• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97060300887
  • خبرنگار : 71498

وزیر نیرو در پاسخ به ایسنا:

تعرفه‌های جدید آب و برق ۱۲ درصد صرفه‌جویی می‌آورد

تعرفه‌های جدید آب و برق ۱۲ درصد صرفه‌جویی می‌آورد

وزیر نیرو گفت برنامه افزایش تعرفه آب و برق را برای مشترکان پرمصرف در دستور کار داریم که با توجه به مطالعات اقتصادی صورت گرفته هدف‌گذاری این است تا تعرفه‌های جدید ۱۰ درصد در بخش برق و ۱۲ درصد در بخش آب میزان مصرف را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز در نشستی خبری با بیان اینکه به طور قطع تعرفه مصرف قطعا تغییر خواهد کرد، گفت: سه گروه را برای این مسئله در نظر گرفته‌ایم. گروه اول افرادی هستند که زیر الگو مصرف دارند و قرار شده برای این دسته از افراد سیستم‌های جدید تعرفه تشویقی در نظر گرفته شود.

وی افزود: یک بخش دیگری از افراد جامعه که جمعیت زیادی را نیز در بر می‌گیرند، در حد الگو مصرف دارند و گروه سوم نیز که تعداد آنها کم اما میزان مصرف‌شان زیاد است، گروه پرمصرف‌ها را تشکیل می‌دهند.

وزیر نیرو با بیان اینکه قصد داریم تا تعرفه را برای این دسته از افراد به گونه‌ای اصلاح کنیم که علاقه و تمایل به کاهش مصرف داشته باشند؛ به گونه‌ای که ترجیح دهند از گروه پرمصرف‌ها خارج شوند.

وزیر نیرو با بیان ایبنکه صادرات برق ایران پس از برطرف شدن مشکل خاموشی ها، به کشورهای همسایه عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد و در عین حال در مواقع نیاز، امکان واردات برق نیز وجود دارد، اظهار کرد: ایران اکنون به تعهدات خود در مبادلات انرژی با کشورهای همسایه می پردازد.


اردکانیان در مورد مطالبات از عراق گفت: رقم قابل ملاحظه ای مطالبات انباشت شده وجود دارد، درعین حال طرف عراقی پرداخت مطالبات برقی ایران را شروع کرده است و امیدواریم این امر سرعت پیدا کند. به گفته وی، علاوه بر صادرات، هم اکنون امکان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در مواقعی که نیاز باشد، فراهم است.

وزیر نیرو در خصوص خروج شرکت زیمنس عنوان کرد: تعهداتی که این شرکت داشته در حال انجام است و از جمله کلاس اف نیروگاه های گازی انجام می شود و به تعهدات خود نیز پایبندی دارند. وی تاکید کرد: ایران در پیک سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات برق نیاز خواهد داشت و با توجه به ظرفیت فعلی، بیش از ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز داریم که ۴۰۰۰ مگاوات از آن را با راه اندازی ۲۵ نیروگاه جدید تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: براساس پیش بینی ۱۲ برنامه در مدیریت مصرف در نظر گرفته شده که شامل بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خانگی می شود و دراین برنامه تلاش می شود به سمت اصلاح تجهیزات مصرفی برویم و از تجهیزات کاهنده استفاده کنیم. وزیر نیرو در خصوص برنامه وزارت نیرو برای ساماندهی آب های مرزی، گفت: زندگی در حوضه آبریز مشترک مثل زندگی در یک خانواده است، توسعه در یک حوضه آبریز مشترک نمی تواند یک توسعه به هم پیوسته نباشد لذا راه های متعددی برای تحکیم روابط وجود دارد و این راه ها را به کار خواهیم گرفت و روابط آبی با کشورهای همسایه را توسعه خواهیم داد.

وی افزود: ۷۰۰۰ مگاوات در بخش بخار نیروگاه ها با سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی امضا شده که قرار است از محل صرفه جویی سوخت، پرداخت شود. وزیر نیرو در خصوص انجام اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو برای آب‌های ژرف، اظهار کرد: سرفصلی تحت عنوان آب های نامتعارف وجود دارد که شامل باروری ابرها، شیرین کردن آب دریا و استفاده از بخار آب می شود. وی با بیان اینکه مطالعات آب های ژرف را وزارت نیرو از چندی قبل شروع کرد و در این زمینه باید با کمک کارشناسان بخش، آب های ژرف کشور را پهنه بندی کنیم، عنوان کرد:تاکنون تصمیم گرفته شده که در منطقه سیستان یک چاه حفر شود و توسعه یافتن آن یا توقف، باید تصمیم گیری شود.


وی اظهار ادامه داد: بر اساس قراردادی که در این زمینه به امضا رسید، باید چاهی به عمق ۲۰۰۰ متر حفر شود که این کار صورت گرفته و نمونه‌هایی برداشته شده که دو نوع آزمایش کیفی و ایزوتوپی روی این نمونه‌ها صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز در خوزستان چندصد میلیون متر مکعب فاضلاب به پهنه های آبی می ریزد؛ هر یک متر مکعب فاضلاب خام می تواند تا ۴۰ متر مکعب آب سالم را به ناسالم تبدیل کند، گفت:علاوه بر این، باید الگوی کشت مناسب شود؛ وزارت نیرو در این اندیشه است که با شیرین سازی آب دریا مشکل بخش هایی از شمال و جنوب را برطرف کند.

وزیر نیرو درباره انتقال آب از خزر و خلیج فارس گفت: ما در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که انتقال آب از نطقه الف به نقطه ب به تنهایی مسائل را حل نمی‌کنند و حتما باید راجع به چگونگی مصرف فکر شود چراکهنمی‌توان آب را داخل مشک سوراخ ریخت در حالی که مشکل بهره‌وری و راندمان پایین حل نشده باشند.   وی با تاکید بر اینکه نباید مدام به دنبال تامین آب جدید باشیم، اظهار کرد: این مساله فقط زمان را از ما می‌گیرد و مشکل امروز را با پیچیدگی بیشتر به آینده نزدیک منتقل می‌کند. انتقال آب اگر حل و فصل نشده باشد منجر به آبادی و حل مساله نمی‌شود. عدم انتقال آب هم به تنهایی مسائل را حل نمی‌کند.

اردکانیان تاکید کرد: مذاکره برای توسعه ارتباطات و سنکرون شدن با روسیه از جمله برنامه‌هاست، همچنین با توجه به شبکه ارتباطی با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان که وارد کننده برق هستند بنا داریم از ظرفیت بخش خصوصی ایرانی و غیرایرانی برای این موضوع استفاده کنیم و از طریق بخش خصوصی انتقال دهنده انرژی به کشورهای همسایه باشیم.

وی ادامه داد: ما در کریدور شرق فکر جدی برای اشتغال داریم که توسعه تجدیدپذیرها بخشی از این ایده است. در این رابطه ارتباطات بین المللی در آب و انرژی فعال است.

وزیر نیرو در خصوص تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای نیز گفت: اکنون یک نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات داریم که نقش موثری در زمان پیک بار دارد و برای سه هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای نیز با روسیه در حال مذاکره هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۴ ۰۷:۴۵

قیمت آب و برق در ایران با درآمد مردم همخوانی ندارد دولت ها متاسفانه با قیاس غلط قیمتها با خارج از کشور نسبت به بالا بردن قیمت انرژی اقدام مینمایند. از سوی دیگر اگر مشترکی مصرف خود را به صفر برساند مبلغ زیادی بابت آبونمان و ...... باید پرداخت کند یک نگاه به فیش آب بیندازید متوجه میشوید که مصرف خیلی هم تاثیر ندارد . اگر قیمت واقعی و تمام شده آب از مردم اخذ شود و هزینه های دیگر مثل مالیات و آبونمان و ....نیاید پرداختی مردم حتما 30 تا 50 درصد کمتر خواهد شد