• چهارشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97053116529
  • خبرنگار : 71474

گرانی کار خود را کرد/ مسافران پروازهای داخلی پر کشیدند

گرانی کار خود را کرد/ مسافران پروازهای داخلی پر کشیدند

چند روز پس از شوک قیمتی به وجود آمده در بازار پروازهای داخلی حال به نظر می‌رسد گرانی‌ها کار خود را کرده و دیگر شانس پر شدن کامل یک پرواز در روزهای عادی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، چند روز پس از اعلام آغاز اجرای بسته ارزی جدید بانک مرکزی، سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای خطاب به ایرلاین ها اعلام کرد که از این پس باید ارز مورد نیاز خود را با قیمت حدود ۹۰۰۰ تومان دریافت کنند و این مسئله برای شرکت‌هایی که طبق آمارهای رسمی حدود ۶۰ درصد از هزینه هایشان را با ارزهای خارجی پرداخت می کنند یک شوک هزینه ای جدی به بار آورد.

هرچند در این فرایند وضعیت ایرلاین‌های ایرانی در قیاس با خارجی ها قدری بهتر بود و در پروازهای بین المللی میزان افزایش قیمت ارائه شده از سوی شرکت های داخلی کمتر از رقبای خارجیشان بود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد گریبان پروازهای داخلی را نیز گرفت.

همانطور که گزارش چند روز قبل ایسنا نشان می داد، قیمت بلیت پروازهای داخلی در طول هفته‌های گذشته به شکلی جدی افزایش یافته و اگر تا پیش از این امکان پیدا کردن نرخی در مرز ۱۰۰ هزار تومان نیز بود امروز هیچ ایرلاینی برای مسیرهای پروازی خود قیمتی کمتر از ۲۵۰ هزار تومان ارائه نمی کند.

در چنین فضایی قطعا نخستین نتیجه کاهش قدرت خرید مسافران و تقاضا برای سفر هوایی خواهد بود و رصد بازار نشان می دهد که این اتفاق رخ داده است.

در شرایطی که با توجه به اقتصادی و تجاری بودن پروازهای صبح شنبه تهران و دیگر شهرها پروازهای برقرار شده در این ساعات معمولا بیشترین تقاضا را داشت، رصد بازار نشان می دهد که هیچ پروازی میان تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور در آغاز هفته پیش رو با تمام ظرفیت به فروش نرفته و عامل نگران کننده آنجاست که جز چند پرواز معدود، مابقی ظرفیت بسیار زیادی برای دریافت مسافر جدید دارند.

با توجه به این که ایرلاین‌های ایرانی جز چند خانواده محدود، برای جابجایی مسافران در پرواز داخلی نیز از هواپیماهای غول پیکر استفاده می‌کنند که هزینه رفت و آمد آنها و نشست و برخاستشان بسیار بالاست فقط در صورتی که پرواز با ظرفیت کامل بپرد جبران هزینه ها و حاشیه سود منطقی را به همراه خواهد داشت.

از این رو احتمال باقی ماندن فضای فعلی قدری پایین است و باید دید آیا با اجرایی کردن سیاستی جدید هزینه بلیت هواپیما پایین‌تر خواهد آمد یا ایرلاین‌ها مجبور می‌شوند تعداد برنامه های پروازی خود را کم کنند. در فضای فعلی میزان تقاضا از عرضه در بازار سفرهای هوایی داخلی و خارجی بیشتر شده و به نظر نمی‌رسد ایرلاین ها توان آن را داشته باشند که با زیان دهی برنامه های گذشته را ادامه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۱۵:۱۸

سفر هوایی لوکس هست . سفر هوایی حمل ونقل عمومی حساب نمی شود همیشه مشتریان خاص خودش را خواهد داشت. پولدارها و آقا زاد ها و نمایندگان مجلس دارند سوار بشوند نگران نباشید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۱۵:۲۶

و مدیران ضعیف ... همچنان محکم سر جای خود نشسته اند .

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۱۷:۵۵

رئیس جدید بانک مرکزی با بسته جدید ارزی کار را بد تر کرد. وضعیت ارز و گرونی ها درست بشو نیست که نیست...

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۲۱:۰۹

به خاطر همین گرانی اکثر آژانسها عذر کارمندان خودرا خواسته اندویا کلا تعطیل شده اند که به آمار بیکاران کشور به اضافه۱۷هزار صیادان منطقه جنوب اضافه وضع بیکاری فاجعه بار شده است.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۲۱:۳۹

فکر نمی کنم امید زیادی به صنعت هوایی باشد دولت باید ایجاد خط راه اهن بیشتری را در دستور کار قرار دهد خرید وسایل خط اهن و لکوموتیو را از چین سرعت بدهد. به هر حال وقت تنگ است و اگر مسئولی مسئولیت پذیر باشد باید با تمام قدرت راه اهن را گسترش دهد. 52 درصد هواپیماها زمینگیر هستند.