• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان

رصد ستاره‌ای که یک سیاره را بلعیده است

دانشمندان برای نخستین بار یک ستاره را کشف کرده‌اند که یک سیاره را بلعیده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از میرر، این ستاره در صورت فلکی "ارابه ران"(Taurus-Auriga) قرار دارد و حدود 450 سال نوری از زمین دور است.

محققان" ام.آی.تی" با استفاده از "رصدخانه پرتو ایکس چاندرا"(Chandra X-Ray Observatory)  ناسا موفق به رصد این ستاره کم نور شدند.

دلیل کم نور بودن این ستاره برخورد دو سیاره نوزاد بود که این سیارات ابر گاز و گرد و غبار تولید می‌کردند و این سبب کم نور شدن این ستاره شده بود.

"هانس موریتز گونتر"(Hans Moritz Guenther)، محقق ارشد این مطالعه گفت: مدت‌ها پیش شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان داده بود که سیاره‌ها می‌توانند به یک ستاره جوان تبدیل شوند اما تاکنون ما هرگز این پدیده را رصد نکرده بودیم. اگر تفسیر ما از داده‌ها صحیح باشد، این اولین بار است که ما به طور مستقیم یک ستاره جوان را که یک یا چند سیاره را می‌بلعد، مشاهده کرده‌ایم.

محققان بر این باورند که ممکن است این نخستین باری نباشد که این پدیده رخ داده است. این تیم پیشتر و در سال‌های 2011، 2014، 2016  و 2017  نیز ستاره کم نوری را رصد کرده‌اند و اکنون بر این باورند که آن ستاره نیز از لحاظ بلعیدن سیارات و کم نوری همانند این ستاره تازه کشف شده است.

محققان همچنان به رصد این ستاره می‌پردازند و امیدوارند یافته‌های این تحقیق بتوانند درک آنها نسبت به شکل‌گیری سیارات فراخورشیدی را افزایش دهد.