• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97050904669
  • خبرنگار : 71577

یک اقتصاددان:

تکلیف بازار ثانویه ارز هرچه زودتر مشخص شود بهتر است

تکلیف بازار ثانویه ارز هرچه زودتر مشخص شود بهتر است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک مرکزی باید ارز پتروشیمی‌ها، فولاد و معادن را به بازار ثانویه ارز وارد کند، این تصمیم را ضروری اما دیرهنگام توصیف کرد.

محمود باغجری - استاد دانشگاه شهید بهشتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارز صادرات غیرنفتی به تنهایی برای پاسخگویی به حجم تقاضای بازار کافی نیست، اظهار کرد: اگر در زمانی که دلار هنوز روی ۷۰۰۰ تومان بود، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن، به بازار ثانویه وارد می‌شد و با قیمت روز مورد مبادله قرار می‌گرفت، می‌توانست بازار را کنترل کند؛ امری که هنوز هم هرچند دیرهنگام اما باید به اجرا دربیاید.

باغجری همچنین با مشکوک خواندن برخی از اتفاقات روزهای گذشته در بازار ارز اضافه کرد: احتمال دارد مسائلی بین برخی از بازیگران بزرگ و دلالان بازار ارز در جریان باشد که ما از آن بی‌خبر باشیم؛ چراکه اساسا این جهش‌های قیمتی بازارهای ارز توجیه منطقی ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین به اصطلاح اقتصادی "پیشخور" هم اشاره کرد و تصریح کرد: در چنین شرایطی زمانی که قرار است اتفاقی مانند تحریم‌های اقتصادی رخ دهد، بازارهای مالی از قبل نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. شرایط پیش آمده در بازار ارز هم می‌تواند واکنشی از پیش شروع شده نسبت به تحریم‌های آمریکایی باشد که از هفته دیگر آغاز خواهند شد.

باغجری البته پیش‌بینی کرد تا چند روز آینده در بازارهای ارزی شاهد آرامشی نسبی باشیم؛ هرچند ممکن است بعد از شروع تحریم‌ها دوباره تلاطمات آغاز شوند.

به گزارش ایسنا، در روزهای ۶ و ۷ مردادماه سال جاری قیمت ارزهای خارجی به گونه‌ای هیجانی بالا رفت و دلار از ۹۰۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان هم رسید. همچین بازار سکه هم تحت تاثیر این هیجانات قرار گرفت و قیمت هر عدد سکه تا بیش از ۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۹ ۱۱:۳۵

باورم نمیشه این نظر

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۹ ۱۳:۰۷

اینها همه شوکهای ایجاد شده از ترس است قبل از این تهدیدها مگر وضع کشور جور دیگری بود ؟؟!! ترامپ بلوف میزند چون میداند این موضوعات حباب هستند که پس از مدتی می ترکند و بعد دستش خالی است به خاطر همین هم میخواهد با ایران به یک توافق سریع برسد

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۰۹ ۱۶:۲۶

با سلام آقای حسین زاده بحرینی گفتند 50 درصد ارز صادراتی را پتروشیمی ها پنهان کردند و با سازو کاری و نیاوردن در سامانه نیما این 50 درصد ارز که کم هم نبود معلوم نیست چه شده ؟ چه بسا باعث بالا رفتن قیمت ارز شده و می تواند یکی از دلایل باشد و .. یعنی ایجاد رقابت و جهت دادن به بازار تا تسعیر بیشتری شود این همه ارز باید توسط گروه فروخته شود در کف بازار و الانم با گران شدن همان ارز نمایندگان مجلس و دیگر صدا ها چه در مطبوعات و اقتصاد دان و .. را گسیل شدند تا ارز با نرخ دومی هم به صورت رسمی فروخته شود بدون اینکه این تخلف ها بررسی شود و دستگاه نظارتی وجود داشته باشد نوعی فساد رخ داده .. بانک مرکزی هم که خود از عوامل تشدید نرخ ارز در گذشته و الان هست هم منفعل عمل می کند تا بازار ثانویه شکل بگیرد اینجا یه اتفاقی افتاده نهایت ارز گرانتر شده و این پتروشیمی ها و .. به خواستشان رسیدند شرکتهای که اغلب زیر نظر دولت هستند، به نوعی خصولتی هم هستند. الان هم لابد ستاد اقتصادی دولت تصمیم می گیرد جای خوراک گران کردن 30 درصد ارز صادراتی حتمن باید در سامانه ثانویه ثبت بشه و فروخته بشه که بنظر این پروژه هم شکست می خوره چرا ؟ زیرا با بالا بردن نرخ رسمی به نام ثانویه نرخ نیما و کالاهای اساسی هم دستخوش تعییر می شود و گران میشود در شرایط تنش و فشار خارجی بازار هم کوتاه بیا نیست با هر اشاره نرخ دولتی گرانتر میشود چه بسا همین عوامل این شرکتها را وسوسه کند دوباره بروند قاچاقی بفروشند. بهترین راه کنترل نرخ ارز شناور بودن آن است اون هم در شرایطی جواب می دهد که تحریم نباشیم و نه در این شرایط بیمار اقتصادی و فشار و تنش .. پس کنترل ارز با روش دستوری تا نیازهای اساسی و کالاهای ضروری مردم هم با کمترین هزینه تامین شود بهترین کار است با تشکر