• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97052111175
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۱ مرداد بخوانید؛

نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر/رد شکایت مرتضوی/پرونده های حقوقی ایران در برابر آمریکا و...

نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر/رد شکایت مرتضوی/پرونده های  حقوقی ایران در برابر آمریکا و...

پرونده‌های حقوقی ایران در مقابله با اقدامات آمریکا، اعلام غیرقانونی بودن چند مصوبه دولتی از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهور، احتمال دیدار پوتین و روحانی، واکنش «محمود صادقی» به مفاد توافقات رژیم حقوقی دریای خزر، احتمال میانجیگری عراق میان ایران و آمریکا، بازداشت و ممنوع‌الخروجی چند دریافت کننده ارز دولتی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، بیست ویکم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی  معاون حقوقی رییس‌جمهور از پرونده‌های حقوقی ایران در مقابله با اقدامات آمریکا خبر داد و گفت: در واکنش به اقدامات آمریکایی‌ها، ایران در دادگاه دادگستری بین‌المللی پرونده‌هایی را در شکایت از اقدامات دولت آمریکا به جریان انداخته است.

«مسیح بی‌معجزه»

«شاید بهترین راه این باشد که دیگر ادامه ندهید. بهترین کار عذرخواهی از مردم و واگذاری صحنه به خود مردم است...ملت کلا ناراضی است، به‌خصوص از دولت. مردم دیگر قبول ندارند دولت را. قوای دیگر را هم قبول ندارند.» این اظهارات اخیر رئیس‌جمهور سابق خطاب به رئیس‌جمهور فعلی و دیگر مسئولان است. محمود احمدی‌نژاد این روزها می‌خواهد در قامت یک اپوزیسیون ظاهر شود؛ مخالف تمام وضع موجود و خواهان تغییرات اساسی. اما آیا می توان نقش جدید او را باور کرد؟

در همین رابطه علی لاریجانی در مراسم افتتاح بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران با بیان اینکه برخی برای منافع سیاسی‌شان نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند تصریح کرد: در شرایط سخت فعلی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین  درباره چند مصوبه دولتی نظر داد و آنهای را غیر قانونی دانست که این مصوبات شامل موضوعات  ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به  قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هستند.          

رئیس جمهور پیش از ترک تهران به مقصد قزاقستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با بیان اینکه اجلاس قزاقستان یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره دریای خزر است گفت: دریای خزر اهمیت خاصی داشته و پهنه آبی منحصر به فردی است که محصور به خشکی است و برای همه کشورهای ساحلی، روشن شدن ویژگی استفاده از این دریا حائز اهمیت است.

در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر روحانی  با بیان اینکه امروز دریای خزر، به عنوان منطقه ای بسیار مهم و راهبردی، کانون دوستی، همکاری و همگرایی بین دولت ها و ملت های آن است، گفت: اکنون این منطقه به الگویی موفق برای تضمین صلح، ثبات، دوستی، حسن همجواری و پیشرفت تبدیل شده است و این اجلاس یک قدم دیگر در جهت همگرایی بیشتر در منطقه است که باید با برداشتن قدم های دیگر تقویت شود. وی تاکید کرد: مذاکرات برای تفاهم نهایی درباره رژیم حقوقی دریای خزر باید ادامه یابد.

در همین رابطه وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از سطح همکاری‌ها میان کشورهای ساحلی دریای خزر ابراز خرسندی و تاکید کرد: کشورهای ساحلی خزر به توافقاتی برای ادامه همکاری ها بر سر اقدامات لازم پس از امضای کنوانسیون خزر دست یافتند.

درادامه این نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و همچنین شش سند همکاری امضا کردند.همزمان وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای رسمی به همتایان روسی، قزاقستانی، آذربایجانی و ترکمنستانی خود، اعلامیه تفسیری جمهوری اسلامی ایران در مورد این کنوانسیون را ارائه داد.

محمد جواد ظریف نیزدر توییتی با اشاره به تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نوشت: توافق کردیم تا گفت‌وگوی دوستانه درباره مسائل حل نشده تحدید حدود و سهم از دریا و منابع آن تداوم یابد.

همچنین لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه گفت که پوتین و روحانی ممکن است در قزاقستان با یکدیگر دیدار کنند، هرچند تاکنون برنامه ریزی خاصی انجام نشده است.

با اشاره به اجلاس سران خزر، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که «موضوع تعیین رژیم حقوقی دریای خزر از مصادیق تعیین حدود مرزی است»، گفت: طبق قانون هرگونه تغییر مرز باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، لذا تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نیز به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

در این ارتباط محمود صادقی هم در صفحه شخصی خود در توئیتر به مفاد توافقات رژیم حقوقی دریای خزر واکنش نشان داد و نوشت: نمایندگان مجلس در جریان توافقات نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی اظهارنظرهای غیر کارشناسی و فضاسازی‌ها از نشست امروز سران کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار داشت: موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خطوط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در کنوانسیونی که امروز امضا می‌شود مطرح نیست. قاسمی افزود: برخی گمانه‌زنی‌ها و اظهارات مطرح شده به هیچ وجه صحیح نیست.

تاج‌گردون نیز با تکذیب ادعای گم شدن ۹ میلیارد دلار ، گفت که تئوری توسعه فساد برای کشور طراحی شده است. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اتفاقی که در کشور مجموعا رخ داده و به نظرم طراحی شده است تئوری توسعه فساد است، نه به این معنی که فسادی وجود نداشته باشد بلکه فساد است اما تعمیم داده می‌شود و متاسفانه جا می‌افتد.

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران، اظهارات اخیر حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور در ارتباط با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عجولانه عنوان کرد و  با بیان این که مردم عراق و تشکیلات سیاسی این کشور ، طرفدار هیچ کس و کشوری که علیه ایران باشد، نیستند، خاطرنشان کرد:  دولت اقلیم کردستان عراق نیز با توجه به تاریخ دیرینه روابطش با ایران  و همچنین جغرافیای مشترک بر حفظ این روابط قدیمی با ایران تاکید دارد و از دیگر سو ، ما کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم عراق و همچنین کردستان را در مقاطع حساس فراموش نمی‌کنیم.

این در حالیست که سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق گفت که موضع عراق در رابطه با تحریم های آمریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود بلکه بر اساس مصلحت عمومی عراق اتخاذ شد.

همچنین یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون عراق با بیان این‌که سفر نخست وزیر عراق به ایران از پیش برنامه‌ریزی شده است افزود که ممکن است عراق میان ایران و آمریکا نقش میانجیگر ایفا کند.

در این ارتباط یک تحلیلگر سیاسی عراقی با بیان این‌که اعلام بی‌اطلاعی از سوی مسئولان ایرانی نسبت به سفر نخست وزیر عراق به ایران بی‌توجهی به وی است، افزود که موفقیت آمیز بودن سفر العبادی به تهران منوط به عذرخواهی وی از ایران است.

جلسه رسیدگی به پرونده های روزنامه های «جوان» و «آرمان امروز» صبح امروز (یکشنبه) ۲۱ مردادماه در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد، هیات منصفه مطبوعات شکایت سعید مرتضوی را وارد ندانست.

سخنگوی سازمان تعزیرات از بازداشت و ممنوع‌الخروجی چند دریافت کننده ارز دولتی خبر داد و اظهار کرد: با استناد به ماده ۱۰ آیین‌نامه قانون تعزیرات که بحث عدم ایفای تعهدات ارزی را مشخص می‌کند، رسیدگی‌هایمان را در حوزه عدم ایفای تعهد در بخش پرونده‌های مهم و ملی که از طرف سازمان حمایت به بانک مرکزی و بانک‌های عامل به ما اعلام می‌شود آغاز کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدوارم هرچه زودتر ریشه ظلم به فضل خدا ریشه کن شود. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری  با رسانه‌ها، تصریح کرد: جنایت هولناک و غیربشری که عربستان سعودی در یمن مرتکب شد و ده‌ها کودک را به خاک و خون کشید و بیش از ۵۰ نفر شهید کرد را محکوم می‌کنم و امیدوارم هرچه زودتر ظلم به فضل خدا ریشه کن شود. وی با بیان اینکه برخی با سودجویی و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم می‌افزایند، گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگیر و بازداشت شدند و بیش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند.

در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی اخیر احمدی نژاد که در آن روسای قوای سه گانه را مسئول ایجاد وضعیت نامطلوب کشور دانست و خواستار کناره گیری آقای روحانی شد و اینکه  آیا احمدی نژاد احیانا با بیان این طور مطالب مرتکب جرمی شده است؟ گفت: بله اتهامی متوجه وی هست زیرا جنبه عمومی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha