• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 97050100376
  • خبرنگار : 71534

اعاده حیثیت علیخانی چند میلیارد آب خورد؟

اعاده حیثیت علیخانی چند میلیارد آب خورد؟

عصر روز شنبه سی‌ام تیر، یک برنامه‌ی پربیننده‌ی تلویزیونی با اجرای رضا رشیدپور محملی شد تا احسان علیخانی درباره‌ی ارتباط مالی خود با مؤسسه‌ی ثامن الحجج به افکار عمومی «پاسخگو» باشد. این حضور و حرف‌هایی که در طول برنامه زده شد ابعاد گوناگونی به خود گرفت که در این مطلب به چند نکته از این میان اشاره می‌کنیم.

حضور احسان علیخانی در  برنامه‌ی زنده‌ی «حالا خورشید» برای دفاع از خودش در برابر حرف‌وحدیث‌هایی که درباره‌ی دریافت سه میلیارد تومان از مؤسسه‌ی ثامن الحجج مطرح شده، نه تنها افکار عمومی را آرام نکرد، بلکه این موضوع باعث عصبانیت بیشتر و دلزدگی بیشتر از عملکردهای گزینشی صداوسیما شد.

پاسخگویی علیخانی برای مردم چقدر آب خورد؟

احسان علیخانی در شروع صحبتش گفت از اینکه وقت مردم را برای این توضیحات می‌گیرد ناراحت است اما رضا رشیدپور، مدیرگروه و مدیر شبکه لطف کرده و زنگ زده‌اند که او بیاید و چند دقیقه حرف بزند! او هم خودش را محق می‌داند و می‌گوید برنامه‌ساز تلویزیون است و «حق» دارد که از حیثیت خودش و همکارانش و خانه‌اش (صداوسیما) دفاع کند.

اما او به عنوان یک «ژورنالیست» گویا فراموش کرده که یکی از اصول بدیهی در قانون مطبوعات این است که هرکس حق دارد دفاعیات یا پاسخ خود را در همان رسانه‌ای منتشر کند که ادعا یا اتهام در آن مطرح شده است. لذا بدیهی است که آقای علیخانی باید «دفاع» یا «پاسخگویی» خود را از طریق روزنامه‌ی «شرق» منتشر کند، نه روی آنتن تلویزیون.

با این حال برنامه‌ی «حالا خورشید» ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه روی آنتن رفت؛ در یک ساعت پربیننده و در پربیننده‌ترین شبکه‌ی تلویزیون. محتوای گفت‌وگوها دو رویکرد آشکار داشت: در لایه‌ی اول «اعاده‌ی حیثیت» احسان علیخانی -که خودش را «سرمایه‌ی اجتماعی» معرفی می‌کند- در برابر اتهام زدوبند با مؤسسه‌ی ثامن الحجج و در لایه‌ی بعدی –و شاید اصلی- فرار به جلوی صداوسیما با هدف اینکه به بینندگان بگوید همکاری تلویزیون با یک مؤسسه‌ی غیرمجاز نتیجه‌ی کوتاهی و اهمال‌کاری بانک مرکزی بوده است.

اما این جلسه‌ی دفاع چقدر هزینه داشت؟ همواره گفته شده که هزینه‌ی هر دقیقه‌ برنامه‌سازی در تلویزیون به میلیون‌ها تومان می‌رسد؛ جدای از پولی که سازندگان حالا خورشید صرف تهیه‌ی این برنامه کرده‌اند، برنامه‌ی عصر روز شنبه که دست کمی از «رپورتاژ آگهی» نداشت، دقیقاً یک ساعت طول کشید.

حالا اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی میانگین هزینه‌ی این «آگهی» را محاسبه کنیم، باید سراغ جدول تعرفه‌های تبلیغات تلویزیونی سال ۹۷ که توسط اداره‌ی بازرگانی صداوسیما منتشر شده برویم.

در این جدول شش گونه آگهی وجود دارد که بر اساس زمان پخش به ۳۵ «طبقه» مشخص شده که از طبقه‌ی یک تا ۳۵ افزایش قیمت دارد. قیمت میانگین این ۳۵ طبقه، بیش از ۲۴ میلیون تومان برای هرثانیه است. اگر برنامه‌ی حالا خورشید را رپورتاژ آگهی صداوسیما برای خودش و سلبریتی محبوبش قلمداد کنیم، هزینه‌ی این آگهی به ۸۶ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد!

ظاهراً مهران مدیری که به ادعای خبرنگار روزنامه‌ی «شرق» نام او هم در فهرست گیرندگان تسهیلات از مؤسسه‌ی ثامن الحجج قرار دارد، از احسان علیخانی باهوشتر و به تبعات این حضور رسانه‌ای واقف بوده که به جای حضور در «رسانه‌ی ملی» مستقیماً به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرده تا از طریق حقوقی به ادعاهای مطرح شده پاسخ بدهد.

علیخانی چه پرسش‌هایی را بی‌پاسخ گذاشت؟

رشیدپور دلیل دعوت علیخانی به تلویزیون را علاقه‌ی او به «پاسخگویی» عنوان می‌کند و می‌گوید همانطور که دوست دارد مسئولان پاسخگو باشند، خودش هم دوست دارد «پاسخگو» باشد و به شبهات پاسخ بدهد. با وجود این، علیخانی و رشیدپور به همراه شخص سومی که «فعال رسانه‌ای» معرفی شد، در طول برنامه نه تنها پرسش‌های قبلی را بی‌پاسخ گذاشتند بلکه چند پرسش تازه نیز در اذهان ایجاد کردند.

اولین و شاید مهمترین پرسشی که یکی از کاربران توییتر مطرح کرده بود و رشیدپور از علیخانی پرسید این بود که «مگر دادگاه و قانون برای اعاده‌ی حیثیت نداریم؟ فرضاً اتهامات مطرح‌شده صحیح نباشد، چرا صداوسیما باید برایش رپورتاژ برود؟».

اما علیخانی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد و در عوض به این می‌پردازد که مراجع قضایی در حال تسویه‌حساب طلبکاران این مؤسسه‌اند و پول مردم را پس داده‌اند. رشیدپور هم به جای پی‌گیری پاسخ که در عالم رسانه جزء اصول اولیه‌ی هر مصاحبه‌ای است، حرف علیخانی را پی‌می‌گیرد و می‌گوید بله، مطالبات زیر یک میلیارد را پس داده‌اند!

اما بخش دوم پرسش که بخشی از افکار عمومی را مشغول خود کرده هم بی‌پاسخ ماند: «چرا (مسئولان صداوسیما) فرصت دفاع در برابر  تهمت را برای دیگران محفوظ نمی‌دانند؟». این پرسش ناظر به برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر بارها در قالب «خبر»، «گزارش» و «مستند» از تلویزیون پخش شده است؛ خبرنگار روزنامه‌ی ایران در توییتر در این باره نوشت: «صداوسیما در حالی قرار است ... در برنامه حالا خورشید برای دفاعیات احسان علیخانی به او تریبون بدهد که سال‌ها پایگاه اصلی اتهام‌زنی به چهره‌های منتقد بود، بی‌آنکه حتی یک دقیقه تریبون برای دفاع به آنها بدهد» .

در سال‌های اخیر - از دوران ضرغامی گرفته تا سرافراز و حالا علی عسگری- نمونه‌های زیادی از این دست وجود داشته که اصول بی‌طرفی، انصاف و صحت مطالب صداوسیما را کاملاً زیرسؤال برده است. از ادعاهایی که محمود احمدی‌نژاد در طول مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ درباره‌ی چهره‌هایی چون مرحوم هاشمی، ناطق نوری، موسوی، رهنورد مطرح کرد، تا اتهامات فعالان محیط‌ زیست در ماه‌های اخیر نمونه‌هایی است که صداوسیما هرگز حاضر نشد پاسخ یا اعاده‌ی حیثیت طرف مقابل را پخش کند.

علیخانی در طول برنامه تأکید داشت که او تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی است و موسسه‌ی ثامن الحجج به عنوان اسپانسر برنامه‌ها، تعهدات خود را به حساب تهیه‌کننده واریز کرده است. پرسش دیگر یکی از کاربران توییتر که رشیدپور آن را از علیخانی پرسید این بود که چرا سه میلیارد تومان مذکور به حساب شخصی احسان علیخانی واریز شده؛ آیا «نباید پول به حساب‌های رسمی واریز می‌شد؟».

اما او  بازهم پاسخ شفافی نمی‌دهد و به موضوعات دیگری می‌پردازد و می‌گوید اغلب برنامه‌های تلویزیون مثل «حالا خورشید»، «دورهمی»، «خندوانه» و... هم با کمک اسپانسر تولید شده‌اند. اما نه رشیدپور و نه علیخانی نمی‌گویند که آیا اسپانسر کمک‌های مالی خود را مستقیماً به حساب شخصی تهیه‌کننده واریز می‌کند یا به حساب مورد تأیید و زیرنظر صداوسیما؟

توضیحات علیخانی درباره‌ی این پول‌ها نه تنها روشنگر نبود بلکه به ابهامات دامن زد. علیخانی درتوضیح محل هزینه‌کرد سه میلیارد تومان گفت بین سال‌های ۹۱ تا ۹۳ شش مجموعه برنامه با نام‌های «دونیمه‌ی سیب»، «ماه عسل ۹۲»، «ماه عسل ۹۳»، «سه ستاره»، «تحویل سال ۹۳»، «بهار نارنج ۹۴»، ساخته شده که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر به مدت چند ماه سر هر پروژه درگیر بوده‌اند و دستمزد عوامل، بعلاوه‌ی هدایای اسپانسر به میهمانان، هزینه‌ی پرواز و ایاب‌وذهاب میهمانان، هزینه‌ی دکور و سایر مخارج با همان سه میلیارد تومان پرداخت شده است.

اما به نظر نمی‌رسد سه میلیارد تومان کفاف این هزینه‌ها را داده باشد. فرض کنید به قول علیخانی در هر برنامه ۱۵۰ نفر به مدت فقط یک ماه مشغول کار بوده باشند و فرض کنید دستمزد هر فرد بطور میانگین فقط سه میلیون تومان بوده باشد؛ هزینه‌ی دستمزد این افراد در طول شش برنامه رقمی بالغ بر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود.

حال با توجه به گفته‌ی علیخانی که صداوسیما هیچ بودجه‌ای ندارد که به برنامه‌سازها بدهد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا سایر هزینه‌های شش برنامه فقط با همان ۳۰۰ میلیون تومان باقی مانده پرداخت شده؟

جمله‌سازی با «مجوز، بانک مرکزی، صداوسیما»

آیا احسان علیخانی و صداوسیما باوجود اینکه می‌دانستند مؤسسه‌ی ثامن الحجج مجوز فعالیت ندارد با آن همکاری کردند؟ پاسخ علیخانی به این پرسش منفی است. اما شنونده باید عاقل باشد.

علیخانی مدعی است در طول مدتی که این مؤسسه حامی مالی برنامه‌های او بوده (۹۱ تا پایان ۹۳) مشکلی نداشته است و از زمانی که بانک مرکزی این مؤسسه را غیرمجاز اعلام کرد صداوسیما همکاری خود را با آن قطع کرد.

به گفته‌ی علیخانی روند اداری جذب اسپانسر اینطور است که یک مؤسسه پیشنهاد ساخت برنامه مشارکتی می‌دهد و صداوسیما بعد از استعلام وضعیت آن مؤسسه از مراجع ذی‌ربط، مدارک مؤسسه را اخذ می‌کند و بعد به برنامه‌ساز نامه می‌زند که می‌توانید باهم همکاری کنید.

او می‌گوید «حتماً به سازمان صداوسیما مجوز ارائه داده‌اند برای تبلیغات؛ امکان ندارد بدون مجوز» و محال است بدون تأیید صداوسیما یک برنامه‌ساز بتواند چیزی را تبلیغ کند.

رشیدپور هم در تکمیل حرف او می‌گوید برنامه‌ساز هم مثل سپرده‌گذار به مجوز بانک مرکزی اعتماد می‌کند. دو مجری تلویزیونی در طول برنامه بارها تأکید می‌کنند که آنها مجوز مؤسسه را صادر نکرده‌اند و مؤسسه زیر نظر بانک مرکزی بوده و صداوسیما به اعتبار مجوز بانک مرکزی این مؤسسه را تبلیغ کرده است.

مجوز بهتر است یا ثروت!؟

در ۱۵ دقیقه‌ی پایانی برنامه نفر سومی به عنوان «فعال رسانه‌ای» به این جلسه‌ی دفاع اضافه می شود تا به قول رشید پور «بحث پرحرارت‌تر» شود. او علی خضریان، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تغییرات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی، سردبیر روزنامه‌ی فرهیختگان شده است.

او با خود چند کپی از مدارکی را به برنامه آورده بود که نشان می‌داد مسئولان وقت بانک مرکزی در سال‌ ۹۰ به صداوسیما نامه زده‌اند و اجازه‌ی تبلیغات مؤسسه‌ی ثامن الحجج را صادر کرده‌اند. البته او در این مرحله از بحث ادعا می‌کند که این دولت و دولت قبل برایش فرقی ندارد و باید «فراجناحی» نگاه کرد.

اما نامه‌ی دیگری که خضریان رو می‌کند، از طرف بانک مرکزی به نیروی انتظامی است که تاریخ اسفند ۸۹ روی آن درج شده؛ طبق آنچه رشیدپور قرائت می‌کند در این نامه نوشته شده «این مؤسسه در حال طی مراحل اداری برای تبدیل شدن به مؤسسه‌ی اعتباری مجاز می‌باشد». یعنی به استناد همین نامه، این مؤسسه در همان سال‌هایی که با تلویزیون کار کرده فاقد مجوز و «درحال طی مراحل مراحل اداری» بوده است.

اما ظاهراً برای مسئولان وقت صداوسیما داشتن مجوز رسمی از بانک مرکزی ملاک نبوده بلکه یک نامه از طرف فلان مدیر در حکم مجاز بودن مؤسسه تلقی شده است.

با وجود ادعای علیخانی و رشیدپور مبنی بر اینکه این مؤسسه تحت نظارت بانک مرکزی بوده، آذر ۹۴ حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی درباره‌ی فعالیت این مؤسسه گفت : «این تعاونی تا کنون تحت نظارت بانک مرکزی نبوده و حتی تا ماه‌های گذشته به درخواست‌های بانک مرکزی برای قرار گرفتن در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز کمتر توجه کرده است».

درحالی که به نظر می‌رسید این قسمت از برنامه‌ی حالا خورشید مربوط به دفاع علیخانی از آبروی خودش است، اما روند گفت‌وگوها نشان داد که صداوسیما تلاش کرده با این بهانه اتهام تبلیغ و بال‌وپر دادن به مؤسسات غیرمجاز را از خود دور کند و با نگاهی «فراجناحی» توپ را به زمین بانک مرکزی بیندازد.

این درحالی است که با رفتن دولت احمدی‌نژاد، مسئولان بانک مرکزی با استناد به مصوبات شورای عالی امنیت ملی در راستای ساماندهی مؤسسات پولی، اسامی مؤسسات مجاز و غیرمجاز را به دفعات اطلاع رسانی کردند و حتی آقای سیف، رئیس بانک مرکزی، رسماً از صداوسیما خواست که تبلیغات مؤسسه‌ی ثامن الحجج را ممنوع کند.

اما با وجود این ممنوعیت صریح هم مسئولان صداوسیما و آقای علیخانی که خود را یک «شهروند عادی» و بی‌خبر از همه‌جا معرفی می‌کند، راه حل دیگری برای همکاری با ثامن الحجج پیدا کردند: تغییر عنوان! اینطور شد که در برنامه‌ی ماه عسل سال ۹۳ و بهارنارنج ویژه‌ی نوروز ۹۴، مجری به جای عنوان «مؤسسه‌ی مالی اعتباری ثامن الحجج» از عنوان «باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج» برای معرفی اسپانسر برنامه استفاده می‌کرد. اما در همین برنامه‌ها به وضوح اسم ابوالفضل میرعلی به عنوان مدیر مجموعه به کار برده می‌شد و برکسی پوشیده نبود که این ثامن الحجج، همان ثامن الحجج است.

اما در برنامه‌ی حالا خورشید تمام تلاش سه نفر حاضر و مدیران سازمان، این بود که مسئولیت تبلیغ و ترویج این مؤسسه را از خود دور کنند چراکه خوب می‌دانند یک مؤسسه‌ی مالی تازه‌کار  چطور در مدتی کوتاه، دارایی خود را از چندمیلیون به هزاران میلیارد تومان رسانده است: تبلیغات در برنامه‌های پربیننده‌ی تلویزیون و وعده‌ی سودهای بالا.

همچنان که یک روزنامه‌نگار در توییتر در این باره نوشت: «میگن رقم احسان علیخانی در مقابل دانه‌درشتهای این پرونده عددی نیست. درسته اما مسئله اصلاً رقم نیست؛ مسئله اصلی، اعتمادسازی این برنامه منتهی به جذب سرمایه مردم هستش. مشخص نیست چقدر با دیدن این برنامه‌ها تهش دلشون قرص شده که ثامن الحجج قابل اطمینانه».

میثم خدمتی-ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۳:۵۸

از قول مردم حرف نزن .از طرف خودت بحرف خطاب ب اقای خدمتی . دفاع اقای علیخانی کاملا بجا و صحیح بود و اینقدر شهامت داشت ک بیاد و سریع و صریح توضیح بده . در ضمن مشکل مردم دو سه میلیارد نیست . مشکل 12 و 13 و 30 هزار میلیارد و دکل نفتی و فروش اب و خاک و رانت و اینجور چیزاست .

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۱۶

این روزها همه از قول مردم حرف میزنن.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۰:۴۵

پس چرا خودتون از قول مردم می‌گین که «مشکل مردم دو سه میلیارد نیست»؟!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۲:۲۶

ببخشید، شجاعت و شهامت میخواد، دفاع از خود، با این حساب ادمهای بی دفاع شجاعت و شهامت ندارند، ما که جز مردم نیستیم فقط شما یه نفر جز مردم هستید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۳:۰۳

شما هم از طرف مردم حرف نزن هر مشکلی به جای خودش مهم است و باید رسیدگی بشود دلیلی ندارد یک موسسه غیر قانونی فاقد مجوز تو تلویزیون تبلیغ بشود و ملت را فریب بدهد علیخانی هم خیلی بی جا کرده تو تلویزیون تریبون مفت بهش بدن

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۱:۳۲

همینکه مردمی مثل حضرتعالی فکر کردن که دو میلیارد و سه میلیارد مشکلی نیست منتهی شده به 12 و 13 و 30 هزار میلیارد و دکل نفتی.با این منطق، دور نیست که بشنویم مشکل یه دکل نفتی نیست، مشکل پالایشگاه آبادان و پتروشیمی ماهشهره!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۸:۲۳

فرقی بین دزدی هزار تومنی و میلیاردی وجود نداره دزدی دزدی است برخی مواقع دزدی هزار تومنی جمع شدنی چند میلیارد میشود اگر هر ایرانی هزار تومن پولی رو که حقش نیست در ماه بخوره یعنی ماهانه 80 میلیارد دزدی

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۰۴

سعید عزیز فکر کردی خودت فقط مردمی تبلیغ این موسسه در تلویزیون باعث شد خیلی ها به موسسه اعتماد کنند و در این موسسه سپرده گذاری کنن. مثل این میمونه پدرت که بهش اعتماد داری بگه برو رشته کشاورزی بخون پولش خیلی خوبه به من اعتماد کن.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۱۰:۳۲

مشکل مردم از همین دو سه میلیارداست که جمع میشم و میشن 12 و 13 و30 هزار میلیارد و دکل نفتی و...!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۱۵:۰۵

فرضا احسان علیخانی به عنوان یک فرد شناخته شده لازم باشه برای همه مردم توضیح بده. ولی آیا همه افراد شناخته شده اجازه دارند از خودشون دفاع کنند از طریق رسانه "ملی" که به همه تعلق داره؟ پس دادگاه برای چی هست؟ هنوز حکم دادگاه نیومده چطور صدا و سیما بهش حق میده از خودش دفاع کنه؟ شما میگید دفاع علیخانی کاملا بجا و صحیح بود. خب اجازه بدید بقیه هم یک ساعت از وقت پخش تلویزیونی رو بگیرن اونوقت قضاوت کنید که بجا و صحیح بوده یا نه

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۱۴:۵۵

مشکل از همین دو سه میلیارد شروع میشه، هرکی همین دو سه میلیاردو بکشه بالا از این ارقامی که شما میگین بالاتر میشه ،بعدشم چرا فقط امثال احسان علیخانی میتونن از خودشون دفاع کنن چرا صدا سیما به افراد معمولی فرصت پاسخگویی نمیده؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۱۵

آقای علیخانی اتفاقا توی ان قضیه کاره‌ای نیست چون تلویزیون اوکی داده این موسسه مجوز داره ... جالبه اون دوستی هم که به عنوان «فعال رسانه‌ای» اورده بودن که حالا بماند چقدر میتونه نماینده رسانه‌ها باشه و سعی داشت بگه بله در سال 90 موسسه از بانک مرکزی مجوز داشته و فلان ...همون سالها و سالهای قبلش حامی سرسخت دولت وقت بود که ظاهرا بیشتر این تخلفات در اون دوره رخ داده بودن و به شدت به فعالان رسانه‌ای حتی کمی منتقد میتاختن و حتی تا نوشتن مطالب در رسانه‌های وابسته به خودشون علیه اون ادمها پیش میرفتن..ممکنه اونایی که نشناسن باور کنن این پزهای ضد فساد رو از این ادمها ولی اونهایی که میشناسن سرشون کلاه نمیره ...

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۲۳

این خیلی ساده‌انگارانه است که فک کنیم رشیدپور خودش اینها رو اورده تو برنامه؛ مخصوصا اون فعال مثلا رسانه‌ای رو....شما به سوابق مدیریت جدید شبکه نگاه کن، ملتفت میشی که باید می‌اورده و چاره‌ای هم نداشته ...در ضمن در زمان باقی مدیران صدا و سیما مثلا اقای لاریجانی هم ازین بساطهای وقت دفاع ندادن به فعالان سیاسی و ... بوده ...بحث کنفرانس برلین و اون برنامه‌های صداو سیما و برنامه هویت و چراغ و اینها رو فراموش نکردیم هنوز...البته در نهایت اینکه تریبون به مجریشون و البته خودشون از صدا وسیمای ما چیز اصلا بعیدی نیست و اگه غیر این بود عجیب بود

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۲۵

اعاده حیثیت علیخانی به پول آب نخورده فقط ..اون کمترینشه و حالا توی بحثهای روزنامه نگارانه ممکنه سفسطه طور هم تلقی بشه ...بحث بر سر بی اعتمادی دوباره مردم به یک رسانه است ..قیمت این خیلی بیشتره

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۵:۳۸

از همه محکوم تر بانک مرکزی است بعد مسوولین بالادست صدا و سیما

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۶:۱۷

بسیار عالی. متشکرم

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۱۷:۴۴

متاسفانه دفاعیه علیخانی را ندیدم ولی متعجبم از منطق آقا سعید که میگه مشکل مردم دوسه میلیارد نیست بلکه مشکل دوازده وسیزده میلیارد و دکل گمشده و..هست. دوست عزیز مشکل مردم همه کسانی هستند که پول ملت را به جیب زدن، چه یک تومان باشه یا دوازده میلیارد،سه میلیارد کم پولیه؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۰:۵۷

ایسنا جان شما چرا هی بی خودی ضد تلوزیون مینویسی؟؟؟تلوزیون یه مشکلاتی داره ولی دیگه ن اینقدر که هر برنامه ای نشون میده فرداش یه چیزی علیه اون مینویسید

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۲:۳۷

تحلیل بسیار دقیق بود، آقای علیخانی اصلا در متقاعد کردن افکار عمومی موفق نبودند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۱ ۲۲:۵۲

نمی خواهید این سناریو ساخته "آشنا"ها رو تموم کنید؟!! عددی که م.م و الف . ع گرفتند در مقابل بقیه ارقام کاهی ست در مقابل کوه. این حاشیه ها و کش دادنش هم برای آن است که رده بالاها در حاشیه امن قرار بگیرند مگر نه آقای خدمتی؟!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۰:۱۹

بی‌انصافی و جهت‌داری نویسندۀ متن کاملاً از لابه‌لای کلمات گویاست. این حجم از نفرتی که در کلمات این متن موج میزنه اصلاً طبیعی نیست.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۸:۵۲

با تمام گزارشت موافقم به جز همین قسمت که احساس میکنم دغدغه شخصی خودتو گفتی فقط: "از ادعاهایی که محمود احمدی‌نژاد در طول مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ درباره‌ی چهره‌هایی چون مرحوم هاشمی، ناطق نوری، موسوی، رهنورد مطرح کرد، تا اتهامات فعالان محیط‌ زیست در ماه‌های اخیر نمونه‌هایی است که صداوسیما هرگز حاضر نشد پاسخ یا اعاده‌ی حیثیت طرف مقابل را پخش کند." مناظره سال 96 رو که یادتونه آقایان روحانی و جهانگیری 10 برابرشو تهمت زدن به طرف مقابل، یک نفر صداش دراومد؟! اونجا کجا بودی اخوی ایسنا؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۰۹:۲۷

عنوان مقاله و محاسبات ارائه شده در خصوص هزینه و مقایسه با نرخ تبلیغات نشانه عدم بیطرفی بلکه جهت دار بودن نویسنده است. البته اصل مطلب صحیح است که این موسسه برای رضای خدا پول به کسی نداده، آنهم پول غیر شفاف

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۰

کاملا" مشخصه صدا و سیما عوض اینکه بقول حضرت امام دانشگاه باشد تبدیل به یک موسسه پولسازی اونهم بی حساب و کتاب شده ، گردن کلفتها و مفتخورهایی که خون مردم را می مکند با کمک تبلیغات شبانه روزی صدا و سیما یکشبه تحت عنوان ستاره فلان عدد مربع و فلان اپلیکیشن مثل قمار پول پارو می کنند و ازاین محل سبیل صدا وسیما و تهیه کننده و کارگردان و ... را چرب می کنند . چرا مجلس از صدا و سیما یک تحقیق و تفحص اساسی نمی کند ؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۲:۲۸

چرا کامنتمو منتشر نمیکنی؟!! آزادی بیان چی میشه؟! پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان ....(خخخخخ

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۵۳

آیا مطمئن هستید نویسنده مطلب فوق کینه ای از آقای علیخانی در دل ندارد؟؟ آیا مطمئن هستید طرح این مسائل بقول قدیمی ها " نسق کشی" نیست؟ آیا خرده حسابی با آقای علیخانی ندارد که حالا وقت تسویه آن رسیده است؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۳۲

رادیو تلویزون با این کار ضربه بزرگی به حیثیت خود زد. این کار کاملا خلاف بوده و چرا وام به نامبرده داده اند و یا پول تبلیغات بحسابش واریر شده. ایا آیا پول تبلیغات بحساب شخصی واریز می شود. چرا از یک صندوق غیر قانونی با دریافت پول بشکلی قانون شکنانه تبلیغ کرده اند. متاسفانه در ایران اجرا قانون فقط برای شهروندان معمولی است.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۲

خوب با این حرفها سر مردم را کلاه میگذارید فکر کردید مردم نمی فهمند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۳۱

الان شما نگران هزینه های صداوسیما هستی؟ با مردم روراست باشید

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۳ ۱۰:۵۴

افرین عالی بود

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۰۷:۱۳

تحلیل ریزبینانه و جالبی بود.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۱۰:۰۶

باسلام : جهت یادآوری فارق از حق یا باطل بودن موضوعات فوق اغلب مردم ازهمین تریبون (صداوسیما) آقای علیخانی را میشناسند طبیعی است که ازهمین تریبون باید ازخودش دفاع کند

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۴ ۱۵:۴۳

آقاجون افرادی تو این کشور هستن که غذای روزانشون رو نمی تونن تهیه کنن اونوقت تو میگی مشکل مردم سه میلیارد نیست. اتفاقا مشکل مردم دقیقا همین سه میلیاردها و زمین های بذل و بخشش شده آقای ق و اینکه آقای ز مثلا حامی مردم پولهای مردمی کمک به زلزله رو دیگه نمیخواد پس بده و خلاصه اینکه مردم بی دین و خدانشناس شدن و تقریبا تمام افراد از هر جناحی باشن دستشون به جایی برسه تا میتونن میخورن و میدزدند . اون یکی دستش به هزارها میلیارد رسیده و چاپیده. هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۶ ۰۷:۵۳

با سلام، ای کاش ایسنا در محاسبات اینچنینی از کارشناسان مرتبط استفاده میکرد. چون اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید و محاسبه قیمت آگهی ها فقط به تعرفه ها بستگی ندارد. نکات ریز دیگری دارد و تعرفه ها صرفا یک عدد است که در جدول ویژه ای قرار میگرد و ... پس لطفا با حساب سرانگشتی گزارش به این مهمی را منعکس نکنید و قبلش با یک کارشناس صحبت بفرمایید.