• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97052010171
  • خبرنگار : 71496

در نشستی پشت درهای بسته

شورای امنیت تحقیقات شفاف درباره جنایت صعده را خواستار شد/ادامه واکنش‌های جهانی

شورای امنیت تحقیقات شفاف درباره جنایت صعده را خواستار شد/ادامه واکنش‌های جهانی

شورای امنیت در نشستی پشت درهای بسته خواستار آغاز تحقیقات شفاف و مطمئن درباره جنایت ائتلاف عربی در صعده یمن شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت در این نشست خواستار آغاز تحقیقاتی شفاف و قابل اطمینان درباره کشتار صورت گرفته توسط جنگنده‌های ائتلاف عربستانی علیه کودکان صعده شد.

همزمان این ائتلاف به کشتار کودکان و غیرنظامیان ادامه داده و روز جمعه در حملات جنگنده‌های این ائتلاف در استان حدیده در غرب یمن یک زن به همراه دو فرزندش به شهادت رسیده و دو کودک دیگر این خانواده زخمی شدند.

همچنین در حمله دیگر علیه منطقه "صرواح" در استان مأرب تعدادی غیرنظامی زخمی شدند.

وزیر بهداشت دولت نجات یمن پیشتر تعداد قربانیان کشتار صعده را ۱۳۰ شهید و زخمی اعلام کرده بود.

وی تاکید کرد: نمی‌توان به دلیل بالا بودن تعداد مفقودان این حمله تعداد دقیق و نهایی قربانیان حمله یاد شده را اعلام کرد.

وی در کنفرانس مطبوعات مشترکی با مسئول وزارت حقوق بشر یمن در صعده اظهار داشت: تعداد زیادی زخمی در این حادثه وجود دارند که شرایط بسیار وخیمی دارند.

او در ادامه از مردم کشورهای عربی خواست دولت‌هایشان را برای محکومیت این حمله عربستان تحت فشار بگذارند.

پیشتر سوئد، بولیوی، هلند، پرو و لهستان خواستار نشست پشت درهای بسته شورای امنیت درباره صعده شده بودند.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار آغاز تحقیقاتی مستقل درباره به شهادت رسیدن ۲۹ کودک در حمله‌ای علیه یک دستگاه اتوبوس در صعده شده بود.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: گوترش از همه طرف‌ها خواست از هدف قرار دادن غیرنظامیان در درگیری‌ها خودداری کنند.

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن نیز از این درخواست گوترش برای آغاز تحقیقاتی فوری و مستقل درباره کشتار صعده استقبال کرد.

ائتلاف عربستان پیشتر در بیانیه‌ای مدعی "قانونی بودن" این حمله شده و اعلام کرده بود "این حمله مشروع است زیرا در آن راکت‌اندازها هدف قرار گرفتند!"

این در حالی است که صلیب سرخ از کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در این حمله خبر داد.

ائتلاف موجود حاکی از آن است که یک اتوبوس غیرنظامی در استان صعده صبح روز نهم اوت مورد حمله هوایی قرار گرفت که طبق گزارش‌ها ۵۰ کشته و دست‌کم ۷۷ زخمی برجای گذاشت که بیشتر آنها را کودکان و نوجوان تشکیل می‌دهند.

پیشتر در دوم اوت نیز در حمله‌ای مشابه به بازار و بیمارستان شهر حدیده در ساحل دریای سرخ ده‌ها غیرنظامی کشته شدند.

واکنش‌ها

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای درباره این کشتار اعلام کرد: مردم یمن هرگز در برابر این جنایات سکوت نخواهند کرد و این جنایت هرگز بدون پاسخ شدید باقی نخواهد ماند و این حق طبیعی و مشروع مردم یمن است.

همچنین این دفتر به شدت اقدام جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی – عربستانی علیه کودکان و غیرنظامیان در شهر ضحیان در استان صعده را محکوم و تاکید کرد هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان از سوی دشمن نشان دهنده واقعیت اهداف این مجرمان و قاتلان است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این حمله گفت: آمریکا جزئیات کاملی از این حمله در اختیار ندارد اما خواستار آغاز تحقیقاتی جامعه در این زمینه است.

روسیه نیز ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از ادامه کشتار غیرنظامیان در درگیری‌ها در یمن از ائتلاف عربی به رهبری عربستان خواست تحقیقاتی را درخصوص این حوادث فاجعه بار آغاز کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو از ادامه هشدار غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه در یمن به شدت نگران است.

این وزارتخانه در ادامه آورد: فرماندهی گروه انصارالله یمن که کنترل این مناطق را در دست دارد ائتلاف عربی به رهبری عربستان را مسئول کامل این اتفاقات می‌داند.

همزمان ریاض دست داشتن خود در این حوادث را تکذیب کرده و مدعی است هدف از حمله به صعده ایستگاه‌های پرتاب موشکی بود که حملاتی را علیه استان جیزان در عربستان انجام می‌دادند.

همچنین ائتلاف عربی مدعی شد که نیروی هوایی‌اش هیچگونه عملیات نظامی را در تاریخ دوم اوت در شهر حدیده انجام نداده و حمله به بیمارستان و بازار این شهر از طرف نیروهای انصارالله انجام شده است!

وزارت خارجه روسیه در ادامه بر لزوم آغاز تحقیقاتی دقیق و جامع درباره این فجایع تاکید کرده و اعلام کرد: مسئولان کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در یمن باید محاکمه شوند.

این وزارتخانه در ادامه بار دیگر از طرف‌های درگیر در یمن خواست اصول قوانین بین‌المللی را به شکلی جدی اجرا کرده و تدابیر فوری را برای جلوگیری از چنین فجایعی در آینده اتخاذ کنند.

وزارت خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: تنها راه عاقلانه برای پایان دادن به مشکلات غیرنظامیان در یمن توقف فوری کشتارها در این کشور و حل اختلافات موجود از طریق مذاکرات براساس در نظر گرفتن منافع گروه‌های سیاسی اصلی این کشور است.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این رابطه گفت: لندن به شدت از این حملات احساس نگرانی می‌کند و خواستار تحقیقاتی شفاف درباره حمله به صعده بوده و از همه طرف‌ها می‌خواهد از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کند.

وزارت خارجه آلمان نیز ضمن محکومیت حمله ائتلاف عربستان به صعده خواستار آغاز تحقیقات مستقل شد.

واشنگتن نیز روز پنجشنبه از عربستان خواست تحقیقات در زمینه حمله به اتوبوس دانش آموزان در صعده را آغاز کند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز این حمله محکوم و تاکید کرد: هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان به صورت مستقیم به منزله جنایت جنگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha