• سه‌شنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97050904982
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز نهم مرداد ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز نهم مرداد ماه

معرفی نامزدهای عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس و انتخاب سیامک ره پیک، مخالفت مجلس با دو فوریت لایحه تشکیل وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و کار و تعاون، سوال نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی، ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، بررسی سوال از رییس‌جمهور در فراکسیون نمایندگان ولایی، رای‌گیری برای انتخاب ۱۵ عضو شورای اجرایی بین‌المجالس و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) نهم مرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس انتخاب یک نفر به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان به جای علیزاده قائم مقام مرحوم شورای نگهبان، سوالات نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب، از وزیر راه و شهرسازی، ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و... را در دستور کار خود دارند.

در این جلسه سید امیرحسین قاضی‌زاده نامه معرفی سه نامزد حقوقدان شورای نگهبان به مجلس را قرائت کرد و  گفت: طی این نامه سیامک ره‌پیک، احمد بیگی حبیب‌آبادی و محمد حسین صادقی مقدم برای انتخاب به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند که صادقی مقدم در قالب نامه رسمی انصراف دادند.

سیامک ره‌پیک، نامزد عضویت در شورای نگهبان با تاکید بر اینکه اتحاد مجلس و شورای نگهبان را لازم می‌دانم  گفت: در همکاری بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان هر اقدامی که موجب اتحاد و انسجام باشد را لازم می‌دانم.

ور در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بین دو نامزد عضویت در شورای نگهبان "سیامک ره‌پیک" را با ۱۴۵ رای به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.

ناطقین امروز مجلس

بنایی: آرایش نظامی اقتصادی ما چه زمانی قرار است شکل بگیرد؟

صباغیان: تا زمانی که مسئولان اصلاح نشوند مشکلات حل نخواهد شد

مقدسی: آقای روحانی آیا اولویت مردم موضوع تفکیک وزارتخانه‌هاست؟

محجوب: آیا می‌توان با یک میلیون تومان حقوق زندگی را اداره کرد؟

گرمابی: دست اختلاسگران و غارتگران اموال مردم را قطع کنیم

***

در جریان بررسی دو فوریت لایحه تشکیل وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و کار و تعاون در جلسه علنی امروز  جمشید انصاری، معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «با تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت می‌تواند در ترمیم کابینه و معرفی وزرای جدید تکلیف خود را بهتر بداند»، گفت که در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌گیرند تا حقوق و مستمری اعضای خود را بدهند.

اما نمایندگان با ۸۸ رای موافق، ۱۲۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت لایحه تشکیل وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی و کار و تعاون مخالفت کردند.

سوال نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه به ارائه توضیحاتی درباره سوالش از وزیر راه و شهرسازی درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی پرداخت و با تاکید بر این‌که «واردات به معنای بیکاری کارگران ایرانی است»، گفت: وزیر راه برای ۱۰ سال آینده، ریل کهنه از چین وارد کرده است.

در پاسخ، عباس آخوندی با اشاره به قرارداد این وزارتخانه با یک شرکت داخلی برای تولید ریل، گفت که نمی‌توان سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره زد و نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی قانع شدند.

همچنین مصطفی کواکبیان در جریان طرح سوال خود از وزیر راه  در خصوص علت برگزار نشدن شورای ساماندهی امور پایتخت، با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، گفت: من روز اولی که به مجلس دهم آمدم گفتم بیایید تهران را آزاد کنیم تا ایران آباد شود.

در پاسخ، آخوندی از وجود دو طرح بزرگ برای کاهش بار ترافیکی و بهبود وضعیت زیست محیطی و آلودگی در شهر تهران خبر داد و کواکبیان از پاسخ‌های وزیر راه قانع شد.

در جلسه علنی امروز همچنین سوال نماینده قم از وزیر راه درباره علت واگذاری آپارتمان به مسئولان مبارزه با زمین‌خواری اعلام وصول شد.

***

در ادامه رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، نمایندگان مجرمان نوجوان را از تشدید مجازاتهای قانونی مندرج در لایحه مذکور «معاف» کردند و به ضبط و مصادره اموال و اشیایی که زمینه‌ساز ارتکاب جرائم کودک‌آزاری می‌شود، رای دادند.

همچنین مجلس شورای اسلامی مواد ۲۸ تا ۳۱ فصل سوم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را که درباره «تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی» است، تصویب کرد.

 برای پیشگیری از وقوع جرم نسبت به کودک و نوجوان، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تکالیفی را برای مددکاران اجتماعی بهزیستی یا واحد حمایت دادگستری و ضابطان دادگستری جهت رفع خطر، کاهش آسیب و پیشگیری از وقوع جرم نسبت به کودک و نوجوان تعیین کردند.

همچنین مجلس شورای اسلامی به قاضی دادگاه کودکان و نوجوانان اجازه داد والدین، اولیاء یا سرپرست قانونی اطفال و نوجوانان را در صورت صلاحدید ملزم به حضور در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های کودک‌آزاری کند.

نمایندگان پس از پایان رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، کل مواد این لایحه را به جز ماده ۱۲ بار دیگر به اتفاق آراء تصویب و مراجع قضایی را به معرفی کودکان بزه‌دیده به سازمان بهزیستی یا دادستانی مکلف  کردند.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از بررسی موضوع سوال از رییس‌جمهور در جلسه امروز این فراکسیون خبر داد و گفت که به دلیل اصرار اعضا، فراکسیون سوال از رییس‌جمهور را پیگیری خواهد کرد.

در  پایان مسعود پزشکیان که اداره بخشی از جلسه علنی را بر عهده داشت ختم جلسه علنی مجلس را اعلام کرد و در عین حال گفت که پس از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه علنی، برای انتخاب ۱۵ عضو شورای اجرایی بین‌المجالس رای گیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha