• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97050200699
  • خبرنگار : 71474

مدیرعامل آسمان در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا:

در تحریم‌ها قوی‌تر می‌شویم/ جزییات مذاکره با سوخو

در تحریم‌ها قوی‌تر می‌شویم/ جزییات مذاکره با سوخو

مدیرعامل شرکت آسمان که نخستین روزهای کار خود در سمت جدید را پشت سر می‌گذارد، از برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط این شرکت در نگاه مسافران، توسعه ناوگان و نوسازی آن و همچنین شرایط سخت تحریم‌ها و برنامه‌ریزی برای عبور از آنها سخن گفت.

محمد گرجی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا با اشاره به شرایط این شرکت هواپیمایی ایرانی در طول سال‌های گذشته توضیح داد: بنده از سال ۶۵ که وارد شرکت آسمان شدم، تاکنون در بخش‌های مختلف این شرکت فعالیت کرده و از سال‌های ۷۹ تا ۹۳ به عنوان معاون فنی آسمان در این شرکت حاضر بودم. پس از ورود آقای علایی به آسمان، با صلاحدید ایشان و با سمت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه ناوگان به عنوان مسئول مذاکرات این شرکت در طول سال‌های گذشته فعالیت خود را ادامه دادم. از این رو به طور دقیق با اوضاع و احوال این شرکت در بخش‌های مختلف آشنا هستم.

وی درباره شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی آسمان در صنعت هوایی کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی مسائل مانند تاخیرات پروازی یا حادثه تلخ سقوط هواپیمای یاسوج باعث شده قدری نگاه‌های مردم در رابطه با  خادمین خود در این شرکت تغییر کند. از این رو ما امیدواریم در دوره جدید کار در آسمان تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ترمیم این چهره اجرایی شود تا با حمایت صندوق بازنشستگی کشور به عنوان مالک آسمان و عبور از شرایط سخت مالی، آسمان بار دیگر به جایگاه اصلی خود در صنعت هوایی ایران برسد.

مدیرعامل شرکت آسمان با اشاره به دورانی که شرکت آسمان به عنوان یک ایرلاین دولتی فعالیت می‌کرده، بیان کرد: ما از ابتدای انقلاب که تاسیس شدیم، به عنوان یک شرکت انقلابی و دولتی کار خود را آغاز کردیم از این رو تا در اوایل دهه  ۸۰ که واگذاری آسمان نهایی شد، ما بخش زیادی از پروازهای تکلیفی را انجام دادیم که عملا از نظر سودآوری در یک بنگاه اقتصادی تعریف مشخصی نداشتند. اما در سال‌های بعد آسمان تلاش کرد که شرایط را برای انجام پروازهای سودآور فراهم کند هر چند ما در این دوران نیز همچنان در بسیاری از مسیرها و برنامه‌های پروازی که از نظر اقتصادی به صرفه نبودند، حضور خود را ادامه دادیم و این وظیفه را برای خود افتخار میدانیم.

گرجی با بیان اینکه بسیاری از محدودیت‌های آسمان نه به این شرکت که به تمام صنعت هوایی ایران مربوط می‌شود، توضیح داد: صنعت هوایی ایران جزو نخستین بخش‌هایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم‌های آمریکا علیه آن اجرایی شد و با توجه به نفوذ غرب در لایه های مختلف فنآوری در صنعت هوایی، این  تحریم‌ها اثرات منفی زیادی بدنبال  داشت اما با توجه به اینکه دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن بود که این صنعت به کار خود ادامه دهد و قدرتش  را از دست ندهد، خوشبختانه اقدامات قابل توجهی صورت گرفت که امروز ایران را به یکی از کشورهای قدرتمند در بخش هایی از این صنعت مهم تبدیل می‌کند.

به گفته وی، در طول این سال‌ها هر گاه تحریم‌ها علیه ایران جدی‌تر شده، صنعت هوایی با قدرت بیشتری نسبت به تامین نیازهای خود فعالیت کرده، از این رو فشارهای فعلی نیز در صورتی که مدیریت مناسبی برای آنها صورت گیرد، می‌تواند باعث پیشرفت صنعت در بخش‌های مختلف شود.

قدرت بالای ایران در ساخت قطعات هواپیما

مدیرعامل آسمان با اشاره به اقدامات مثبتی که در رابطه با حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنعت هوایی کشور به وجود آمده، تصریح کرد: تا ۲۰ سال قبل برای بازرسی هواپیما در ایرلاین‌های دولتی نیاز به خارج فرستادن آنها داشتیم در حالی که امروز این ایرلاین‌ها و حتی بخش خصوصی هم نیازی به خارج رفتن ندارند و امیدواریم روزی برسد که برای تامین قطعه و تعمیر موتور نیز نیازی به خارج رفتن موتورها  و قطعات آن وجود نداشته باشد.

به گفته گرجی، امروز دانش شرکت‌های ایرانی به جایی رسیده که در صورت دریافت تاییدات فنی سازمان هواپیمایی و استانداردسازی قطعات امکان آن وجود دارد که قطعات در بخش های مختلف ساخته شده و در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار گیرد حتی اگر قیمت تمام شده کالای ایرانی هم‌نرخ با نمونه‌های خارجی آن باشد، باز هم به دلیل کاهش  تاثیرگذاری تحریم‌ها و عدم خروج ارز به صرفه تر خواهد بود.

وی قطعات به کار رفته در هواپیماها را به چند دسته مجزا تقسیم کرد و گفت: ایران  در حوزه ساخت قطعات مصرفی مانند ترمز پیشرفت زیادی داشته‌ است. حوزه بعدی قطعات الکترونیکی هواپیما خواهد بود که قدری هوشمندتر هستند و این موضوع در رابطه با هواپیماهای مدرن پیچیدگی‌های بالاتری خواهند داشت اما با توجه به دانش موجود در کشور امکان تعمیر و ساخت آنها نیز وجود دارد.

مدیرعامل هواپیمایی آسمان ادامه داد: در حوزه تعمیر موتور نیز کشور دانش قابل قبولی دارد و شرکت‌هایی در ایران هستند که می‌توانند موتور را به قطعات مجزا تقسیم کرده و نسبت به جاگذاری قطعات جدید آنها اقدام کنند. کشور  حتی در حوزه‌هایی دانش ساخت هواپیماهای مسافری را نیز به دست آور ده است  که در صورت نیاز و پیگیری باید  در آینده کمک حال باشد. از این رو ایران توانایی آن را دارد که بخش قابل توجهی از نیازهای خود را در داخل کشور تامین کند.

گرجی به برگزاری یک نمایشگاه در رابطه با تامین نیازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در ساخت و تامین قطعات هواپیما اشاره کرد و گفت: ‌این نمایشگاه که با حمایت و پیگیری مرکز همکاریهای تحول و توسعه  ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را می‌دهد که نیازهای خود را به طور دقیق به شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ارائه کنند و این شرکت‌ها بر اساس این نیازهای قطعی نسبت به تولید قطعات و عرضه آنها اقدام کنند. با توجه به بالا بودن تنوع ناوگان هوایی ایران قدری ساخت قطعات با تعداد پایین برای شرکت‌ها دشوار است اما ما می‌توانیم با توجه به ارزی بودن هزینه‌های شرکت‌ها به تامین مالی سازندگان را در دستور کار قرار دهیم و همه این برنامه ها منوط به اخذ تاییدیه از سازمان هواپیمای کشوری بعنوان عالی ترین مرجع حکومتی در صنعت هوایی خواهد داشت.

آنچه پس از برجام در آسمان اتفاق افتاد

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بهبود شرایط ناوگان آسمان در دوران پسابرجام توضیح داد: در این دوران تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی به ایران آمدند که مذاکرات با آنها آغاز شد. در کنار آن بویینگ نیز امکان ورود به ایران را پیدا کرده بود که ما با آن قراردادی امضا کردیم که متاسفانه با خروج آمریکا از برجام فعلا امکان اجرای آن وجود ندارد. در کنار آن ما تمام تمرکز خود را به خرید هواپیمای نو اختصاص ندادیم و در مذاکراتی با ایرباس و بویینگ خرید تعدادی هواپیمای دست دوم نیز در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه شش ایرباس و چهار بویینگ خریداری و به ناوگان افزوده شد. تفاهم نامه هایی هم با ایرباس  برای خرید هواپیمای کار کرده منعقد شد که بعلت عدم صدور مجوز اوفک بلاتکلیف باقی مانده است و  ورود آنها نیز با اما و اگرهایی مواجه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آسمان با بیان اینکه در فضای پس از خروج آمریکا از برجام قدری ارتباط مستقیم با شرکت‌های بزرگ و رده اول دشوار شده است، تاکید کرد: همان طور که ما در سال‌های تحریم نیازهای خود را به اشکال مختلف تامین می‌کردیم ما در طول برجام  تعدادی موتور هواپیما و قطعات هواپیما را وارد کردیم که در حال حاضر به صورت  قطعی در ایران قرار دارد و می‌تواند بخشی از نیازهای ما را پوشش دهد و برای دیگر نیازهای خود نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد. در این حوزه اصلی ترین دغدغه شرکت‌های ایرانی تامین ارزشان است. که انشالله  دولت بتواند ارز لازم را در اختیار ما قرار دهد.

سکوت اروپا بهترین حمایت از برجام

وی با بیان اینکه تفاوت تحریم‌های جدید با سال‌های گذشته در باقی ماندن اروپا در برجام است، تاکید کرد: هرچند شرکت‌های اروپایی به دلیل نداشتن مجوز لازم از اوفک نمی‌توانند رسما با ما کار کنند اما اگر اروپا بتواند با ایران همراهی کند، ما می‌توانیم نیازهای خود را در بازارهای بین المللی پیگیری کنیم.

به گفته مدیرعامل آسمان، هر چند امروز نمی‌شود هواپیماهای ایرباس و بویینگ نو  را خرید یا از آنها اطلاعات رسمی د ریافت کرد، اما ایران می‌تواند  با همراهی اروپا نسبت به خرید هواپیماهای کار کرده اقدام کند.

 جزییات مذاکره با مدیرعامل سوخو

گرجی درباره برنامه‌ریزی‌های فعلی شرکت آسمان برای توسعه ناوگان خود توضیح داد: از ۳۵ هواپیمایی که رسما به نام شرکت ما ثبت شده، در حال حاضر تنها ۱۳ هواپیما پرواز می‌کند. ما در شرایط فعلی با کسب نظر نظام، قراردادهای خود  خود با بویینگ را باطل نمی‌کنیم تا اگر در آینده شرایط وارد شدن این هواپیماها فراهم شد، از این توافق‌ها استفاده شود. در کنار آن مذاکراتی برای ورود تعدادی هواپیمای کار کرده با میانگین عمر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیز در دستور کار قرار دارد که چند فروند ایرباس ۳۱۹؛ ۳۲۰و بویینگ  خانواده ۷۳۷ جزئی از این برنامه به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران توانایی دور زدن مجوزهای اوفک را برای خرید هواپیماهای نو در اختیار دارد نیز توضیح داد: یکی از این گزینه‌ها مربوط به شرکت سوخوی روسیه است. در نمایشگاه هوایی اخیر در دبی با مدیرعامل شرکت سوخو مذاکرات مستقیمی صورت پذیرفت  و این شرکت به شدت استقبال کرد که با ایران همکاری‌های جدید داشته باشد.

مدیرعامل آسمان با اشاره به پیشنهاد مدیرعامل سوخو به ایران برای ساخت هواپیماهای جدید برای این کشور توضیح داد: مدیرعامل سوخو گفت که اگر ما بتوانیم تعدادی از قطعات آمریکایی را با قطعات روز جایگزین کنیم و سهم آنها را به کمتر از ۱۰ درصد رسانده و به این ترتیب نیاز به مجوز اوفک را دور بزنیم، آیا ایران از این حرکت حمایت خواهد کرد؟ این موضوع برای سوخو هزینه زیادی دارد زیرا باید تاییدیه‌های اخذ شده برای این هواپیما را بار دیگر لغو کرده و فرآیند تامین مجوزها را از سر بگیرد.

گرجی ادامه داد: برای اینکه صرفه اقتصادی لازم برای سوخو فراهم شود، ایران باید ۱۰۰ فروند هواپیما از این شرکت بخرد. با توجه به اینکه این هواپیماهای روس جت منطقه‌ای هستند، برای ناوگان ما کارآیی زیادی دارند و همان طور که در گام نخست دو شرکت آسمان و ایران ایرتور هر یک ۲۰ فروند سوخو ۱۰۰ را خریداری کرده‌اند، شاید بتوان با استفاده از گزینه فعلی پیش روی ما از این هواپیما نیز استفاده جدید کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما در شرکت آسمان رساندن این شرکت هواپیمایی قدیمی به جایگاه واقعی خود است. از این رو بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت از تمامی مسافران و افرادی که به دلیل تاخیرات پروازی یا دیگر مشکلات شرایط سختی برای آنها به وجود آمده، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، در سال‌های پیش رو مشکلات گذشته برای مسافرانمان به وجود نیاید و آسمان بتواند بار دیگر چتر پروازی خود را به تمام فرودگاههای کشور و منطقه گسترش دهد تا امکان دسترسی همه مردم بزرگ ایران به خدمات هوایی میسر گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha