• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97050200960
  • خبرنگار : 71560

انارکی‌محمدی: باید در مقابل فساد و رانت بدون هیچ ملاحظه‌ای ایستاد

انارکی‌محمدی: باید در مقابل فساد و رانت بدون هیچ ملاحظه‌ای ایستاد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی منطقه و جهان دیگر مسئولان نباید مانند گذشته عمل کنند بلکه باید به صورت کارشناسی و جهادی‌تر به ایفای نقش بپردازند، باید در مقابل فساد و رانت بدون هیچ ملاحظه‌ای ایستاد.

به گزارش ایسنا، احمد انارکی محمدی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس با تبریک دهه کرامت، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اوضاع سیاسی منطقه و جهان دیگر مثل دیروز نماینده مجلس بودن و مانند دیروز به قضاوت پرداختن و مانند دیروز دولتمرد بودن جواب نمی‌دهد. باید در مقابل فساد، رانت و سوداگری بی‌ملاحظه بود و صرفا باید ملاحظه مردم را کرد.

وی در ادامه گفت: باید کارشناسی‌تر و جهادی‌تر عمل کنیم و مشکلات امروز همان مشکلات دیروز است که حل نشده است و تبدیل به ابرچالش شده است. اگر ما همان مسئول دیروزی باشیم امیدی به کنترل ابرچالش‌ها نیست. باید پاسخگو و جسور باشیم. با تصمیمات یک شبه نمی‌توان مشکلات چند ساله کشور را مدیریت کرد، دیگر فرصت آزمایش و خطا وجود ندارد و تاب تحمل آن را نیز نداریم.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس ادامه داد: کشوری که وضعیت تحریم را تجربه کرده است مدبرانه‌تر از این باید مدیریت شود. استفاده هزاران شرکت از ارز دولتی و فروش کالا به قیمت بازار آزاد اتفاقی حیرت‌انگیز بود که باید دقیقا بررسی شود. به قول رییس‌جمهور باید از مشاوران و کارشناسان جدید استفاده شود و تیم اقتصادی دولت نیز باید ترمیم شود.

وی افزود: ما در مجلس صرفا درگیر نوشتن قانون هستیم. بیش از ۱۰ هزار قانون تدوین شده است، آیا این میزان کافی نیست؟ آیا ما خلاء قانونی داریم یا دچار تعدد قوانین هستیم؟ از اجرای مناسب قوانین خبری نیست و وظیفه نظارتی نمایندگان نیز کم رنگ شده است.

محمدی تصریح کرد: ابرچالش نظام بانکی نیازمند یک انقلاب است. در خصوص حوزه آب نیز برنامه کوتاه مدت و بلندمدت می‌طلبد. مسئولان باید بدانند که مشکل کم آبی در کشور جدی است، حفظ و مدیریت منابع آبی و تامین آب از دریا و تقویت کشت‌های جایگزین راه‌هایی است که باید با جدیت تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: معضل بیکاری نیز تولید داخل را فریاد می‌زند. دهه شصتی‌ها به مرز میانسالی رسیدند اما هنوز مشکل دارند، روزی مشکل آنها تغذیه دوران کودکی‌شان بود و روزی مشکل‌شان ظرفیت دانشگاه‌ها بود اما امروز بیکاری و گرانی و مسکن و ازدواج مشکلات آنان است. اجازه ندهیم که آنها پیر شوند و همچنان درگیر این مسائل باشند.

محمدی ادامه داد: بخش اعظم مشکلات ارزی و اقتصادی مرتبط با عدم حمایت از تولید کالای ایرانی است. واحدهای تولیدی به قدری ضعیف شده‌اند که نمی‌توانند نفس بکشنند چه برسد به فریاد. یک واحد تولیدی بیش از ۲۰ درصد سود تسهیلات و پنج تا ۱۰ درصد دلالی و بسیاری از پرداخت‌های دیگر را دارد و در نهایت در بازار ارز و قاچاق رسمی و غیررسمی با رقبای خارجی روبرو می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: چگونه می‌شود با این همه تنگنا تولید داخل داشته باشیم. چگونه می‌توان شاهد این همه بی‌عدالتی به واحدهای تولیدی بود و سکوت کرد. تکمیل و بهره‌برداری هر چه سریعتر سامانه تجارت مجوزات، حمل و نقل، گمرک و سایر سامانه‌ها به همراه نظارت کامل می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند. تعارف را باید کنار گذاشت، مدیران نالایق باید جای خود را به تفکر جدید، خلاق، پویا و با انگیزه بدهند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دوران بزن در رو تمام شده است. این امر را اسرائیل و آمریکا و مدیران و مسئولان فاسد بدانند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه بی‌تردید و جدی‌تر از گذشته باید با فساد، سوداگری و قاچاق برخورد کند. هر مشکلی از جمله مشکل اقتصادی ابتدا باید با تدابیر اقتصادی مدیریت شود تا از ایجاد فضای رانت و سوء استفاده جلوگیری شود. نیاز است به معیشت، دغدغه کارگران و کارکنان و کشاورزان و اصناف و بازاریان و بازنشستگان توجه جدی شود تا امید دوباره به جامعه بر گردد.

محمدی اظهار کرد: لازم است از اتحاد و همدلی و همسویی ائمه جمعه و مسئولین شوراهای اسلامی شهر و روستای رفسنجان و مردم منطقه تشکر ویژه کنم. استان‌های رفسنجان و انار با ۹۰ هزار باغ پسته بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی جهان را داراست. با توجه به سرمازدگی و خسارات ۹۰ درصدی به محصولات با پیگیری‌های انجام شده و امهال وام‌ها به مدت دو سال ضمن تشکر از هیات وزیران تقاضا داریم تاریخ امهال وام‌ها از تیر ماه ۹۷ به اسفند ۹۷ اصلاح گردد تا کشاورزان بتوانند از این بحران عبور کنند و همچنین بیمه پایه کشاورزی هر چه سریعتر در منطقه برقرار گردد.

وی در پایان گفت: اگر از توانمندی‌ها و ظرفیت منطقه رفسنجان استفاده شود می‌توان شاهد پیشرفت چشمگیری در منطقه باشیم. ما مردم نجیب و همراه داریم، باید از ظرفیت‌های مردمی برای سربلندی ایران استفاده کرد. در شرایط کنونی منطقه و جهان اتحاد و وفاق حول محور رهبری ضرورتی انکارناپذیر است. هم‌افزایی بین احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها به منزله عبور از تندبادهای خودساخته و دشمن ساخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha