• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97050100462
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی یکم مرداد بخوانید؛

واکنش‌ها به سخنان پمپئو و ترامپ/ضرب الاجل مجلس برای وزارت صنعت/خشم ترامپ و...

واکنش‌ها به سخنان پمپئو و ترامپ/ضرب الاجل مجلس برای وزارت صنعت/خشم ترامپ و...

افتتاح خط تولید موشک هوا به هوای فکور، مجمع تشخیص در قامت یک نهاد ملی، ابراز امیدواری روحانی نسبت به رفع حصر، واکنش ترامپ به سخنان روحانی، یک صدا علیه مداخله در امور ایران، ضرب‌الاجل ۱۰ روزه کمیسیون حقوقی به وزارت صنعت برای انتشار لیست ارزبگیران، جلسه مسئولان عالی قضایی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، یکم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در افتتاحیه بیست و سومین دوره طرح ولایت دانشجویی کشوری در حرم مطهر رضوی، گفت: روز به روز دشمن‌ در حال کوچک، ضعیف، خوار و ذلیل شدن است؛ هرچند که با قدرت رسانه‌های خود این تضعیف را برعکس نشان می‌دهند اما پس از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ کدام از هدف‌ها و برنامه‌های دشمنان در منطقه محقق نشده است. این بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب است.

امروز همچنین با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  خط تولید موشک هوا به هوای فکور افتتاح شد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ارتباط با بازگشت لایحه‌ تفکیک برخی از وزارتخانه‌های دولت از مجلس، ‌گفت: در شرایط فعلی تفکیک وزارتخانه‌ها برای دولت اهمیت بالایی دارد، به دنبال راه‌حل‌های قانونی هستیم تا مجددا این لایحه را که با شش رای کمتر از صحن علنی مجلس خارج شده را به مجلس تقدیم کنیم.

همچنبن معاون رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در تحلیلی از ماجرای سپنتا نیکنام، گفت: لازم می‌دانم از مجمع تشخیص مصلحت نظام که در قامت یک نهاد ملی ظاهر شد و همه اعضای محترم آن تشکر کنم که با هوشمندی و تشخیص مصلحت، به یک نیاز تاریخی و ضروری مردم ایران جواب مثبت دادند. لذا همه باید سپاسگزار آنان باشیم. زیرا این تصمیم، در شرایطی اتخاذ شد که کشور در مرحله خطیری به سر می برد و به وحدت ملی و انسجام ملی قدرتمند نیاز داریم. و تردیدی وجود ندارد که وحدت ملی و انسجام ملی مردم ایران از هر قشر، خنثی کننده تهدیدات خواهد بود. مسئله سپنا نیکنام تنها مساله یک شخص یا یک اقلیت دینی نبود، بلکه موضوعی فراتر بود و مرتبط با حقوق ملت ایران بود.

بهرام پارسایی از ابراز امیدواری رییس‌جمهوری نسبت به رفع حصر محصورین در دیدار اعضای هیات رییسه فراکسیون امید خبر داد.

در این جلسه رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همچنان مصمم پای وعده های خود به مردم در دوران انتخابات ایستاده و برای عملی کردن قول هایش تلاش می کند؛ گفت:آمار مثبت در زمینه اشتغال، فقر زدایی، صادرات غیر نفتی، درآمدهای عمومی دولت و اختصاص بیست برابری بودجه عمرانی در چهار ماهه سال جاری را که علیرغم شرایط و مشکلات خاص سیاسی و اقتصادی محقق شده، گواه بخش مهمی از آنها ست.

همچنین محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود در توییتر خواستار شنیده شدن اعتراضات آبی و زیست محیطی مردم شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که این کمیسیون هفته آینده دهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه در اجرای برجام را بررسی خواهد کرد. علی نجفی خوشرودی افزود: وزارت خارجه در ۲۶ تیر ماه دهمین گزارش سه ماهه خود در اجرای برجام را بر اساس قانون مصوب مجلس به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرد که قرار است این گزارش هفته آینده در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

ترامپ در واکنش به سخنان روحانی که به وی هشدار داده بود، با دم شیر بازی نکن، یک پیام توئیتری خشم‌آلود منتشر کرد و نوشت: خطاب به رئیس جمهور روحانی؛ هرگز و هیچ‌وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه از پیامدهایی رنج خواهید برد که نظیرش را کمتر کسی در تاریخ تجربه کرده است. ما دیگر کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار شما از خشونت و مرگ را تحمل کند. مراقب باش!

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی توئیتری به تهدید پوشالی رییس جمهور آمریکا پاسخ داد و نوشت: آقای ترامپ به آقای روحانی گفته است مراقب باش.

سردار سرتیپ  غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز گفت: سخنانی که ترامپ علیه ایران بیان می‌کند، جنگ روانی است و او غلط می‌کند که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام بدهد.

همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جمع برخی ایرانیان مقیم آمریکا با تکرار سخنان و مواضع ضد ایرانی خود گفت که در صورت تغییر رفتار ایران، دولت ترامپ آماده است تا با این کشور گفت‌وگو کند.

در واکنش به این سخنان پمپئو، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:سخنان پمپئو مصداق بارز دخالت در امور داخلی ایران است و ملت ایران با اتحاد و انسجام همه توطئه‌های شما را پشت سر خواهد گذاشت.

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  تاکید کرد که حرف‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا دخالت مستقیم و آشکار در امور داخلی کشور محسوب می‌شود.

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی هم تاکید کرد که صحبت‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا با هدف ایجاد عملیات روانی در ایران انجام شده است که مردم باید نسبت به آن هوشیاری لازم را داشته باشند.

در واکنش به حرف‌های وزیر امور خارجه آمریکا، غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری در توییتر نوشت: تنها فایده حرف‌های شما این است که مردم ایران را علیه امریکا متحدتر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی اخیر وزیر امور خارجه آمریکا

در همین راستا جمعی از فعالین سیاسی و اجتماعی به همراه کاربران توییتر فارسی قرار گذاشتند تا یکشنبه  ۳۱ تیر ساعت ۱۰ شب به وقت تهران، در واکنش به سیاست‌های مداخله‌جویانه ترامپ علیه ایران و همزمان با سخنرانی پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در جلسه ای که ادعا می‌کرد می‌خواهد صدای همه ایرانیان باشد ،‌با هشتگ StopMeddlingInIran#  اعتراض خود را به مداخله‌های بیگانگان بویژه آمریکا در امور سیاسی ایران نشان دهند.

نگاهی به سیاست ایران در حفظ تعامل با اروپا

مذاکرات با اروپا برای رسیدن به چارچوبی برای ادامه اجرای برجام بدون آمریکا، بعد از دو ماه در نهایت به ارایه بسته اقتصادی پیشنهادی اروپایی‌ها با همراهی چین و روسیه منجر شد که البته از سوی ایران غیردقیق و ناکافی در برخی موارد عنوان شد. 

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از ضرب‌الاجل ۱۰ روزه کمیسیون حقوقی مجلس به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انتشار لیست ارزبگیران خبرداد و گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با حضور معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت و خداییان؛ معاون حقوقی قوه قضاییه، وضعیت ۱۵ هزار خودرویی که ثبت سفارش شده و شرکت‌هایی که ارز بالایی دریافت کرده‌اند اما فعالیت آنها مرتبط نبوده بررسی‌ و سوالات و ابهامات نمایندگان پیرامون این مسائل مطرح شد. در پایان کمیسیون قضایی یک مهلت ۱۰ روزه به وزارت صنعت، معدن و تجارت داد تا در خصوص این مسائل یک گزارش کتبی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارائه دهد تا ما این گزارش را به صحن مجلس شورای اسلامی گزارش دهیم.

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز  از کاهش حدود ۴ درصدی ورودی زندان‌ها خبر داد و افزود: کاهش ورودی به زندان‌ها در پنج سال گذشته در دستور کار بوده است و به طور سالانه شاهد سه تا چهار درصد کاهش ورودی زندان‌ها بودیم.

امروز همچنین جلسه مسئولان عالی قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه برزگار شد و  بحث و بررسی "آیین نامه تشکیل شورای اطلاع رسانی قوه قضاییه" در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه، در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار گرفت.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha