• چهارشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97051709350
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۷ مرداد بخوانید؛

آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها/کنایه ظریف به آمریکا/حذف ربیعی از کابینه دوازدهم و...

آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها/کنایه ظریف به آمریکا/حذف ربیعی از کابینه  دوازدهم و...

آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها، دیدار روحانی با وزیر امور خارجه کره شمالی، اعلام وصول طرح مربوط به تعریف رجل سیاسی برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تحریم شرکت‌های اروپایی تابع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مخالفت عراق با وضع تحریم علیه ایران، توضیحات پزشکیان درباره دخترش و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، هفدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه با حربه جنگ اقتصادی و تحریم های همه جانبه به مصاف جمهوری اسلامی برخواسته اند، گفت: این بار جنگ تمام عیار دشمن با نظام اسلامی شکل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روانی دارد. امیر سرتیپ حاتمی تاکید کرد: همگان باید به عمق کینه و عداوت آمریکایی ها پی ببرند

در نخستین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم «مرتضی حسین‌پور شلمانی» جانشین فرمانده‌کل س‍‍پاه گفت: امروز دشمن می‌داند که گزینه نظامی علیه ایران جواب نمی‌دهد و به همین دلیل به دنبال وارد کردن فشار اقتصادی بر ملت ایران است.سردار سلامی همچنین فشار اقتصادی را نتیجه بی اثر شدن گزینه های نظامی دشمنان علیه ایران دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان دریافته اند که ملت ایران هرگز در برابر دشمنان تسلیم نمی شوند.

روحانی در دیدار وزیر امور خارجه کره شمالی، برقراری صلح و امنیت کامل در منطقه شبه جزیره کره را خواست جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه تحولات شبه جزیره کره برای تهران حائز اهمیت است ، تصریح کرد: اراده تهران بر توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های همه جانبه بین‌المللی از جمله با پیونگ یانگ است. رئیس جمهور با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، گفت: عملکرد دولت آمریکا در این سال‌ها به گونه‌ای بوده که امروز آمریکا به عنوان کشوری نامطمئن و غیرقابل اعتماد در جهان شناخته می شود که به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نیست.

همچنین رئیس جمهور کشورمان شنبه آینده برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر به قزاقستان سفر می کند.

در جلسه علنی امروز مجلس طرح اصلاح ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که درباره تعیین شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان مشخصا تعریف رجل مذهبی و سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری است، اعلام وصول شد.

در این جلسه محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان خطاب به پزشکیان که از عملکرد وزیر دفاع کرده بود، گفت: آقای پزشکیان باید به این سوال جواب دهد که زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی چه نسبتی با او دارد.این صحبت‌های پورابراهیمی باعث شد که پزشکیان بر اساس ماده ۷۹ آیین‌نامه تذکر آیین‌نامه‌ای را مطرح کند و ضمن ارئه توضیحاتی درباره دخترش، گفت: دختر من در پتروشیمی جم کار می‌کند، لیسانس ندارد بلکه دارای تحصیلات فوق لیسانس است. او مسئول نیست بلکه پروژه‌ای را گرفته است. در فضای مجازی گفتند که دختر من ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که باز هم درست نیست، او چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرد. پورابراهیمی ادامه داد که ما به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت خواهیم کرد.

مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که اگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند، توسط اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد. یعنی اگر شرکت‌های اروپایی به تبعیت از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری خود با ایران را متوقف کنند، با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

دبیرکل سازمان ملل نیز با اعلام حمایت مجدد از برجام، تاکید کرد که این توافق یک دستاورد دیپلماتیک کلیدی در سال‌های اخیر است.

همچنین نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز با بیان اینکه عراق باید راه تنفس ایران باشد گفت که وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است چرا که این کشور در کلیه بحران‌ها کنار ما ایستاد.

محمدجواد ظریف در توییتی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی علیه ایران و فشار آنها بر دیگر کشورها جهت کاهش روابط با ایران، تاکید کرد: کج‌خلقی و درشت‌گویی توئیتری این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که جهان از یکجانبه‌گرایی ایالات متحده به ستوه آمده است. او همچنین در ادامه این توییت با ذکر عبارت «یادآوری» نوشت: روابط بین‌الملل مسابقه ملکه زیبایی با کلیشه‌های خسته‌کننده درباره تمایل به صلح جهانی نیست و اولین بار هم نیست که یک جنگ‌طلب ادعا می‌کند که برای «صلح جهانی» جنگ راه می‌اندازد.

در حالی‌که رییس‌جمهور آمریکا پیشتر برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط با ایران اعلام آمادگی کرده بود، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: ما مایل به مذاکره با ایران هستیم اما می‌خواهیم که این کشور تغییرات اساسی در سیاست‌های خود ایجاد کند. وی با طفره رفتن از پاسخ به چگونگی حمایت از مردم ایران افزود: از تمایل‌مان برای تغییر رفتار ایران شرمنده نیستیم

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: : بدون تردید با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور در عرصه‌های مختلف و حمایت همه جانبه از کالای ایرانی، می توان به راحتی آثار تخریبی تحریم‌ها را به حداقل ممکن رسانده و یا حتی خنثی کرد.

همچنین رییس دیوان عدالت اداری درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها گفت: نتیجه نهایی پرونده بورسیه ها تا مدتی دیگر و به زودی اعلام می شود.

علیزاده‌طباطبایی نیز با اعلام این خبر که جلسه بعدی دادگاه تجدیدنظر محمدعلی طاهری ۲۰ مرداد برگزار می‌شود در رابطه با این‌که آیا برای پرونده موسوم به « دکل نفتی» حکمی صادر شده است، عنوان کرد: تاکنون هیچ حکمی برای این پرونده صادر و به من ابلاغ نشده است.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه استیضاح وزیر کار را میتوانید اینجا بخوانید.

*می‌توانید گفت و گوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را  نیز اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۹:۱۴

یعنی واقعا کسی از این وزیر دفاع با شخصیت سوال هم داره این یکی از بهترین وزیر کل تاریخ ۴۰ سال هست