• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97050703728
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هفتم مرداد ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هفتم مرداد ماه

ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان، مخالفت مجلس با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، احتمال اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور تا هفته آینده و...از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) هفتم مرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و برای رسیدگی به ادامه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان در مصوبه‌ای ماده ۸ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که براساس آن هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریب دهد یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند در صورت فرار یا ترک تحصیل حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه شش محکوم می‌شود.

در مصوبه‌ای دیگر همچنین مجازات بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص نسبت به اطفال و نوجوانان را تعیین شد.

با تصویب مجلس مجازات آزار یا سوء‌استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان نیز مشخص شد و بر اساس ماده ۱۰ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هرکس نسبت به طفل یا نوجوان مرتکب آزار یا سوء استفاده جنسی شود، در صورتی که مشمول مجازات حد نباشد با درنظرگرفتن شرایطی مانند وضعیت بزه‌دیده، شرایط مرتکب و آثار جرم، مجازات می‌شود.

مجلس  در مصوبه ای دیگر خرید و فروش کودک و نوجوان را ممنوع و برای کارکنان نهادهای حکومتی دخیل در این موضوع مجازات تعیین کرد.

در ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان نمایندگان مجلس شورای اسلامی حبس درجه سه را به عنوان مجازات قاچاقچیان اعضاء و جوارح اطفال و نوجوانان تصویب کردند.

همچنین با تصویب ماده ۱۴ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هرکس به هر نحو موجبات ارتکاب به خودکشی طفل یا نوجوان را فراهم آورد یا تسهیل کند و مشمول مقررات حد یا قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات، مجازات می‌شود.

در جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس ماده ای از لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تصویب کردند که به موجب آن شاهدان کودک آزاری در صورت اطلاع ندادن به مراجع صلاحیت‌دار، مجازات می شوند.

با تصویب مجلس افشای هویت کودکان بزه دیده مستوجب مجازات شد و مطابق ماده ۱۵ لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان  هر شخصی برخلاف مقررات قانون کار مرتکب بهره‌کشی اقتصادی از اطفال و نوجوانان موضوع ماده(۲) این قانون شود، علاوه بر مجازات‌های مذکور در قانون کار به مجازات حبس درجه شش نیز محکوم می‌شود.

در این جلسه همچنین نمایندگان با فوریت تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند که رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش با این مخالفت گفت که دولت مسیر دیگری را طی کند. رییس مجلس شورای اسلامی بعد از رای گیری درباره فوریت این طرح تصریح کرد: معلوم است که مجلس در این شرایط با تغییر تشکیلات دولت موافق نیست. دولت مسیر دیگری را طی کند این بار دوم است که مجلس شورای اسلامی نظر خود را اعلام می‌کند.

ناطقین امروز مجلس

کبیری: ناکارآمدی برخی از مسئولان دلیل ناکارآمدی نظام نیست

محمودی‌شاهنشین: بیش از ۳۵ درصد آب‌های تولیدی در شبکه‌های فرسوده به هدر می‌رود

اکبریان: با تفکیک وزارتخانه‌ها به جایی نمی‌رسیم

حاجی‌بابایی: آموزش و پرورش با ۱۹۴ هزار کسری نیرو مواجه است

خادمی: ۵۰ نفر از اختلاس‌گران و دزدان دولتی را به اشد مجازات برسانیم

***

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: ‌انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان به جلسه روز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی موکول شد.

در همین رابطه نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از نشست امروز این فراکسیون با سه گزینه معرفی شده عضویت در شورای نگهبان خبر داد و مهرداد لاهوتی هم گفت: در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین سه گزینه معرفی شده عضویت در شورای نگهبان به تشریح برنامه‌ها و سوابق خود پرداختند.

اخطارها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

نیکفر: تغییرات در تیم اقتصادی با سرعت بیشتری باید ادامه یابد

بادامچی: فعالیت اقتصادی بدون توسل به روش‌های ناسالم و غیرقانونی میسر نمی‌شود

نقوی‌حسینی: بانک‌ها با تولیدکنندگان همکاری داشته باشند

برزگر: مرزنشینان از مزایای مرزی استفاده کنند

انتقاد نماینده خاش از عدم توجه دولت به سیستان و بلوچستان

تذکر نماینده شیراز به وزیران اطلاعات،‌ اقتصاد و آموزش و پرورش

اسدی: بر عملکرد مدارس غیردولتی نظارت جدی اعمال شود

گودرزی: در حوزه مسکن هر شخصی هر قیمتی می‌خواهد مطرح می‌کند

انتقاد نماینده فلاورجان از نبود آب کشاورزی

عبداللهی: انتظار مردم برخورد جدی مجلس، دولت و قوه قضاییه با اختلاس‌گران است

اظهار نگرانی یک نماینده از قاچاق گندم

بنیادی: امیدواریم با ادامه شفاف‌سازی‌ها مرهمی بر زخم دل مردم باشید

چنارانی: وزیر کشور قانون عدم به کارگیری بازنشستگان را دور نزند

انتقاد کواکبیان از وضعیت قیمت کاغذ

حاجی‌دلیگانی: آثار تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی در کشور دیده نمی‌شود

***

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت داشتن نصاب لازم برایسوال از رییس‌جمهور، این موضوع هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد. احمد امیرآبادی فراهانی توضیح داد: گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد سوال از رییس‌جمهور به هیات رییسه مجلس رسیده و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر بعد از هفت روز نصاب لازم یعنی ۷۴ امضا را داشته باشد در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

در پایان نیز علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha