• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97050301804
  • خبرنگار : 71496

الجزیره بررسی کرد؛

راز استقبال گرم ابوظبی از نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس‌جمهوری اریتره چه بود؟

راز استقبال گرم ابوظبی از نخست‌وزیر اتیوپی و رئیس‌جمهوری اریتره چه بود؟

محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در سفر ناگهانی ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی و اسیاس افورقی، رئیس‌جمهوری اریتره به امارات، در حالی دیده شد که دست این دو را گرفته و در یکی از کاخ‌های امارات قدم می‌زد و آن دو نیز مدال‌هایی را به گردن آویخته بودند، پیام آشکار این تصاویر استقبال گرم ابوظبی از این دو مهمان بود که سوالاتی را درباره علت این سفر و راز این مهمان نوازی گرم ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، سایت شبکه خبری الجزیره در تحلیلی با عنوان "راز استقبال گرم ابوظبی از سفر ابی احمد و افورقی به امارات چه بود؟" نوشت، عنوانی که امارات برای این سفر مطرح کرده، "برگزاری جشن توافقنامه اخیر آشتی میان آدیس آبابا و اسمره" بود و این در حالی است که اسمره پیشتر دستیابی به توافق یاد شده با نظارت یک طرف سوم را تکذیب کرده بود.

میلس الم، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در تاریخ ۱۲ ژوئیه جاری ضمن رد ادعاهای امارات مبنی بر نظارت بر آشتی اتیوپی و اریتره تاکید کرد: توافق اخیر با خواست هر دو کشور و بدون میانجی‌گری طرف سومی محقق شد.

توافقی تاریخی

ابی احمد، نخست وزیر جدید اتیوپی ماه گذشته میلادی با اعلام پذیرش صلح با اریتره در درگیری‌های مرزی مربوط به سال ۲۰۰۲ همه را غافلگیر کرد.

او در تاریخ نهم ژوئیه جاری سفری رسمی به شهر اسمره، پایتخت اریتره داشت و به شکلی رسمی بیانیه‌ای را با سیاس افورقی، رئیس‌جمهوری اریتره برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله دو کشور به امضا رساند.

چند روز بعد نیز افورقی به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی سفر کرده و سفارت کشورش را بازگشایی کرد.

توافقنامه امضا شده میان دو کشور شامل پنج بند ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها، آغاز رایزنی‌ها میان دو کشور، بازگشایی حریم هوایی اریتره و اتیوپی به روی هم، استفاده اتیوپی از بنادر اریتره و توقف تمامی اقدامات خصمانه میان دو کشور است.

اریتره با دو بندر "عصب" و "مصوع"، بخش ساحلی شمال کشور اتیوپی محسوب می‌شود.

اریتره در سال ۱۹۹۳ میلادی در پی اخراج نیروهای اتیوپی از خاک خود در سال ۱۹۹۱ پس از جنگی ۳۰ ساله، اعلام استقلال کرد.

از آن زمان تاکنون اتیوپی با بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت به کشوری بدون هیچ گذرگاه آبی تبدیل شده و مجبور به استفاده از بندر جیبوتی شد.

امارات روی خط تماس

امارات سال‌هاست تلاش می‌کند فعالیت اقتصادی خود را در قاره آفریقا به ویژه در دریای سرخ تقویت کند. در سال‌های اخیر نیز اریتره روابط خود با امارات را تقویت و در عین حال امارات یک پایگاه نظامی در بندر عصب تاسیس کرده است.

با به قدرت رسیدن ابی احمد در اتیوپی حدود چند ماه قبل، ابوظبی دور جدیدی از روابط و رایزنی‌ها را با اتیوپی آغاز کرد که نسبت به مساله بحران منطقه خلیج فارس موضعی بی‌طرف اتخاذ کرده و امارات نیز در برابر آن ابراز ناخرسندی کرده بود.

بن زاید در ۱۵ ژوئن گذشته برای اولین بار به اتیوپی سفر کرده و به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در این کشور تعهد دارد. این سرمایه گذاری شامل یک ودیعه یک میلیارد دلاری در بانک دولتی این کشور در حمایت از ارز اتیوپی بود.

دلیل گرایش امارات به صلح اتیوپی و اریتره

تحلیلگران گرایش امارات به برقراری صلح میان اتیوپی و اریتره را صفحه جدیدی در منطقه شاخ آفریقا دانستند که به دلیل اشراف به آب‌های گرم از دریای سرخ تا خلیج عدن، تنگه باب المندب و اقیانوس هند، اخیرا خود را در صدر توجهات بین‌المللی و منطقه‌ای قرار داده است.

سایت انگلیسی Modern Diplomacy نوشت، امارات و به میزان کمتری عربستان از دو کشور اتیوپی و اریتره حمایت می‌کنند تا یک ساختار منطقه‌ای جدید ایجاد شود که امنیت خلیج (عدن) را به امنیت شاخ آفریقا مرتبط کند.

این سایت انگلیسی افزود: آفریقا اهمیت بسیاری برای عربستان و امارات دارد و این دو کشور منافع استراتژیک خود در قاره آفریقا را تعیین کرده و همانند درخواست ابوظبی و ریاض از این کشورها برای قطع روابط خود با ایران یا قطر و یا مشارکت آنها در عملیات نظامی‌شان علیه یمن، از حمایت‌های هم‌پیمانان خود در این منطقه در درگیری‌های منطقه خلیج‌فارس بسیار بهره برده‌اند.

سایت مذکور تاکید کرد، امارات و عربستان در راستای تحقق رویکرد امنیتی خود بر این باورند که تقویت نقش‌شان در آفریقا و تلاش -حتی فقط در سطح ظاهری- برای برقراری صلح و آشتی میان هم‌پیمانان سیاسی و اقتصادی خود در این قاره اهمیت دارد.

امارات در سال ۲۰۱۵ یک پایگاه دریایی در بندر عصب در اریتره در نزدیکی مرزهای جیبوتی و تنگه باب المندب تاسیس کرد.

سایت میدل ایست آی در مقاله‌ای به قلم جنیفر ریگان و آماندا پل، دو پژوهشگر مسائل اتیوپی و اریتره نوشت، امارات در راستای جذب همکاری‌های اریتره و اتیوپی درباره استفاده از بندر عصب تلاش می‌کند.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که امارات این بندر را برای کاربردهای نظامی مربوط به جنگ علیه یمن ارتقا داد و در حالی که این بندر امکانات تجاری استفاده نشده بسیاری دارد و به محض اینکه آدیس آبابا استفاده از تمامی امکانات این بندر را آغاز کند، برای ابوظبی شرایط خوبی جهت استفاده از این بندر فراهم می‌شود.

به نظر می‌رسد که بندر عصب منافع هر سه طرف را محقق می‌کند، امارات با ارتقای بندر و راه اندازی کاربردهای غیرنظامی آن حضور بیشتری در منطقه شاخ آفریقا خواهد داشت و علاوه بر این بندر عصب پایگاهی دریایی برای امارات محسوب می‌شود و این مساله برای اریتره که با مشکلات اقتصادی مواجه است،‌ سودآوری دارد و برای اتیوپی که هیچ ساحلی ندارد، به منزله ریه‌ای برای تنفس خواهد بود.

هیئت بین‌المللی بنادر دبی در تاریخ یکم مه گذشته توافقنامه‌ای را با اتیوپی و جمهوری سومالی‌لند به امضا رساند که به موجب آن اتیوپی اجازه یافت کنترل ۱۹ درصد بندر بربره سومالی را در مقابل ۵۱ درصد بنادر دبی به دست بگیرد.

در مقابل این وضعیت موجب نارضایتی جیبوتی شد، بندر عصب عملا از زمان آغاز درگیری‌های مرزی غیرفعال شد. جیبوتی نیز تنگه باب المندب را به کنترل خود درآورد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که امارات در میان تلاش‌ها برای برقراری صلح میان اتیوپی و اریتره علاوه بر دیگر اهداف به دنبال منزوی کردن جیبوتی است که در ۲۲ فوریه گذشته امتیاز شرکت بین‌المللی بنادر دبی را در بندر "دورالیه" لغو کرد، در حالی که این شرکت اماراتی مدیریت ۳۳ درصد این بندر را که گذرگاه اصلی به سوی اتیوپی محسوب می‌شود، در اختیار داشت.

گفتنی است که تمامی بنادر منطقه شاخ آفریقا در نزدیکی تنگه باب المندب در دریای سرخ واقع شده‌اند که روزانه بیش از ۴.۸ میلیون بشکه نفت از آنجا منتقل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha