• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97060502270
  • خبرنگار : 71467

رقابت جذب سپرده‌ در شبکه‌بانکی

ویترین بانک‌ها جذاب شد/ سود از ۱۵ تا ۲۳ درصد رشد کرد

ویترین بانک‌ها جذاب شد/ سود از ۱۵ تا ۲۳ درصد رشد کرد

به دنبال فرصتی که بانک مرکزی در اختیار شبکه بانکی قرار داد تا سپرده‌های مشتریان را تمدید و یا تغییر دهند آنها نیز در این فاصله‌ چند روزه اقدام به افزایش نرخ سود برای جذب سپرده و نگه داشت منابع قبلی کردند؛ به طوری که نرخ سودی که این روزها به مشتریان پیشنهاد می‌شود تا ۲۳ درصد افزایش داشته و ۸ درصد بالاتر از نرخ متعارف ۱۵ درصدی مصوب شورای پول و اعتبار است.

به گزارش ایسنا، در حالی نرخ سود بانکی در تیر ماه ۱۳۹۵ با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد که با توجه به انحرافی که بانک‌ها از این نرخ داشتند در شهریور ماه سال گذشته بانک مرکزی طی دستورالعملی بانک‌ها را مکلف به کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد کرد. اما قبل از اجرای این دستورالعمل در فاصله اول تا ۱۱ شهریور ماه فرصتی ایجاد شد تا بانک‌ها بتوانند سپرده‌های با نرخ بالا جذب کرده و یا حساب‌های کوتاه مدت را به بلند مدت تبدیل کنند، از این رو اکنون و در زمان فرا رسیدن سر رسید حساب‌های سال گذشته نگرانی از عدم تمدید حساب‌ها و خروج سرمایه از بانک‌ها برای حرکت به سمت بازارهایی همچون سکه و ارز و ایجاد التهاب در آن موجب شد تا شبکه بانکی به سمتی پیش برود که تا حدی مانع از خروج سپرده شود. بر این اساس اخیرا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک ها اعلام کرد که سپرده‌های در فاصله‌ی دوم تا یازدهم شهریور ماه را تا مدت یک ماه تمدید کند.

اما در زمان تمدید حساب‌ها، گذری بر شعب بانک‌ها و بررسی نرخ‌های سودی که به مشتریان پیشنهاد می‌شود از این حکایت داشت که اغلب بانک‌ها نرخ سود را تا ۲۳ درصد هم افزایش داده‌اند؛ به گونه‌ای که پیشنهاد متفاوتی برای مشتریان داشته و برای تمدید حساب‌های قبلی و یاگشایش حساب‌های جدید نرخ سود بین حداقل ۱۸ تا ۲۳ درصد متغیر است. کارکنان شعب می‌گویند با توجه به فرصتی که از سوی بانک مرکزی در اختیار آنها قرار گرفته تا در این چند روز که احتمالا تا ۱۱ شهریور ماه خواهد بود بتوانند به هر ترتیبی شده از بیرون رفتن سپرده‌ها جلوگیری کنند، از این رو برای سپرده‌های با مبالغ متفاوت نیز سودهای مختلفی در نظر گرفتند. برخی از بانک‌ها برای سپرده‌های کمتر از ۱۰ میلیون تا ۲۲ درصد سود پرداخت کرده و مبالغ بالاتر از این رقم تا ۲۳ درصد سود در نظر گرفتند. یکی از بانک‌ها که حتی بدون در نظر گرفتن کف مبلغ کلا ۲۰ درصد سود پرداخت می‌کند، دیگری ۲۲ درصد برای سپرده‌های مدت دار در نظر گرفته و بانک دیگر تا سقف ۵۰ میلیون ۲۰ درصد و بالاتر از آن را ۲۲.۵ درصد سود می‌دهد. برخی از بانک‌ها نیز به جای حساب‌های سپرده صندوق‌های سرمایه گذاری را تقویت کردند و در آن سودهای ۱۸ تا ۲۰ درصدی پرداخت می‌شود، اما پیشنهاد می‌کنند که به جای صندوق به سمت حساب‌های سپرده بروید، دلیل هم مشخص است و می‌خواهند پول حداقل یک سال در حساب بانک ها بماند چرا که در صندوق امکان برداشت وجود داشته ولی برداشت از حساب سپرده با جریمه همراه می‌شود.

 در این میان هستند برخی بانک‌های بزرگ که به حساب سپرده دست نزده و همان ۱۵ درصد را پرداخت می‌کنند. جالب اینجاست در پاسخ به این که در رقابت با بانک‌های دیگر سود را تغییر نداده‌اند، عنوان می‌کنند که افزایش نرخ سود سپرده با ریسک بالایی برای آنها همراه بوده و در قیاس با سود تسهیلات ۱۸ درصدی که اکنون پرداخت می‌شود در نهایت به ضرر بانک و منفی شدن تراز نامه آنها منجر می‌شود.

رفتار کارکنان بانک‌ها هم جالب است؛ به طوری که بلافاصله بعد از پرسش مشتری برای شرایط حساب سپرده تلاش می‌کنند تا به هر نحوی که شده او را متقاعد به سپرده گذاری در بانک و یا انتقال حساب از بانک های دیگر به بانک خودشان کنند. حتی پیشنهاد می‌کنند اگر سپرده کافی برای دریافت ارقام کلان در اختیار ندارند با افراد دیگر پول‌های خود را مشترک شده و در حساب قرار دهند تا سود بالایی دریافت کنند.

در این بررسی میدانی واکنش شعبه یکی از موسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی که مدت‌هاست درگیر حواشی مربوط به تعاونی‌های زیرمجموعه خود است نیز جالب بود. این موسسه در پاسخ به اینکه شرایط آنها برای بازکردن حساب سپرده چیست، عنوان کرد که"حساب سپرده باز نمی‌کنیم".

در هر صورت فعلا هیجان سپرده‌گیری و رقابت برای جذب منابع در بانک‌ها بالا رفته است و در آستانه نیمه دوم سال که معمولا بازار ارز به دلایل خاص خود دستخوش نوسان می‌شود شبکه بانکی در تلاش برای نگه‌داشت سرمایه بوده و جذب پول به رقابتی بین بانک‌ها و بازارهایی همچون سکه و ارز تبدیل شده است و نتایج آن در آینده‌ای نزدیک مشخص می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۳:۴۳

بعد از مدتی دوباره سپرده های مردم را بالا کشیده و میخورند و مسئولین بانکی نیز به کانادا فرارخواهند کرد وکسی نیز جوابگوی سپرده گذاران نخواهد بود

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۴:۰۵

یعنی دولت درچهار سال گذشته هر چه تلاش کرد همه آنها ازبین رفت.این خودش هنراست.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۶:۵۹

عزیز دل برادر سود ۲۲ درصدی در شرایط تورم کنونی یعنی ضرر و بی ارزش شدن پول تا نصف ارزش واقعی ، کشورهای اروپایی تورم صد الی دویست درصدی نمی دونند چی هست .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۷:۰۱

آقای بیگی تورم اروپا دو الی سه درصد است نه صد الی دویست درصد ! ضمناً ارزش ریال به یک سوم خود در چند ماه رسیده و این یعنی ضرر سپرده ریالی بانکی‌

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۴:۳۶

یک اشتباه بزرگ اقتصادی بالاترین سود سپرده در اروپا 6 در صد بیشتر نیست تا مردم پولها را در تولید و ایجاد کار بریزند ما چکار می کنیم سود22 در صد تا یک عده بخورند و بخوابند افتضاح آفرین بر این اقتصاد !!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۶:۵۵

نرخ واقعی سود حاصل تفاضل نرخ اسمی سود و نرخ تورم است. در کشورهای توسعه یافته نرخ تورم تک رقمی و زیر پنج درصد است بنابراین نرخ اسمی سود نیز تک رقمی و زیر ده درصد در نظر گرفته می شود. در ایران نرخ تورم دو رقمی است و طبیعی است که نرخ سود نیز دو رقمی باشد. چنانچه نرخ اسمی سود کمتر از نرخ تورم تعیین گردد موجب خروج سپرده از شبکه قانونی بانکی و تشکیل بازار سیاه سرمایه به صورت موازی و در نتیجه افزایش جرائم اقتصادی و همچنین موجب هجوم سرمایه به بازارهای ارز و طلا و کالاهای سرمایه ای و در نتیجه افزایش غیر طبیعی بهای موارد مذکور می شود که حاصلی جز تشدید تورم و افزایش فساد در اقتصاد ندارد.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۴:۴۶

تعرفه ورود به کشور را زیاد کنند

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۸:۵۹

من نمیدونم چرا هیچ وقت از گذشته عبرت نمیگیریم قبلا وقتی سودها بالا بود نه دلا گرون میشد و نه طلا. اگر هم تو فکر تولید هستید اول و ابتدا باید مالیات شرکت های تولیدی رو کم و تسهیلات با سود کم به همه تولیدی ها بدن که با این روال تولید زیاد و به صرفه میشه وگرنه مردم که نمیان کاری بکنن که باید از هفت خوان رستم رد بشی و بعد اخر بدون هیچ حمایتی باید با ضرر ورشکست بشی. پایین آوردن سود بانکی که در آن کشور تورمش بالای 50 درصد هست اتفاقا به ضرر مردم هست اگر با این سود سپرده گذاری بکنن. پس خواهشا قبل از حرف زدن فکر کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۲۰:۳۹

آقای احمد درست به همین خاطرست که آنها تورم دو تا سه در صد دارند و ما دویست در صد راجع به ارزش ریال کسی میدونه ارزش پول ما به چه بسته است و پشتوانه آن چیست ؟؟!! سپرده با سود زیاد به چه کسی کمک می کند جز به خود بانکها ؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۲۰:۴۷

آقای ثناجو پس شما میخواهید بگویید تمامی کشورهای اروپایی که نرخ سودشان تک رقمی است بازار سیاه سرمایه به صورت موازی و در نتیجه افزایش جرائم اقتصادی و همچنین موجب هجوم سرمایه به بازارهای ارز و طلا در ست شده است ؟؟ خیر هیچ هم چنین نیست نه تنها سود کارشان در تولید بیشتر از سود بانکی است بلکه ایجاد کار هم می کنند و در کشور ما ؟؟ اگر بلد نیستیم اقتصاد کشور را بگردانیم حداقل از کشورهای دیگر که بلدند یاد بگیریم این هم مشکل است ؟؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۶:۵۸

من 10 میلیون دارم. اونو تو کدوم بانک بذارم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۹:۲۷

باسلام. من متوجه نشدم. یعنی من یکی دو روز دیگه ۲۰میلیون سپرده بزارم چقدر سود میدن؟ چند درصد حساب میشه؟ یکی راهنمایی کنه. ممنونم از همتون

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۰۹:۴۴

بیست درصد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۲:۰۰

⚠️ورود پول های سپرده گذاران بازار ارز را آشفته کرد قابل توجه افرادی که میگن (عواقب افزایش سود به زودی دامن اقتصاد ایران را خواهد گرفت) مشاهدات عینی خبرنگار از بازار امروز 97/06/11 حاکی از مردم خانه داری بود که اکثر آنها با چک های بانکی مختلف از قبیل بانک آینده و توسعه و سامان و مهر اقتصاد و پارسیان و.... بودند که سراسیمه سپرده های یکساله خود را بسته و به خیابان های فردوسی روانه شده بودند و وقتی قیمتها را صعودی میدیدند از ترس به دلال خود اختیار .کامل برای خرید میدادند و درخواست خرید دلار به هر قیمتی داشتند که سبب شده بود بازار با تقاضای زیادی در این روزها مواجه شود و فروشندگان هم مدام قیمت های بالاتری را درخواست کنند. حالا ببینیم بین بد و بدتر (افتضاح) کدام یکی را انتخاب میکنید؟

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۳ ۰۱:۰۷

سلام میخام بدانم سود یکساله صادرات 20000000 تومان چقدر میشه شهریور97

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۶ ۱۸:۰۹

سلام علیکم، با عرض ادب و احترام مردم از این وضع خسته شدند، ارزش ها در حال پاچیدن است. یک پیشنهاد دلسوزانه، نرخ سپرده بانکی اگر افزایش یابد، دلار ها و ارزها در بازار توسط مردمی که ارز انباشته کرده اند فروخته میشود، و به سمت سرمایه گذاری بانکی نایل میشود، که هم سبب کاهش شدید قیمت ارز میشویم و هم نقدینگی قابل توجهی در دست حکومت. من به شما قول شرف میدهم با افزایش نرخ سود بانکها، ارز 20 تومانی به زیر 7 هزار تومان در یک هفته برسد. و بعد از آن افزایش نرخ ارز دیگر چشمگیر نیست فلذا میتوانیم از این دوران تحریم امریکایی گذر کنیم. اگر انجام نشود، ارز آنقدر سرکش میشود که مخاطرات بعدی نظامی ممکن است به راه بیافتد، فلذا مقابله مردم بر مردم در این دوران تحریم به ضرر نظام شکل خواهد گرفت، راه حل برون رفت از این مشکلات افزایش قابل توجه نرخ سود بانکی است. راه حلی برای رسیدن ارز به زیر 7 هزار تومان والسلام

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۷:۳۳

با گران شدن وافزایش قیمت کالاها وخدمات، سپرده گذاران بانک ضرر کرده اند و وسود بانکی جبران گرانی و تورم را نکرده است دولت وبانک مرکزی با تعیین نرخ دستوری سود سپرده وسرکوب سود بانکی به سپرده گذاران خسارت زده است و گرانی و تورم بسیار بیشتر از سود بانکی است واز این راه رانت پولی به وام گیرنده وبانک ها رسیده است که از جیب سپرده گذار برداشت شده هست پول مفت و بدون کار و زحمت، و این پول حرام هست. آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی به مجازات سپرده گذاران وخسارت به آنها با هر هدفی پایان دهید.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۱۵:۲۸

سلام الان نوبت رسیده به بانک س حداکثر تا 2 ماه دیگه ورشکست اعلام میکنه من خودم تو این بانک حساب داشتم اون روز نسبت به بانکهای دیگه که داشتم بررسی میکردم به این نکات رسیدم. وین کارت هم که به قول خودشون جایزه میدهند که تمامی اسمها در 70 درصد مواقع جا به جا شده و اسم کارمندان خودشون هستش نتونست کمک کنه بهشون حتی دادن ارز مسافرتی توسط این بانک هم نتونست کمک بکنه بهشون من از این هراس دارم که اعلام کنه ورشکستست و بخواهد هر حساب رو به 60 درصد تقلیل بده و به مشتری پرداخت کنه اکثر شعبه های این بانک اجاره به شرط تملیک هستش و مال خود بانک نیست که بتونه پول مردم رو تضمین کنه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۲ ۱۲:۴۹

28و31درصد هم شده. دوباره سربزنید متوجه میشید. کوتاه مدت عادی روزشمار با نرخ این مدلی هم هست. دون میپاشن پول ملت رابچاپن.