• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97060502016
  • خبرنگار : 71477

صدور حکم دو خبرنگار رویترز در پرونده اسناد محرمانه میانمار به تعویق افتاد

صدور حکم دو خبرنگار رویترز در پرونده اسناد محرمانه میانمار به تعویق افتاد

یکی از قضات میانمار صدور حکم علیه دو خبرنگار رویترز را که به دسترسی غیرقانونی به اسناد و مدارک رسمی و محرمانه متهم شده‌اند، به تعویق انداخت؛ پرونده‌ای که توجه‌ها را به اوضاع وخیم آزادی مطبوعات در این کشور جنوب شرق آسیا معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حکم که قرار بود امروز (دوشنبه) صادر شود به 3 سپتامبر (12 شهریور) موکول شد. قاضی‌ که این تاخیر را اعلام کرد گفت: یی وین، قاضی ارشد این پرونده به خاطر کسالت نمی‌تواند تا روز جمعه در دادگاه حاضر شود.

وا لون، یکی از متهمین این پرونده پس از اعلام تاخیر در صدور حکم گفت: ما از هیچ تصمیمی و یا اوضاعی که در آن قرار داریم نمی‌ترسیم چراکه در حال حاضر حقیقت و واقعیت طرف ماست. ما نمی‌ترسیم چراکه هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ایم.

کیاو سوئه او و وا لون درخصوص نقض قانون اسناد و مدارک رسمی و محرمانه میانمار که می‌تواند مجازاتی تا 14 سال حبس به همراه داشته باشد اظهار بی‌گناهی کرده‌اند. آنها در ماه دسامبر بازداشت شده و از آن زمان تاکنون به خاطر آنکه اجازه گذاشتن وثیقه به آنها داده نشده بود در بازداشت به سر بردند.

این خبرنگاران مدعی هستند، در حالی که درخصوص سرکوب وحشیانه مسلمانان روهینجا در ایالت راخین میانمار گزارش می‌دادند توسط افسران پلیس بازداشت شده‌اند؛ سرکوب‌هایی که محکومیت بین‌المللی را به همراه داشت.

حدود 700 هزار مسلمان روهینجایی پس از سرکوب‌های وحشیانه‌ای که از اوت سال گذشته میلادی آغاز شد به بنگلادش فرار کردند و گروه‌های حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل ارتش میانمار را به ارتکاب نقض گسترده حقوق بشر که برابر با پاکسازی قومی و حتی نسل‌کشی است، متهم کرده‌اند.

این دو خبرنگار رویترز مشغول انجام تحقیقات درخصوص کشتار 10 مسلمان روهینجایی توسط سربازان، پلیس و شهروندان بودایی میانمار بودند. در نمونه‌ای نادر از مجازات نیروهای امنیتی به خاطر کشتارهای غیرقانونی،‌ دولت میانمار کمی بعد اعلام کرد که 10 تن از سربازان نیروهای امنیتی به خاطر این کشتارها به 10سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده‌اند.

دولت میانمار انجام هرگونه بدرفتاری گسترده را رد کرده اما همچنان به محدود کردن دسترسی‌ به استان راخین ادامه داده است. دولت میانمار همچنان تاکید دارد که این سرکوب‌ها "واکنشی عادلانه به حملات غیرمنتظره هماهنگ شده شبه‌نظامیان روهینجایی" بوده که جان چندین تن از پرسنل امنیتی را گرفته است.

کیاو سوئه او 28 ساله و وا لون 32 ساله هر دو شهادت داده‌اند که از رفتار تند در جریان بازجویی‌های اولیه‌شان رنج برده‌اند. درخواست مکرر آنها برای قرار وثیقه به منظور آزادی نیز مرتبا رد شده است.

مایک پاپمئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری میلادی از میانمار درخواست کرده بود تا فورا این دو خبرنگار رویترز را آزاد کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha