• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97051608770
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی۱۶ مرداد بخوانید؛

امید، برداشت از سخنان روحانی با مردم/آمار فعالیت کاربران تلگرام/پاسخ وزیر دادگستری درباره حصر

امید، برداشت از سخنان روحانی با مردم/آمار فعالیت کاربران تلگرام/پاسخ وزیر دادگستری درباره حصر

"مردم" نقش اول گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور، کج‌سلیقگی در طراحی یک دعوت، گفت و گو با سخنگوی وزارت خارجه، تاکید موگرینی بر حفظ برجام، آماری از میزان فعالیت کاربران در تلگرام و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری، عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته نمادین طی روزهای آتی، اظهار کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بشارتی که آقای جهانگیری داده‌اند، تحقق یابد.

"مردم" نقش اول گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور

«مگر می شود خبر نداشته باشم؟» این پاسخ رییس‌جمهور به ابهامی است که گفته می‌شود او از مشکلات کشور و مردم خبر ندارد. شایعاتی که رییس دولت را به بی‌خبری از اوضاع کشور و بی‌عملی بی‌برنامه بودن در مقابل آنها خبر می‌داد. روحانی اما با سخنان دیشب خود و اشاره به جزییات اتفاقات ایران نشان داد نه تنها بر اوضاع اشراف دارد بلکه تلاش می‌کند هرچه زودتر شرایط کشور را بسامان کند.

او در مقابل تهدیدات آمریکا و در سیاست خارجی باصلابت سخن گفت و در قبال مردم ایران و مسائل داخلی خاضع بود. "مردم" کلیدواژه رییس جمهور در این گفت‌وگو به حساب می آمد. روحانی بیش از هر واژه ای بر "مردم" تکیه داشت و بیش از هر زمانی تلاش کرد با آرامش ظاهری و نشان دادن آسودگی از اقدامات دولتش، امید را دوباره به جامعه ایرانی پمپاژ کند.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور با انتشار توییتی به صحبت های تلوزیونی شب گذشته رئیس جمهور واکنش نشان داد و نوشت: سخن گفتن از مردم سخت تر از سخن گفتن با مردم نیست.

همچنین محمدعلی پورمختار ، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس، سخنان رییس‌جمهور در فضای ناآرام و پرالتهاب اقتصادی فعلی را  لازم و ضروری دانست.

در همین رابطه سیده حمیده زرابادی، عضو فراکسیون امید مجلس نیز گفت: سخنان رییس‌جمهور دلجویی از افکار عمومی بود.

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس هم  گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور را آرامبخش و امیدآفرین توصیف کرد و گفت که دولتمردان باید از نقطه نظرات مردم مطلع شوند.

همچنین رسول منتخب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:رئیس جمهور باید شفاف‌تر با مردم سخن بگوید؛ ‌چراهمه هزینه‌هارا رئیس جمهور و دولت باید پرداخت کند؟

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم صحبت‌های رییس‌جمهور در بعد سیاست خارجی را باعث تقویت امید در جامعه دانست.

کج‌سلیقگی در طراحی یک دعوت

مدت‌ها بود که زمزمه سوال از رئیس‌جمهور در راهروهای پارلمان شنیده می‌شد. نمایندگان مجلس به سردمداری تعدادی از اعضای فراکسیون ولایی از ماه‌ها قبل این پروژه را دنبال می‌کردند. سرانجام با نامه روحانی به لاریجانی قرار است رئیس دولت در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان ملت باشد.

با توجه به اظهار نظرها مبنی بر غیر قانونی بودن اعلام وصول سوال از رییس جمهور و شبهه ایجاد شده در این زمینه،  بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری به این سوال که  آیا اعلام وصول سوال از رییس‌جمهور غیر قانونی است؟ پاسخ داد.

گفت و گو با سخنگوی وزارت خارجه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد برخی از گمانه‌زنی ها در ارتباط با احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک با اشاره به سیاست‌های آمریکا علیه ایران از جمله بازگرداندان تحریم‌های ثانویه گفت: با این سیاست‌های آمریکا و ترامپ علیه کشورمان ظاهرا همه این گونه راه‌ها مسدود به نظر می‌رسد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه پیشنهاد ترامپ برای مذاکره، فی‌البداهه نبود گفت: ترامپ تصور می کرد با این سخنان می تواند به برخی از اهداف خود در برابر تهران نایل آید. به نظرم صحبت‌هایی که او در این زمینه مطرح کرده موضوعی فی البداهه نبوده است. این سخنان در ادامه همان چارچوب جنگ روانی طراحی شده آمریکا علیه ایران ارزیابی می شود، او با برداشت کاملا غلط و اشتباه از وضعیت داخلی ایران، سیاست غلط خود را بنا نهاده است.

قاسمی در مورد نامه فرمانده سپاه به ترامپ نیز  با بیان اینکه پیش از انتشار این نامه در جریان آن نبوده است، در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌اش از این نامه چیست، تصریح کرد: در بخش دیپلماسی و دیپلماتیک کشور یک نگاه واحدی در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای وجود دارد و سیاست خصمانه و تحریمی آمریکا تا حد بسیاری عامل وحدت نظر مقامات ، نخبگان و آحاد جامعه شده است.

بهزاد نبوی، محمد سلامتی، محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، فیض الله عرب سرخی، محمد کیانوش راد، عبدالله ناصری، جواد امام،علی باقری و ... با صدور بیانیه‌ای ضمن مروری بر وضع موجود به ارایه راهکارهایی برای برون رفت کشور از شرایط موجود پرداختند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تجارت با ایران با حفظ توافق هسته‌ای ضروری است، گفت: ما تمام تلاش خود را برای نگه داشتن ایران در این توافق به کار گرفته‌ایم. موگرینی در ادامه گفت که اروپایی‌ها خود درباره‌ این که با چه کسی تجارت کنند تصمیم می‌گیرند.

با انتشار بیانیه‌ای، اتحادیه اروپا هم با اعلام خبر اجرایی شدن مقرارت مسدودکننده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا نقض قطعنامه 2231 است و از شرکت‌های اروپایی در برابر وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران محافظت می‌کند.

در پی انتشار این بیانیه ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسگفت: بیانیه اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا برگ برنده‌ای برای ایران است.

در همین راستا وزیر امورخارجه آلمان نیز با بیان اینکه تجارت با ایران باید کماکان امکان‌پذیر باشد، گفت: از شرکت‌های اروپایی که با ایران به‌طور قانونی تجارت می‌کنند، حمایت می‌کنیم و به سختی تلاش می‌کنیم که رابطه تجاری و اقتصادی (با ایران) امکان‌پذیر باقی بماند.

همچنین فواد معصوم رئیس جمهور عراق گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می شود که پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را سخت کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر ایرانی‌ها به معنای واقعی خواهان گفت‌وگو هستند من فکر می‌کنم که رئیس جمهور ترامپ نیز مایل به این کار است.

در همین رابطه حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات کشورمان گفت: ترامپ اگر به برجام هم برگردد تضمینی برای پیمان‌شکنی آمریکا نیست و ایران بر اساس تجربه گذشته هیچ اعتمادی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد.

معاون قضایی دادستان کل کشور آماری از میزان فعالیت کاربران در تلگرام ارائه کرد. عبدالصمد خرم آبادی با انتشار تصویری در کانال شخصی‌اش نوشته است: بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه نظارتی دادستانی کل کشور؛ (سامانه پویشگر عدالت) حجم فعالیت کاربران ایرانی در ۲۰ هزار کانال پر بازدید تلگرام باز هم کاهش یافت و میزان کاهش فعالیت در تلگرام از ۴۵ درصد به ۴۷.۵ درصد رسیده است.

*گزارش کامل ایسنا از سوال علی مطهری از وزیر دادگستری و مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) شانزدهم مرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۶ ۱۸:۵۳

سخنان آقای روحانی کسل کننده بود مخصو صا درارتباط با آمریکا.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۰ ۰۸:۴۳

دلتون خوش باشه كه آمار تلگرام كاهش پيدا كرد!!!