .دوست عزیز ارز را قطع کنن .ولی پول ارز و خروجی و تور ما را پس بدن ما نمیریم .شما راحت باشید .یک ماه پیش پول حواله و تور را ریختیم میگفتن نمیدیم یا تاریخی اعلام میکردن .اگه حق همه هست پس سالی برای هر نفر زیاد نیست .یا اصلا خوبه به نظر شما تمام مسافرتهای خارج را قطع کنن .هر کس با طرز فکر خودت قضاوت میکند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۳۰

سلام ببخشید از چند روز جلوتر میشه برای گرفتن حواله اقدام کرد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۹:۳۶

اكه ارز ميدين هم بايد به مقيم بدين هم غير مقيم چرا از اونهاي كه مقيم هستن عوارض خروج ميگيرين اما ارز نميدن خوب ارز ندين اما چرا مني كه براي ديدن خانواده خودم ميام هر سري بايد خروجي بدم هر دفعه از دفعه ديكه بيشتر ؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۰ ۲۰:۳۱

باارز دولتی اینهمه سو استفاده کردن و پولهای کلان به جیب زدن. کسی هم کاریشون نداشت.فقط زورشون به مردم رسیده. این چندرغاز که سالی یکبار میدادین و مجانی هم نبود فقط تخفیف داشت ،اینم وردارین.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۴ ۱۰:۴۶

اگر قطع بشه تکلیف کسانی که حوالشونو گرفتن چی میشه ؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۸ ۱۷:۴۴

امروز 4تا صرافی رفتم برای گرفتن ارز مسافرتی که یکیشون که بسته بود و پرسنلش توش بودند و 3تای دیگه گفتند ارز نداریم که بدیم, یکیشون گفت که باید اگه چیزی میخوای صبر کنی اینجا تا برا فروش بیان بعد ازاد بخری.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۰ ۱۳:۴۹

کسی که سفرخارجی میره وضع مالیش خوبه پس نبایدهزینه سفرش از بیت المال تامین بشه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۱:۰۳

هزینه سفر نمیدن که هزینه یک شب اقامت به زور میدن تازه اونم حذف کردن رفت