• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 97052010324
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر:

رسانه‌ها نیاز مردم را بنویسند تا مردم باور کنند

یک نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر گفت: رسالت رسانه خبرنگار و روزنامه نگار اطلاع رسانی، از یک سو،‌ آگاه سازی و آموزش تکنولوژی و از سوی دیگر وظیفه رسانه سرگرم کردن مردم است.

هادی زمانی درگفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به صحبت برخی از کارشناسان رسانه مبنی بر اینکه "مردم به رسانه ها اعتماد ندارند و رسانه باید واقعیت را بگویند"، اظهار کرد: هر دانشی ساختاری برای خود دارد که بر اساس آن ساختار عمل می کند همانند فیزیک که فرمول مشخصی دارد دانش روزنامه نگاری هم قوانین و دانش خاص خود را دارد که طبق آن قوانین عمل می کند اگر کسی به آن قوانین عمل نکند در داخل آن دانش کسی نمی تواند به آن اعتماد کند.

وی افزود: در تعاریف روزنامه نگاری ارزش های خبری وجود دارد که معیارهای مردم را برای ما مشخص می کنند تا ما براساس این معیارها از بین این همه رویداد و اتفاقی که هرروزه در دنیا رخ می‌دهد  برای آنها خبر تهیه کنیم ارزش های خبری که هفت عدد هم بیشتر نیست معیارهایی است که در سال 1940از مردم آمریکا پرسیده شده چه چیزی دارای اهمیت است و دوستان بزرگوار روزنامه نگار ترجمه کردند و ارزش های خبری ما را ساخته اند.

ما ذائقه مردم را نمی‌شناسیم

این کارشناس رسانه ادامه داد: آیا ارزش های خبری بومی سازی شده است؟ کسی از مردم معیارشان را پرسیده است؟ زمانی که حتی یک ارزش خبری بومی نداریم و یک تحقیق جامع و کامل در این خصوص صورت نگرفته است و بر اساس ارزش خبری غربی ترجمه شده خبر می نویسیم چرا توقع داریم مردم حرفمان را باور کنند. ما نه ذائقه مردم را می شناسیم و نه مد نظر قرار دادیم نه زبان و نه نیاز مردم را شناسایی کرده ایم.

زمانی معتقد است که نیاز ذائقه و زبان، وقتی شناسایی شد باید بر اساس آن بنویسیم به طور مثال مردم زبان طنز را  بیشتر می پسندند  در شبکه های مجازی پیام هایی که طنز یا به صورت داستان است بیشتر ارسال می شود ما چند خبر به صورت طنز و داستان داریم؟ متاسفانه سبک خبری ایرانی که مختص بیان زبان این مردم باشد وجود ندارد. خبرنگاری که به بنگاه خبری احزاب و افراد تغییر کرده چه مقدار به رسالت خود عمل می کند؟

وی با بیان اینکه مردم زمانی حرف خبرنگار را باور می کنند که نیاز آنها را بنویسد، گفت: رسالت رسانه، خبرنگار و روزنامه نگار اطلاع رسانی، آگاه سازی و آموزش تکنولوژی است از سوی دیگر وظیفه رسانه سرگرم کردن مردم است چرا که نیاز مردم شناخت و معرفت نسبت به تکنولوژی افزایش پیدا کرده و روزنامه نگار و خبرنگاری که به بنگاه خبری احزاب و افراد تغییر پیدا کرده است چه مقدار به رسالت خود عمل می کند؟ چرا وقتی خبرنگار و روزنامه نگار برای احزاب و افرادی می‌نویسند که فقط خود احزاب و افراد لذت می‌برند توقع اعتماد مردم را داشته باشند ؟ 

این نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر تصریح کرد: عدم توجه به اصول روزنامه نگاری و مدیریت رسانه زمانی که مدیر سیاسی در راس رسانه قرار می گیرد رخ می‌دهد و متاسفانه حوزه آموزش روزنامه نگاری بلند و کوتاه مدت غنی نداریم البته نسبت به گذشته بسیار بهتر شده‌ایم، اما متاسفانه نظام قدرتمند پژوهشی و آموزشی و آکادمی قوی خبری وجود ندارد.

زمانی افزود: نفوذ و زد و بند سیاسی، ابزار شدن رسانه در اختیار گروه های ذی نفع،  خودفروختگی خبرنگاران، عدم توانمندی حوزه رسانه برای مدیریت این حوزه، ضعف های داخلی اداره ارشاد از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. 

وی با بیان اینکه من آینده رسانه را با وجود نسل خبرنگار جوان و پرانرژی و عالم که تخصصی وارد کار می شوند روشن می‌بینم، خاطر نشان کرد: اوضاع رسانه بسیار خوب است چراکه زمانی که می توانیم مشکلی را خوب تبیین کنیم که حل آن مشکل آسان شود. در حوزه رسانه طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده و هم گرایی و همبستگی باعث توسعه شده است تشکیل خانه ارتباطات ایران در اصفهان پدیده ای منحصر به فرد به حساب می‌آید. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.