• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97051508174
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۵ مرداد بخوانید؛

نارضایتی اروپا از تحریم ایران/نظرات موافق ومخالف حضور روحانی در مجلس/پیام اقتصادی سپاه به مراجع

نارضایتی اروپا از تحریم ایران/نظرات موافق ومخالف حضور روحانی در مجلس/پیام اقتصادی سپاه به مراجع

پیام نماینده ولی فقیه در سپاه به مراجع تقلید و آیات عظام، بازدید عارف از ایسنا، جزئیات جلسه شورای مرکزی جمنا، مروری بر دستورات رهبر انقلاب برای برخورد با مفسدان، دو استیضاح در ۱۴۹ روز، تکذیب بازداشت حسین احمدی نیاز، سه شنبه؛ سفر وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران، نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، پانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم گرامیداشت سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی گفت: سپاه به مسائل سیاسی ورود نکرده است و دارد به وظایف قانون خودش می‌پردازد، اما به عنوان یکی از ارکان قدرت نظام، باید دشمنان در مواقع خاص بدانند که ایران چه مواضعی دارد. سردار ابوالفضل شکارچی افزود: مواضع سپاه و کل نیروهای مسلح در موضع خوبی قرار گرفته است. ای کاش سیاسیون بفهمند و ای کاش به قدرت ارزشمند این نظام اعتماد داشته باشند و گردنشان را در مقابل دشمنان خم نکنند.

در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای امنیت پایدار در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه نیز فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه انتقام ما از گروه‌های تروریستی کوبنده است، گفت: البته مکان و زمان مشخص نیست ولی تروریست‌ها در هر نقطه‌ای باشند، انتقام خود را از آن‌ها می‌گیریم.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای KHAMENEI.IR ضمن مروری بر دستورات رهبر انقلاب برای برخورد با مفسدان،  براساس بخشی از بیانات رهبر انقلاب در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، نماهنگ «بلایی به نام نقدینگی» را منتشر کرد. همچنین رهبر انقلاب اسلامی شب گذشته در منزل شهید سید محمدجواد حسن‌زاده حضور یافتند و با خانواده او دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در سپاه نیز  در پیامی به مراجع تقلید و آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی، ضمن اعلام آمادگی سپاه و بسیج برای نقش‌آفرینی و کمک در حل مشکلات عرصه اقتصاد کشور و مقابله با توطئه‌های دشمنان، از مواضع این مراجع عالیقدر در خصوص اصلاح امور با تغییر عناصر و تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی و نیز برخورد قاطع و سریع با مفسدان و غارتگران قدردانی کرد.

ظهرامروز همچنین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی  به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد و اسحاق جهانگیری در انی جلسه از الویت دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی خبر داد.

در نشست کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیز علی لاریجانی بر ضرورت افزایش اختیارات هیأت‌رئیسه در اولویت‌بندی طرح‌ها و لوایحئ تاکید کرد.

عضو هیئت رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی جزئیات جلسه شورای مرکزی جمنا را تشریح کرد و گفت: مهمترین اخبار روز کشور به‌ویژه تجمعات اعتراضی در ۱۱ شهر مورد بررسی وتحلیل قرار گرفت و بر نکاتی چند تاکید شد از جمله این که علیرغم فراخوان گسترده معاندان برانداز با حمایت مستقیم آمریکا و علیرغم فشارهای روانی و اقتصادی جز اجابت افرادی معدود، مردم نشان دادند با برپایی آشوب در کشور مخالفند.

همچنین سیده فاطمه ذوالقدر گفت که طرح سربازی دختران از طرف فراکسیون زنان مطرح نشده است. وی اظهار کرد: هیچ کدام از اعضای فراکسیون زنان به دنبال طرح سربازی دختران نبوده و طراحی و پیگیری این طرح هم از سوی فراکسیون زنان انجام نشده است.

استیضاح وزیرکار کارگشاست؟

علی ربیعی باید روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد و ۱۴۹ روز پس از اولین استیضاحش در مجلس و دریافت رای اعتماد از نمایندگان، برای دومین بار استیضاح شود. استیضاحی که خودش آن را «عجیب» می‌داند. وی یکبار در سال ۹۴ و به دلیل عدم قانع کردن نمایندگان از پرسشی مبنی بر چرایی عدم اجرای قانون حمایت از معلولان و استفاده از بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی، از مجلس نهم کارت زرد دریافت کرد.

همچنین یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دریافت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره استیضاح وزیر اقتصاد گفت که اعلام وصول این استیضاح به بعد از تعطیلات مجلس موکول خواهد شد.

درپی طرح سوال نمایندگان از روحانی، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضور رییس‌جمهور در مجلس برای پاسخ به ابهامات مفید است، گفت: سوال را از رییس جمهور را به صورت یک تابو درنیاوریم. پیش از این هم نمایندگان از روسای جمهور وقت سوال پرسیدند و نباید به عنوان تنش سیاسی آن را مطرح کنیم.

در همین رابطه مجید انصاری، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح سوال از رئیس جمهور را مشغول کردن مردم و دولت دانست، افزود: به نظر می‌رسد طرح سوال از رییس جمهور، مشغول کردن رییس دولت و وزرا و مسئولین از مشکلات واقعی کشور است و کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز گفت: سوال از رئیس جمهور باعث می‌شود  تا رئیس جمهور با مجلس ارتباط خود را برقرار سازد و با مردم نیز صحبت کند  که آرامش در جامعه را به دنبال دارد. مطالبه ما سخن گفتن ایشان با نمایندگان و مردم به منظور حل موانع و مشکلات است.

 همچنین جلال میرزایی با بیان اینکه یک جریان خاص بحث طرح سوال از رئیس جمهور را پیگیری می کند گفت: . دولت و جریان حامی دولت باید این مسئله را به عنوان فرصتی قلمداد کند تا کار هایی که انجام داده و چالش‌هایی را که با آن روبرو شده است را به مردم اطلاع دهد.

اصغر سلیمی هم با تاکید بر اینکه بیشتر یک طیف خاص به دنبال سوال از رئیس جمهور است گفت: موضوع سوال از رئیس جمهور در قانون اساسی دیده شده است. در خصوص مشکلات اقتصادی سوالاتی در ذهن سایر نمایندگان وجود دارد اما به دلیل مصالح کشور و شرایطی که امروز وجود دارد این افراد صلاح ندانستند که اکنون این سوال را امضا کنند.

در آستانه روز خبرنگار محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور در بین خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران ضمن تبریک به خبرنگاران برای روز خبرنگار از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایسنا بازدید کرد.

در پی وقوع برخی اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، حمیدرضا ترقی گفت: حالا که دولت سخنگویی ندارد و فشارهای اقتصادی روی مردم زیاد است باید شرایطی به وجود آید که رییس‌جمهوری افکار عمومی را آرام کند و با گفت‌وگوی مستقیم با مردم گله‌های آنان را بشنوند و سعی در رفع مشکلات داشته باشد.

همچنین عباس عبدی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی مردم به این‌که فردی در برابرشان بنشیند و به آن‌ها دلداری بدهد نیازی ندارند، اظهار کرد که اگر دولت و شخص رئیس‌جمهوری برنامه‌ای برای بیان طرح‌ها و ایده‌های اجرایی تصمیمات خود برای حل مشکلات به مردم را ندارند، بهتر است این کار را انجام ندهد.

با اشاره به تجمعات اخیر در شیراز نیز بهرام پارسایی با بیان این‌که «نوعی دستپاچگی بین لیدرهای اصولگرا برای به دست گرفتن اعتراضات دیده می‌شود» بر ضرورت مدارا با تجمع‌کنندگان تاکید کرد و گفت: می‌توان در مسائل مهم اقتصادی و سیاسی نظر مردم را از طریق صندوق‌های رای جویا شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از  نارضایتی متحدان اروپایی آمریکا از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گزارش داد و نوشت: هم‌زمان که دولت ترامپ خود را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران آماده می‌کند متحدان اروپایی نگرانند که این اقدام به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود.

در همین ارتباط فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترک نسبت به وضع مجددا تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کردند.

این در حالی است که پمپئو،  وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که تحریم‌های ایران به طور کامل و دقیق اجرا خواهد شد، گفت: کاخ سفید روز دوشنبه جزییات بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را مشخص خواهد کرد. وی همچنین افزود: از گفت‌وگوی منجر به یک نتیجه خوب با ایران، خرسند خواهیم بود.

همچنین محمد جواد ظریف با بیان این‌که ایران در دنیا منزوی نیست بلکه نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان منزوی هستند، گفت: این سه نفر به خاطر خشونت‌هایشان حق‌کشی‌هایشان و سرکوبی که انجام می‌دهند در دنیا منزوی هستند و نماد بی‌اعتمادی بر دنیا شده است. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که آمریکایی‌ها سروصدا می‌کنند که با مردم ایران در ارتباط هستند. از آن طرف نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به جایی رسانده که هر روز یک پیام توئیتری پر می‌کند و می‌فرستد و اشک تمساح می‌ریزد. شما که مدعی رابطه با ایران هستید چرا اولین تحریمی که بازگرداندید فروش هواپیما به ایران بود مگر غیر از این بود که قرار بود این هواپیماها را مردم ایران استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست افزود: با برگرداندن تحریم‌ها اتفاقی نمی‌افتد. در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت. وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این پرسش که چه کسی باور می‌کند که ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟ تصریح کرد: هیچ وقت در تاریخ آمریکا یک وزیر خارجه این مدت برای یک مذاکره از کشورش بیرون نبوده است و این قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

دو ماه پس از خروج از انزوای بین‌المللی، وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران می‌آید. ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی در سفر به تهران روز سه‌شنبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار می‌کند. آخرین بار رییس مجلس عالی کره برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دولت دوم حسن روحانی به ایران سفر کرده بود.

حسین احمدی نیاز ضمن تکذیب خبر منتشر شده درباره بازداشتش توضیحاتی را در این باره ارایه کرد و گفت: اظهار کرد: روز یکشنبه ۱۴ مرداد ۹۷ حسب گزارش اداره اطلاعات کردستان به  شعبه چهارم بازپرسی دادسرای انقلاب سنندج احضار و مراجعه کردم و دیگران تصور می‌کردند که بازداشت شده‌ام، در صورتی که خبر بازداشتم صحت ندارد و در دادسرای انقلاب این استان در کمال برخورد مناسب و بدون تفهیم اتهام به عنوان مطلع احضار و بازجویی شدم. لذا خبر بازداشت اینجانب تکذیب می‌شود.

همچنین مدیرکل زندان‌های استان تهران فروش آب معدنی به مبلغ ۱۰ هزار تومان در زندان فشافویه را تکذیب کرد و گفت: در تمام فروشگاه‌های زندان، همه اجناس به قیمت مصوب از جمله آب معدنی به وفور در دسترس زندانیان قرار دارد و غیر از این آب، آب شرب آشامیدنی در زندان به وسیله آب سرد کن در تمام بندها مورد استفاده است و در طول شبانه روز هم قطع نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه از افزایش تعداد بازداشتی‌های پرونده‌های اقتصادی اخیر به ۴۵ نفر خبرداد و گفت: البته افرادی هم هستند که ممکن است اتهاماتشان کمتر باشد و با قرار وثیقه آزاد شده باشند؛ اما تا همین امروز ۴۵ نفر در بازداشت بسر می‌برند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha