• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97051005442
  • خبرنگار : 71496

در ارزیابی نتایج مذاکرات سوچی

لاورنتیف تصمیم حمله گسترده به ادلب را منوط به اقدام مخالفان میانه‌رو کرد

لاورنتیف تصمیم حمله گسترده به ادلب را منوط به اقدام مخالفان میانه‌رو کرد

رئیس هیئت روسیه در دهمین نشست مذاکرات آستانه در شهر سوچی تاکید کرد: در این مذاکرات صحبتی از یک حمله نظامی گسترده علیه شبه‌نظامیان در استان ادلب سوریه مطرح نشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم،‌ الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه در سوچی تاکید کرد: مسکو بر لزوم ریشه‌کن سازی گروه‌های تروریستی در ادلب به ویژه جبهه النصره تاکید دارد و ما از مخالفان میانه‌روی سوریه خواستیم هماهنگی بیشتری با شرکای ترکیه‌ای خود در راستای حل این مشکل داشته باشند و البته این درخواست تنها با هدف دور کردن خطر از نظامیان روس حاضر در پایگاه حمیمیم نبوده بلکه برای تامین امنیت نیروهای دولت سوریه مستقر در خطوط تماس هم بوده است.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در صورتی که مخالفان میانه رو در اجرای این ماموریت موفق عمل کنند هیچ لزومی برای ورود به عملیات نظامی در استان ادلب وجود نخواهد داشت اما تجربه ما در طول یکسال و نیم گذشته حاکی از عدم حصول پیشرفت در این زمینه است.

لاورنتیف در ادامه گفت: روسیه برای حمایت از تلاش‌های مخالفان میانه روی سوریه در بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه آماده است. هیئت روس صراحتا حمایت خود را از نمایندگان مخالفان در مذاکرات سوچی اعلام کرد.

رئیس هیئت روسیه درباره گذرگاه انسانی در منطقه ادلب تاکید کرد: این گذرگاه تنها برای بازگشت آوارگان سوری ایجاد شده و مقدمه‌ای برای آغاز عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان در آنجا نبوده است.

لاورنتیف با اشاره به مساله بازگشت پناهجویان سوری به مناطق‌شان گفت: این امر نیازمند آغاز روندی سیاسی است و باید مردم سوریه خود هدایت این روند را برعهده بگیرند.

وی افزود: این مساله شرط اصلی است که ما آن را مطرح کرده و بر سطوح مختلف بین‌المللی مطرح می‌کنیم.

این مسؤول روس در ادامه گفت: در طول نشست سوچی درباره سوریه دیدارهای دوجانبه متعددی برگزار شد و این دیدارها همگی بسیار مفید بودند و این احساس را ایجاد کردند که همه طرف‌های مذاکره کننده بر موضع‌گیری‌های خود جدیت دارند.

رئیس هیئت روسیه با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این نشست به درک مشترکی درباره چگونگی مبارزه با تروریسم در سوریه رسیدند،‌ گفت: باید برای مبارزه با تروریسم تا نابودی کامل و در اسرع وقت آن تلاش شود.

لاورنتیف پس از پایان مذاکرات سوچی در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز درباره حضور نیروهای ایرانی در جنوب سوریه اظهار داشت: نیروهای ایرانی از مناطق استقرار خود در جنوب تا ۸۵ کیلومتر عقب‌نشینی کرده‌اند و این با نظارت روسیه و در راستای "کاهش خشم اسرائیل" انجام شده است. این توافق همچنان برقرار است  و این عقب‌نشینی برای کاهش شدت حملاتی است که اسرائیلی‌ها به سوریه انجام می‌دهند.

وی افزود: انتظار می‌رود پس از این در منطقه عاری از سلاح و تفکیک نیروهای سوریه و اسرائیل عملیات همه جانبه نیروهای ناظر بین‌المللی (آندوف) آغاز شود و روسیه در حال حاضر با اشغالگران به توافق رسیده است.

لاورنتیف در ادامه از رضایت مسکو از نتایج  این دیدار گفت و نتایج این دیدار بین‌المللی که در سطح عالی درباره سوریه برگزار شد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما شاهد جدیت همه طرف‌های شرکت کننده در این مذاکرات در موضع‌گیری‌هایشان و در تمامی سطوح نه فقط از سوی کشورهای ضامن بلکه از طرف مخالفان سوریه بودیم. مخالفان سوری تا حدی تغییر رویکرد داده‌اند و در حال حاضر با واقع بینی بیشتری مسائل را بررسی می‌کنند. من در رایزنی‌های متعددی که با نمایندگان آنها داشتم متوجه شدم آنها به دستیابی به راه حلی پذیرفته شده اهتمام دارند و آماده کمک رسانی در این زمینه هستند و من می‌توانم بگویم که طرحی که ما در این دیدار اعلام کردیم موفقیت آمیز بوده است.

رئیس هیئت روسیه در مذاکرات آستانه در سوچی افزود: حضور استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در این نشست مثبت بود. هیئت‌های سه کشور ضامن رایزنی‌های اساسی داشتند که منجر به آن شد که طرف‌ها به توافقی با دی‌میستورا درباره ادامه کار در آینده و بررسی ابعاد مختلف عملکرد کمیته قانون اساسی سوریه برسند. مسکو بر این باور است، این کمیته باید کار خود را در اسرع وقت آغاز کند.

وی در ادامه گفت: دولت سوریه ۵۰ کاندیدا برای عضویت در کمیته قانون اساسی معرفی کرد. مخالفان نیز همین تعداد کاندیدا را معرفی کردند. در این میان دی‌میستورا لیستی شامل ۵۰ کاندیدا از جامعه مدنی سوریه ارائه کرد که این ۵۰ تن شامل چهره‌هایی از لیست‌های ارائه شده از سوی سه کشور ضامن و نیز تعدادی دیگر بودند که دفتر دی‌میستورا معرفی کرده بود. کشورهای ضامن درباره سابقه این کاندیدا بررسی‌هایی خواهند داشت و در نشستی در آینده نظرات خود را درباره ثبت نام آنها در لیست نهایی اعلام خواهند کرد.

لاورنتیف افزود: از میان چهره‌های تعیین شده در این لیست تنها دو تن مسؤول تدوین متن قانون اساسی جدید سوریه بوده و بیشتر اعضای این کمیته پیشنهادات شهروندان سوریه و دیگر پیشنهادها درباره قانون اساسی را بررسی می‌کنند.

این مسؤول روس تاکید کرد: نشست سوچی پایبندی کشورهای ضامن آتش‌بس به حاکمیت کشور سوریه و استقلال بر تمامیت ارضی آن و نیز پایبندی آنها به مبارزه با تروریسم در این کشور را نشان داد.

وی در پایان درباره وضعیت ادلب گفت: غیرنظامیان ساکن این منطقه از هیچ‌گونه حمله احتمالی از سوی نیروهای دولت سوریه به این منطقه نگرانی ندارند به ویژه که نظامیان روسیه گذرگاه انسانی را در آنجا برای تضمین بازگشت آوارگان از ادلب به مناطقشان ایجاد کرده‌اند. روسیه در حد توان خود برای حل مسالمت آمیز مشکل حضور گروه‌های شبه‌نظامی در ادلب تلاش می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha