• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97043116989
  • خبرنگار : 71616

شافعی:

شرایط خاص اقتصادی می‌توانست با غرامت‌های نفتی رفع و رجوع شود

شرایط خاص اقتصادی می‌توانست با غرامت‌های نفتی رفع و رجوع شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران نبود برنامه و بخش خصوصی ضعیف را پاشنه آشیل اقتصاد دانست و تصریح کرد: شرایط خاص اقتصادی که در زمینه ارز و سرمایه‌گذاری با آن مواجه هستیم زمانی می‌توانست با منابع نفتی رفع و رجوع شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی امروز (یکشنبه) در سی و هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور اظهار کرد: اقتصاد جامعه ایران این روزها در حال گذراندن شرایطی خاص است. عدم تعادل‌های موجود در جامعه و زمینه‌های مختلف تولید، مصرف، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز که می‌توانست زمانی با غرامت‌های نفتی و منابع خدادادی تا حدودی رفع و رجوع گردد، می‌رود تا با محدودیت این منابع، تصویر ناکارآمد این برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت ما را نمایان کند.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر که با رئیس جمهوری و اعضای کابینه داشتند، مجددا بر تولید تاکید کردند که باید نقشه راه وجود داشته باشد. متاسفانه باید معترف شویم که در این امر از دقت و جدیت کافی برخوردار نبوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امروزه نداشتن برنامه‌ریزی‌های مناسب و بخش خصوصی ضعیف برای ما پاشنه آشیل اقتصادی شده است. همچنین بیش از پیش اثرات عدم اصلاحات ساختارهای معیوب که در بسیاری از متغیرهای اقتصادی همچون تقاضای ارز برای واردات مواد اولیه، تامین ماشین آلات صنعتی و ... کاملا قابل رؤیت است، متاسفانه کشور را با تقاضای کاذب و نرخ ارز بیش از حد روبرو کرده است که برای این شرایط غیرطبیعی حال حاضر، لزوما باید تصمیمات خاص اتخاذ شود.

شافعی اظهار کرد: لازم است ضمن حفظ و تاکید بر قوانین و مقررات جاری کشور در آن بخش‌ها و روش‌هایی که می‌تواند به بخش خصوصی و تولیدی کشور کمک کند، هر چه سریع‌تر ورود کرد.

وی با اشاره به اطلاع از مشکلات و تنگناهای اعتباری و مالی دولت گفت: دولت نیز باید بخشی از هزینه‌ها را قبول کند و بپذیرد که در بخش خصوصی کشور تجربیات ذی‌قیمتی وجود دارد که می‌تواند راهگشای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور باشد. جامعه ما طی سال‌های گذشته دست به ایجاد ساختارها و نهادهایی زده تا از عهده این مهم برآید و به پیچیده کردن برون‌سازی اداری مشغول شده‌ایم که هر زمان با مشکلی روبرو شدیم، سخت‌افزارها و چارچوب‌های سازمانی را ویران کرده‌ایم و آنچنان این سازمان‌ها را در پوسته‌های سنگینی قرار داده‌ایم که معیارهای غیرقابل انعطاف و استوار نداشته و نقش پیش برنده از این سازمان‌ها گرفته شده‌ است.

شافعی بیان کرد: ما مسبب اتلاف منابع مالی و انسانی فراوانی شده‌ایم که به شدت به بهره‌گیری کل اقتصاد کشور ضربه زده، در این شرایط باید برای این سازمان‌ها و نهادها تدبیری اندیشیده شود. این نهادها در حال حاضر سنگ‌های بزرگی جلوی راه فعالیت اقتصادی انداخته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اتاق بازرگانی شوراهای بسیاری ایجاد کرده که به هماهنگی همه این نهادها ورود پیدا کند، اما نتوانسته در این ارتباط توفیق خاصی به دست آورد. لذا در وضعیت کنونی بر اساس دستور مقام معظم رهبری برای هماهنگی سرای سه قوه امیدواریم یکی از کارآمدها و کارسازترین تشکل‌هایی باشیم که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

شافعی افزود: اگر به دنبال مشارکت بخش خصوصی در نیازهای اقتصادی هستیم، نباید این مشارکت صرفا در اجرا و همراهی خلاصه شود. لازم است بخش خصوصی واقعی و دلبسته نهادهای ملی کشور مشارکت داشته باشد. همچنین باید در مسیر مستقیم حرکت کرده و توجه شود که در دایره بسته‌ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، نمی‌توان به توفیق دست یافت.

پیش‌بینی رئیس اتاق بازرگانی ایران با توجه به تحریم‌ها این است که آنچه از بابت تحریم‌ها بر ایران تحمیل شده هزینه تامین مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای افزایش یافته و قدرت رقابت فروش محصول در بازارهای داخلی و خارج کاهش می‌یابد.

شافعی علت به وجود آمدن این مسائل را افزایش حق بیمه ناشی از واردات کالا، مواد اولیه و ماشین ‌آلات و صادرات محصول، از دست دادن تامین کننده‌های رده اول و رجوع به تامین کننده‌های در کیفیت‌های پایین‌تر و قیمت‌های بالاتر، ناگزیر شدن به وارد کردن ماشین‌آلاتی که در سطح تکنولوژی جهان قابلیت رقابت لازم برای تولیدات کشور را فراهم نمی‌کند، مشکلات ناشی از ارسال و دریافت وجوه مالی و عدم همکاری‌های بانک‌های بین المللی با بانک‌های داخلی و افزایش هزینه‌های مالی برای فعالان اقتصادی از رقمی بین ۱۰ تا نزدیک ۲۰ درصد، کمرنگ شدن اعتماد متقابل بین شرکای تجاری، طولانی شدن مبادلات کشور در داخل کشور، از دست‌رفتن بازارهای صادراتی به واسطه نبود ثبات اقتصادی، افزایش قیمت و در نهایت افت کیفیت محصول، گردش نیافتن سرمایه آن هم در شرایط نرخ‌های بالای سود بانکی و تامین اعتبارات و افزایش قیمت تمام شده محصول و توقف واحدهای تولید اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی لازم است راهکارهای مکمل، برای جبران پیش‌بینی شود.

شافعی مهمترین راهکار برای حل مسئله‌ای که هیچ توجه‌ای نیز به آن نشده و تاثیرگذارترین روی اقتصاد کشور است را، توجه و نگاه جدی به مشکلات داخلی کشور می‌داند که  فعالان اقتصادی را در دام مشکلاتی گرفتار کرده که به دست خودمان حل می‌شود. به محض اینکه مشکل پیش می‌آید، به همان تناسب تنگناها در داخل کشور اضافه می‌شود. رفع بسیاری از مشکلات و راه برون رفت از تحریم‌ها برخورد منطقی است که باید مانع از تحریم‌ها شود. باید تحریم از موانع داخلی برداشته شود. تقاضای جدی فعالان اقتصادی این است که موانع داخلی را در مقابل موانع خارجی برچینیم و راه را برای فعالان اقتصادی برای رفع تحریم باز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار اتاق ایران تصریح کرد: فضای کسب و کار در بهار امسال نسبت به زمستان گذشته شرایط بسیار بدتر داشته است. در بهار امسال رقم شاخص مالی ۶.۱۵ بوده که به مراتب بدتر از ارزیابی شاخص نسبت به فصل گذشته است. یعنی همراه با تحریم فضای کسب و کار داخل به همان نسبت نامناسب‌تر شده است. ما خواستار تصمیمات داخلی هستیم که تسهیل کننده موانع خارجی باشد؛ نه تقویت کننده آن.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha