• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97050904855
  • خبرنگار : 71567

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد

مشکل ارزی در برگزاری آزمون‌های بین‌المللی نداریم/افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های روزانه کنکور

مشکل ارزی در برگزاری آزمون‌های بین‌المللی نداریم/افزایش ظرفیت پذیرش دوره‌های روزانه کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از مجاز شدن تعداد ۴۶۷ هزار داوطلب شرکت کننده در دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲۹ هزار داوطلب در دوره روزانه و ۳۰ هزار نفر در دوره شبانه دانشگاه‌ها پذیرش خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم خدایی در نشست خبری امروز که در ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، گفت: در آزمون سراسری سال ۹۷ جمعا تعداد ۱ میلیون و ۱۲ هزار و ۳۲۷ داوطلب در ۴۹۷ حوزه امتحانی داخل و ۲۵ حوزه امتحانی خارج از کشور شرکت کردند و این آزمون بدون هیچ مشکل با سلامت و امنیت کامل در تمامی حوزه‌های امتحانی برگزار شد.

دکتر خدایی با تاکید بر اینکه ۵۹ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال خانم و ۴۱ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، گفت: گروه آزمایشی علوم تجربی با تعداد ۶۴۲ هزار و ۷۶۱ شرکت کننده بیشترین شرکت کنندگان آزمون امسال را از آن خود کرد و گروه آزمایشی علوم انسانی با تعداد ۲۰۵ هزار و ۳۳۸ داوطلب، گروه آزمایشی ریاضی و فنی با ۱۴۴ هزار و ۴۷۷ نفر، از گروه آزمایشی هنر با ۱۲ هزار و ۲۳۷ و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز با ۷ هزار و ۵۱۴ داوطلب به ترتیب در رده‌های بعدی تعداد شرکت کنندگان کنکور امسال قرار دارند، در واقع براساس این آمار حدود ۶۴ درصد داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: از مجموع شرکت کنندگان آزمون سراسری ۹۷ تعداد ۱۰۱ هزار و ۶۱۴ نفر داوطلب در جلسه آزمون غایب بودند.

افزایش ظرفیت پذیرش کنکور ۹۷

دکتر خدایی از افزایش ۱۹ هزار نفری ظرفیت پذیرش در کنکور ۹۷ خبر داد و گفت: به طور کلی ۷۶۳ هزار و ۴۹۹ نفر در آزمون امسال پذیرفته خواهند شد که این آمار در مقایسه با سال گذشته تعداد ۱۹ هزار و ۴۹۹ نفر افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

وی اظهارکرد: در کنکور امسال افزایش پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است، در واقع سال گذشته این دانشگاه تعداد ۱۰ هزار نفر دانشجو پذیرش کرد که این آمار تعداد ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است.

انتشار دفترچه‌ انتخاب رشته کنکور از امروز

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین از انتشار دفترچه‌های انتخاب رشته آزمون سراسری از امروز بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد و گفت: پرینت کاغذی این دفترچه‌ها از فردا از طریق باجه‌های روزنامه فروشی در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت و همچنین ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته (اطلاعات، نحوه و چگونگی انتخاب رشته) ‌از روز شنبه ۱۳ مرداد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

انتخاب رشته مجازی داوطلبین کنکور

دکتر خدایی همچنین در خصوص راهنمای انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش آموزش کشور نیز، گفت: انتخاب رشته مجازی داوطلبان از طریق سازمان سنجش و براساس اطلاعات موجود داوطلبان در سال جاری، آخرین نفرات قبولی سال گذشته داوطلبان و همچنین آخرین ضوابط پذیرش دانشجو در سال جاری صورت خواهد گرفت، در واقع این انتخاب رشته براساس تمامی اطلاعات داوطلب، وضعیت پذیرفته شدگان سال گذشته و قوانین موجود صورت می‌گیرد و کامل‌ترین نوع انتخاب رشته محسوب می‌شود.

کاهش هزینه انتخاب رشته مجازی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته مجازی داوطلبان از طریق این سازمان را دارای ۹۹ درصد دقت توصیف کرد و گفت: سال گذشته داوطلبان برای استفاده از این نوع انتخاب رشته مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت کردند، اما براساس ارائه تسهیلات لازم به داوطلبان و عمومی کردن این نوع انتخاب رشته هزینه آن به ۶ هزار تومان کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها تحت هیچ عنوانی برای انتخاب رشته داوطلبان در مراکز بیرون و غیر مجاز هزینه نکنند، اظهارکرد: خانواده‌ها باید مراقب افراد سودجو در این زمینه باشند، ضمن اینکه تاکید می‌کنیم داوطلبان در انتخاب رشته خود از نظرات مشورتی اطرافیان، معلمین، خانواده‌ها و مشاورین نیز استفاده کنند.

تغییری در اعمال "تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور" نداشتیم

دکتر خدایی در خصوص اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور امسال نیز گفت: اگرچه در اجرای این قانون یکسری نقاط قوت و ضعفی وجود دارد و عده‌ای از افراد متضرر و عده‌ای دیگر منتفع می‌شوند، اما هنوز تصمیم جدیدی برای تغییر این مصوبه گرفته نشده و اگر قرار باشد تغییر جدیدی اتفاق بیفتد، باید این مصوبه در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورد بحث قرار بگیرد.

ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ۴۶۷ هزار نفر برای پذیرش در دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مجاز شدند، اضافه کرد: ۱۲۹ هزار نفر از این افراد در دوره روزانه، ۳۰ هزار نفر در نوبت شبانه پذیرفته خواهند شد. در مجموع حدود ۱۶۰ هزار داوطلب در این دوره‌ها پذیرش می‌شوند که اسامی چهار برابر این ظرفیت اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه از ۱۱ درصد سال گذشته به ۱۸ درصد و در نوبت دوم نیز از ۴۰ درصد سال گذشته به ۱۲۸ درصد افزایش داشته است.

شانس قبولی داوطلبان در گروه‌های آزمایشی کنکور

دکتر خدایی همچنین شانس قبولی در کنکور امسال را بالای ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: این شانس در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۱۷۶ درصد، در علوم تجربی ۳۰ و در علوم انسانی ۱۶۴ درصد در مقایسه با تعداد شرکت کنندگان.

آخرین وضعیت اصلاح سهمیه‌های کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به آخرین وضعیت اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور اشاره کرد و گفت: این موضوع در مجلس در حال بررسی است، منتظر تصمیم جدید مجلس در این زمینه هستیم و اگر مصوبه‌ جدیدی در این زمینه باشد در کنکور امسال تاثیر خواهیم داد.

تاثیر نوسانات ارزی در آزمون‌های بین‌المللی

وی همچنین در خصوص تاثیر نوسانات ارز بر آزمون‌های بین‌المللی سازمان سنجش نیز گفت: در حال حاضر دو نوع آزمون تافل و آیلس از طریق این سازمان برگزار می‌شود که آزمون آیلس در پنج مؤسسه تحت نظارت سازمان سنجش این آزمون‌ها را برگزار می‌کند و خوشبختانه محدودیت ارزی برای داوطلبان شرکت کننده در این آزمون وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند.

مشکل برگزاری آزمون تافل در ایران

دکتر خدایی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر آزمون تافل باید گفت به دلیل اینکه داوطلبان به طور مستقیم در سایت مؤسسه برگزار کننده این آزمون ثبت‌نام می‌کنند، دنبال راه‌حلی هستیم تا بتوانیم این مشکل داوطلبان را رفع کنیم، در واقع در حال حاضر مشکل ما در آزمون تافل بحث ثبت‌نام داوطلبان است نه مشکل تخصیص ارزی و هنوز نتوانستیم راهکار اجرایی در برگزاری این آزمون برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha