• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97060301016
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی سوم شهریور بخوانید؛

اولین دادگاه علنی مشایی/آمادگی روحانی برای پاسخ به مجلس/مخالفت دو بانک آمریکایی با تحریم ایران

اولین دادگاه علنی مشایی/آمادگی روحانی برای پاسخ به مجلس/مخالفت دو بانک آمریکایی با تحریم ایران

محاکمه یک متهم فساد اقتصادی در دادگاه انقلاب، مخالفت دو بانک بزرگ آمریکا با تحریم گردش مالی ایران، اعلام آمادگی «روحانی» برای حضور در جلسه روز سه‌شنبه مجلس، آغاز و پایان «حزب دو نفر» به روایت شاهد اصلی، تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره)، توصیه ای درباره موضوع طرح مالیات مسکن، پیشنهاد بن سلمان به بشار اسد در رابطه با ایران، اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده رحیم مشایی، توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آرش کیخسروی، اختصاص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تحقق اشتغال روستایی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، سوم شهریور ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت امروز همزمان با هفته دولت با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تأکید بر تداوم قدرتمند راه و سیره امام خمینی(ره) تصریح کرد که دولت بار دیگر با آرمان‌های امام راحل عهد می‌بندد که استوارتر از همیشه در راه خدمت به مردم گام بردارد و مطمئن هستیم که خداوند هم یاور و ناصر ملت بزرگ ایران خواهد بود.

سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) هم در این مراسم گفت: شاید در شرّی که امروز به سبب دشمنی‌های خارجی بر ما مستولی شده خیری باشد و آن انسجام دوباره فرزندان انقلاب است؛ چرا که از دست رفتن آن انسجام در مقاطعی می توانست پایه‌های نظام را متزلزل کند.

معاون پارلمانی رییس جمهور نیز در آیین افتتاح ۳۸ طرح آبرسانی روستایی آذربایجان غربی از اختصاص ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تحقق اشتغال روستایی در کشور خبر داد و گفت: مردم مطمئن باشند مدیران دستگاه های دولتی در سطوح مختلف با کار شبانه روزی به دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم هستند .

آغاز و پایان «حزب دو نفر» به روایت شاهد اصلی

پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ با انتشار خبری جدید درباره «عباس امیر انتظام» نام او مجددا بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما این بار خبری از به زندان رفتن یا طرح شکایت جدید علیه او نبود، بلکه خبر از پایان دوران محکومیت «حبس ابد غیر قابل تغییر» و مرگ او بود. «الهه میزانی» همسر امیر انتظام به عنوان تنها عضو باقی مانده از «حزب دونفره» این زوج، قطعا موثق ترین منبع برای راویت خاطرات سال‌های پایانی عمر سخنگوی دولت موقت و نقل احوالی است که بر این قدیمی‌ترین زندانی سیاسی ۴۰ سال اخیر گذشته است. او در روزهایی که مشغول فراهم کردن مقدمات برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت همسرش بود، با ایسنا به گفت‌و گو نشست و جزئیات کمتر گفته شده‌ای از زندگی شخصی خود، آشنایی‌اش با عباس امیر انتظام و سال‌های همراهی با او را بیان کرد.

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز به ریاست محسن رضایی تشکیل جلسه داد و به بررسی مغایرت های لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پرداخت.

در همین ارتباط احمد توکلی در رابطه با اینکه چرا لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود؟ گفت: بررسی "لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی" در مجمع تشخیص نظام به عنوان یک مورد اختلافی میان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان نیست. وی افزود: بررسی "لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی"درهیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از باب نظارت بر تطبیق یا عدم تطابق این مصوبه با سیاست‌های کلی اقتصادی نظام است.

کمال دهقانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه گزارش این کمیسیون درباره‌ی بررسی‌های صورت گرفته در لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: هیات رییسه باید درباره در دستور قرار گرفتن CFT تصمیم بگیرد.

همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت که طبق نامه ارسالی از سوی معاون پارلمانی رییس جمهور، حسن روحانی روز سه‌شنبه برای پاسخ به سوال نمایندگان اعلام آمادگی کرده است بنابراین جلسه سوال از رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ششم شهریورماه برگزار خواهد شد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد هم با توصیه ای درباره موضوع طرح مالیات مسکن گفت: وضع هر گونه عوارض به ویژه اخذ مالیات پلکانی یا هر نوع مالیات دیگر در حوزه مسکن به این راحتی‌ها که برخی درباره‌اش صحبت می‌کنند، نیست. هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه باید با مشارکت و همفکری وزارتخانه‌های اقتصاد و راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسؤول دولتی و خصوصی و نمایندگان جامعه هدف انجام شود.

یک سایت آمریکایی اعلام کرد که دو بانک بزرگ آمریکایی با قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی دنیا مخالف هستند. پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن گزارش داد: جی.پی مورگان و سیتی بانک دو بانک بزرگ آمریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین المللی متعهد نخواهند بود. این بانکها که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، از پاسخ به تحقیقات واشنگتن فری بیکن در خصوص اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوئیف را دارند یا نه، امتناع کردند.

همچنین رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران با بیان اینکه کمک اتحادیه اروپا به ایران حامل پیام اشتباهی بوده است، از کمک ۲۰.۷ میلیون دلاری اتحادیه اروپا به تهران، انتقاد کرد و آن را باعث تداوم‌بخشی به‌ توان این کشور برای اهمال در قبال نیازهای مردم و مانع از تغییر در سیاست‌های ایران خواند.

یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان اعلام کرد که ولیعهد عربستان پیشنهادی در رابطه با ایران و حزب‌الله به رییس جمهور سوریه داده است، اما رییس جمهور سوریه این پیشنهاد را نپذیرفته است. این پیشنهاد براین اساس بود که بشار اسد بدون هیچ اصلاحات قانونی تا آخر عمر می‌تواند در حکومت باقی بماند و عربستان هم سوریه را بازسازی می‌کند بدون این‌که دولت سوریه حتی یک ریال پرداخت کند، اما در مقابل باید سوریه روابطش با حزب‌الله لبنان و ایران را قطع کند.

یک روزنامه مصری هم در مقاله ای نوشت: مصر و ایران هیچ‌گونه خصومت سیاسی و ایدئولوژیکی که توجیه کننده قطع رابطه بین آنها باشد ندارند و در نهایت به نفع مصر است که قدرت منطقه‌ای ایران و برقراری رابطه برابر با این کشور را به هیچ وجه نادیده نگیرد. در این مقاله که با عنوان خصومت با قطر منتشر شده، آمده است: درخواست برای قطع روابط با ایران در دوره مبارک و نامگذاری قاتل سادات در پایتخت تهران صورت گرفت، اما این استدلال بعد از انقلاب ۲۵ ژانویه (درمصر) از بین رفته و در دوره اخوان و تبدیل شدن دوستان قاتل سادات به ستارگان عرصه سیاسی، این مساله اهمیت خود را از دست داد.

سایت اطلاع رسانی قوه قضاییه اعلام کرد که اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده رئیس دفتر رئیس جمهور سابق در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، این درحالیست که بر اساس اعلام قبلی قرار بود صبح روز شنبه سوم شهریور به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی رسیدگی شود. بر این اساس خبرنگاران برای پوشش خبری این پرونده به شعبه مربوطه مراجعه کردند اما موفق به حضور در شعبه نشدند و کمی بعد خبری مبنی بر لغو دادگاه مشاییی به دلیل عدم حضور او و وکلایش منتشر شد.

وکیل‌مدافع آرش کیخسروی در خصوص بازداشت موکلش توضیحاتی ارائه کرد و گفت: موکلم از ابتدای بازداشت به زندان فشافویه منتقل شده که در حال حاضر نیز در همین زندان نگهداری می‌شود. وی افزود: اتهامی که به موکلم تفهیم شده "اجتماع و تبانی ضد امنیت ملی" است که در ابتدای امر اتهام "تجمع غیرقانونی و اخلال در نظم عمومی بود" که قرار کفالت ۱۰۰ میلیونی برای ایشان صادر شد.

امروز همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات یک متهم فساد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و قاضی صلواتی در ابتدای جلسه گفت: در ۴ جلسه قبل کیفرخواست ۳۲۵ صفحه‌ای دادسرا توسط نماینده دادستان قرائت شد و حدود ۴ سال به طول انجامید که پرونده ۱۵۵ جلد و ۳۳ نفر متهم دارد که ۵ نفر از متهمان فراری هستند.

همچنین گزارش کامل ایسنا از «همایش توسعه از دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» که همزمان با زادروز تولد آن مرحوم در منطقه جماران، خانه- موزه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد را میتوانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha