• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97051608562
  • خبرنگار : 71214

"نداریم" و "موجود نیست"؛ ویترین لوازم خانگی شد!

"نداریم" و "موجود نیست"؛ ویترین لوازم خانگی شد!

بازار لوازم خانگی طی هفته‌های گذشته تغییری نکرده و همچنان مغازه‌ها و فروشنده‌هایی در این بازار به چشم می‌خورند که ویترین‌هایشان خالی نیست اما "موجودی نداریم" و "فعلا نمی‌فروشیم" پلاکاردها و جمله‌هایی است که بیشتر به چشم و گوش مردم می‌خورد و در این میان کاسبان و کارگران بازار هر دو بیکارتر از گذشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، از سه راه امین حضور تهران که می‌گذریم بورس لوازم خانگی که تا همین چند وقت پیش یکی از شلوغ ترین و پرترددترین مناطق پایتخت به شمار می‌رفت و کوچه و خیابان‌های اصلی و فرعی‌اش پر از ماشین، عابر، کارگر، چرخ دستی‌های کوچک و بزرگ روبرو بود، اکنون فقط به ظاهر مانند گذشته است و به بازار سوت و کوری تبدیل شده که کمتر در آن جنب و جوش و فعالیت دیده شود.

در این بازار شاید کرکره‌ مغازه‌ای پایین نباشد و کمتر رنگ و بوی تعطیلی در این آن دیده شود، اما بسیاری از فروشندگان دیگر کالا نمی‌فروشند و پشت ویترین‌ها برچسب "نداریم" و "موجود نیست" نصب شده است.

برای اینکه پای حرف‌ فروشندگان بنشیم؛ همه این بازار را بالا و پایین کردیم. یکی از مغازه‌دارانی که تقریبا از همه برندهای خارجی و داخلی لوازم خانگی و آشپزخانه را داشت، این گونه سر صحبت را باز کرد که " اینجا و در این بازار هیچ برندی در امان نیست و همه درگیر مسائل و مشکلات ارزی و تحریم‌های جدید شده‌اند. البته من با این لوازم خانگی و آشپزخانه مشکلی ندارم و برخی برندهای آلمانی هم با مشکل واردات مواجه شده‌اند که البته می‌گویند به زودی واردات ممنوع می‌شود و نمی‌دانم باید چه کار کنم؟ "

البته این پیرمرد فروشنده پس از اینکه فهمید مباحث خبری و خبرنگاری در کار است، کمی احتیاط در حرف‌هایش نمودار شد و وقتی از او پرسیدم چرا لوازم خانگی با افزایش قیمت مواجه شده در حالی که حداقل در حوزه لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی کوچک کمبودی وجود ندارد، گفت: " ما فروشنده‌ها تقصیری نداریم اما وقتی دلار هر روز بالا و پایین می‌شود و در چند ماه از حدود ۴۰۰۰ تومان به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رسد، هیچ کس از آینده‌اش مطمئن نیست و حتی اگر اطمینانی هم وجود داشته باشد، گرانی و افزایش قیمت در این نوسانات طبیعی است".

بعد از این سراغ مغازه نسبتا کوچکی که نمایندگی یکی از برندهای خارجی بود، رفتیم که اینگونه از مسئول فروش این نمایندگی کالاهای آلمانی شنیده شد که " جنس داریم اما کم است. وقتی جنسی نداریم به مشتری بدهیم و نمی‌توانیم برای کالاهای فروخته شده بیاوریم، چرا باید بفروشیم؟ "

چند برابر شدن قیمت لوازم خانگی در بازار غیررسمی

اما باید گفت که در حال حاضر بر اساس بررسی های صورت گرفته از بازار، هیچ کدام از لوازم خانگی‌های خارجی بدون مشکل نیستند و همه آنها گرانی را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال یخچال فریزرهایی که تا چند هفته گذشته حدود سه - چهار میلیون تومان قیمت داشت، بیش از ۵۰۰ هزار تومان در طول کمتر از یک هفته گران‌تر شده است و ماشین ظرفشویی که قیمتی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت، امروز در بازار وجود ندارد و اگر آن را بخواهی از طریق دیگری و از راه بازارهای غیررسمی تهیه کنی، برخی دلالان آن را بالای پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

مشکل دیگری که در بازار مشاهده می‌شود این است که هیچ کدام از فروشندگان حرف‌هایشان قطعی نیست و اعلام بلاتکلیفی حتی برای فردایشان می‌کنند و می‌گویند " اگر جنسی را هم می‌فروشیم، از آینده خبری نداریم که آیا فردا جایگزین آن را می‌توانیم پیدا کنیم یا خیر". همچنین به خریداران توصیه می‌کنند که " اگر کالایی می‌خواهند بخرند باید همان لحظه که می‌بینند پولش را پرداخت کنند، چراکه ممکن است چند ساعت بعد ان کالا موجود نباشد یا فروخته نشود".

کاسبانی که این توصیه را به خریداران می‌کنند، می‌گویند" نمایندگی‌های برندهای خارجی و حتی داخلی آنقدر قطره چکانی و ذره ذره جنس می‌دهند که بازار را تشنه نگه می دارند تا سود حاصل از افزایش قیمت به جیب خودشان برود".

در این حین کارگری که در آن اطراف، شنونده این گفت‌وگو بود، جلو آمد و اظهار کرد که " با توجه به ترددی که در انبارهای بزرگ لوازم خانگی دارد، انبارها پر از لوازم خانگی خارجی است اما کسی نمی‌فروشد و کالایی از آنها خارج نمی شود. مشخص نیست دستگاه‌های نظارتی و انتظامی چرا با آنها برخورد نمی‌کنند، چون کسانی که قصد تهیه جهیزیه را دارند حتی نمی‌توانند لوازم خانگی مورد نیازشان را از ۱۰ برند مختلف تامین کنند، چه رسد به آنکه بخواهند همه آنها را از یک برند تهیه کنند".

در این شرایط که بازارا لوازم خانگی با مشکلات متفاوت روبرو است که قطعا متضرر اصلی آن خریداران هستند، ضرورت دارد مسئولان نظاتی و همچنین تصمیم گیرنده اعم از تولید تا اصناف و سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن وتجارت به این بخش ورود کنند و هرچه زودتر شفاف‌سازی کرده و بساط سوءاستفاده‌های موجود را جمع کنند. البته هفته قبل ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان لوازم خانگی ۱۵ روز فرصت داد تا بازار تامین کنند که باید دید که این اتفاق چگونه اجرایی می‌شود و تا چه حد آرامش و تعادل را برقرار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۶ ۱۴:۰۴

راجع به لوازم خانگی تولید داخل هم گزارش تهیه کنید. نمایندگی فروش یکی از برندهای داخلی میگفت هم گران کرده‌اند ، هم تخفیف را برداشته و از همه بدتر اصلا تولیداتش را بیرون نمیدهد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۹ ۰۰:۵۶

وقتی جلوی احتکار رو نمیگیرن نتیجه همین میشه جلوی احتکار رو باید ازانبار کارخونه ها گرفت برای نمونه خودروسازی سایپا وایران خودرو هزاران خودرو رو احتکار کرده اند وهیشکی بهشون نمیگه بالای چشتون ابرو هست