• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97060301002
  • خبرنگار : 71496

ادعای رژیم صهیونیستی درباره اختلاف‌نظرهای شدید میان رهبران حماس درباره آتش‌بس

ادعای رژیم صهیونیستی درباره اختلاف‌نظرهای شدید میان رهبران حماس درباره آتش‌بس

طبق گزارش داخلی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل، اختلافات شدیدی میان رهبران جنبش حماس درباره مساله توافقنامه آشتی وجود دارد، در حالی که صالح العاروری، معاون رئیس جنبش حماس این توافق را به شدت تایید می‌کند، یحیی السنوار، رئیس این جنبش در نوار غزه به آن اعتراض کرده و گفته، کمی انتظار باعث خواهد شد اسرائیل پیشنهادات بهتری ارائه کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طبق این گزارش، اختلافات میان السنوار و العاروری از سال‌های قبل شناخته شده‌ هستند و با تقویت و ارتقای رتبه هر کدام از آنها در جایگاه رهبری از شدت آنها کاسته نشده بلکه برعکس در هفته‌های اخیر در جریان بحث و گفت‌وگوها درباره توافقنامه آتش‌بس با اسرائیل با میانجیگری مصر وخیم‌تر نیز شده است.

در این گزارش، السنوار یک شخصیت شتابزده و فردگرا توصیف شده که ترجیح می‌دهد در چارچوب‌های کوچک و محدود کار کرده و به عنوان نماینده گروه‌های میدانی نوار غزه و روابط مستحکمش با بازوی نظامی حماس یعنی گردان‌های القسام صحبت کند، در حالی که العاروری که با دادن تضمین‌هایی به اسرائیل وارد نوار غزه شده، او مرد رویای استراتژیک رسیدن به آتش‌بس جهت تحقق رویای حماس برای کنترل بر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) پس از اتمام دوره محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و کسب جایگاه او است و او راه خالد مشعل را دنبال می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است، السنوار در جریان مذاکرات اخیر با هدف دستیابی به منافعی بیشتر برای ساکنان نوار غزه و کاهش شدت محاصره سخت‌گیری بیشتری را در پیش گرفت. اما العاروری منعطف‌تر بود زیرا برای دستاوردهای استراتژیک‌تر که حماس را به یک طرف اصلی در اختلافات بر سر جانشینی عباس قرار دهد، برنامه‌ریزی می‌کرد.

طبق این گزارش، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای میانجیگری میان دو طرف و دستیابی به راه‌حل‌هایی میانه تلاش می‌کند.

گرچه در این گزارش تعیین اینکه کدام یکی از دو طرف پیروز شده را دشوار می‌داند اما برخی نشانه‌های حاکی از غلبه موضعگیری العاروری است، او پیشنهاد داده که تا هفته آتی که مذاکرات در قاهره از سر گرفته شوند و احتمال دستیابی به توافقنامه آتش‌بس وجود دارد.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای سومین بار در ماه جاری میلادی از اطراف نوار غزه بازدید و با روسای شهرک‌های یهودی آنجا دیدار کرده و به آنها ابلاغ کرد که با وجود مذاکره با حماس، به این حل و فصل باور ندارد.

لیبرمن گفت: علاقه‌ای به این مذاکرات و چنین سازشی ندارم و تنها به آنچه در واقعیت وجود دارد، باور دارم، من به معامله آتش‌بس در برابر آرامش و امنیت در برابر اقتصاد ایمان دارم، اگر آنها آتش‌بس را حفظ کنند، ما گذرگاه‌ها را بازگشایی می‌کنیم و ساکنان غزه از آزادی برخوردار می‌شوند، اما اگر آنها آتش‌بس را حفظ نکنند، آنچه از دست می‌دهند را خواهند دید.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: آتش‌بسی که برای اسرائیل و حماس به آن باور دارم، آتش‌بسی است که پس از آزادی اسرا و مفقودان اسرائیلی حاصل می‌شود و بدون این آزادسازی، هرگز توافق آشتی حاصل نخواهد شد.

برخی منابع سیاسی اظهار داشتند، این اظهارات لیبرمن با وجود اینکه به توصیه ارتش اسرائیل در نشست هفته گذشته کابینه امنیتی برای اعلام تایید و حمایتش از مذاکرات بیان شد اما در پی انتقاد شدید نفتالی بنت، همکار او در کابینه تل‌آویو و رئیس حزب خانه یهود و وزیر آموزش اسرائیل از او به دلیل این مذاکرات بیان شدند، بنت وزیر جنگ اسرائیل را به دلیل این مذاکرات به ترس و تسلیم شدن متهم کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha