• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97060502367
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی پنجم شهریور بخوانید؛

تاریخچه و روال سوال از رییس جمهور/شنیدن صدای حوزه از مراجع/آغاز بررسی شکایت ایران از آمریکاو...

تاریخچه و روال سوال از رییس جمهور/شنیدن صدای حوزه از مراجع/آغاز بررسی شکایت ایران از آمریکاو...

دستور حجتی برای رسیدگی به فساد مافیایی شرکت غله، آغاز جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا، موافقت با افزایش کمک بلاعوض برای جبران خسارات ناشی از زلزله سال ۹۶ کرمانشاه و کرمان، اطلاعیه دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارات یک نماینده مجلس، عدم تایید صید صنعتی از سوی چینی‌ها، واکاوی تفاوت رفتار مردم ترکیه و ایران در حمایت از ارزش لیر و ریال، روایت مطهری از تاریخچه سؤال از رئیس‌جمهور، تکذیب موافقت با آزادی مشروط «محمد علی طاهری» و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، پنجم شهریور ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که در راس یک هیئت دفاعی نظامی به کشور سوریه سفر کرده است در دومین روزسفر خود در دیدار با فرماندهان محور مقاومت با اشاره به توطئه دشمنان در کشور سوریه و جان باختن جمع تعداد زیادی از مردم این کشور توسط گروهک تروریستی داعش افزود: آنچه که در عراق و سوریه اتفاق افتاد در چارچوب سلسله توطئه هایی بود که آمریکایی ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون علیه آن برنامه ریزی کرده است. وی گفت: مقاومت مدافعین حرم مانع تحقق اهداف شوم نظام سلطه شد.

همچنین اسحاق جهانگیری در آئین افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸، گفت: با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از دیگر ظرفیت‌های ملل آسیایی در تعامل مثبت و همه‌جانبه و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم و امکانات رفاهی لازم صنعت گردشگری را جایگزین مهمی برای منابع درآمدی به ویژه نفتی قرار دهیم. وی بیان کرد: با وجود تحریم‌ها ما تصمیم به ایجاد تعامل در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری با همه کشورها به ویژه در حوزه آسیا سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم و از هموطنان ایرانی از اقصی نقاط جهان استقبال می‌کنیم. آماده‌ایم دانش خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و از دانش آن‌ها استفاده کنیم. معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به استان همدان۳ هتل و ۶ اقامتگاه بوم‌گردی را افتتاح کرد.

هیات وزیران نیز در جلسه عصر یکشنبه به ریاست  رئیس جمهوری، با افزایش میزان کمک مکمل بلاعوض و تسهیلات بانکی برای جبران خسارت و بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله سال ۱۳۹۶ در دو استان کرمانشاه و کرمان موافقت کرد.

فردا؛ سه‌شنبه، ششم شهریور نود و هفت رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس حاضر خواهد شد تا پاسخگوی سوالات نمایندگان پارلمان در پنج محور مشخص شده باشد. این پنج محور شامل: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

در همین ارتباط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روال سوال از رئیس جمهور در مجلس را تشریح کرد.

علی مطهری نیز در یادداشتی درباره تاریخچه سوال از رئیس جمهور با بیان این‌که «سوال از رئیس‌جمهور که برای اولین بار در مجلس هشتم مطرح شد، یک تابو و امر نشدنی تلقی می‌شد»، ابراز امیدواری کرد که سوال نمایندگان از حسن روحانی که در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) مطرح می‌شود منشاء خیر و رفع مشکلات برای کشور باشد.

علاء‌الدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اعلام نظرش درباره سوال از رئیس‌جمهور گفت: سوال از رییس‌جمهور نمادی است که در جمهوری اسلامی ایران‌ نمایندگان در جهت دفاع از حقوق مردم از بالاترین مقام اجرایی کشور سوال می‌کنند، رییس جمهور هم آنقدر سعه‌صدر دارد که به سوالات پاسخ داده و از این فرصت برای بیان نظرات و مشکلات استفاده ‌کند.

همچنین در رابطه با ضرورت سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید تشخیص بدهد. در شرایط سیاسی کشور آنچه بسیار مهم است انسجام، وحدت و همفکری است و الان وقت تفرقه، جدایی، حسابکشی و انتقام‌گیری از انتخابات نیست.

در همین ارتباط مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در یادداشتی نوشت: باید دید که روحانی و تیم دولت تلاش بسیار داشتند که تلاطم‌های موجود را کاهش دهند و اتفاقاتی که بعد از خروج ترامپ از برجام افتاد شاید اگر نگاه دولت و موضع‌گیری مناسب دولت نبود فاجعه امروز به‌مراتب بدتر بود.

در پی اظهارات روز یکشنبه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب اخطار قانون اساسی، دفتر رییس جمهور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن دعوت به بازبینی کامل فیلم و متن سخنان رییس جمهور در مراسم روز صنعت دفاعی، تاکید کرد: هرگونه القای جدایی و تقابل میان ارکان نظام و بویژه رییس‌جمهوری و رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت و نظام، کمک به جنگ روانی و توطئه دشمنان انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در نشست خبری اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سخنرانی رحیم پورازغدی در انتقاد از حوزه های علمیه گفت: صدای حوزه را باید از مراجع شنید. مراجع زعمای حوزه علمیه هستند و بر این اساس موضع من موضع مراجع عظام تقلید است و این چیز پوشیده‌ای نیست. وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: آیا آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ بلیت هواپیمایی که متعلق به بخش خصوصی نیست، چرا این اندازه گران شده است؟

همچنین غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تجمع اخیر طلاب در قم و حاشیه‌های مراسم دعای عرفه در تهران واکنش نشان داد و اظهار کرد: من پیش از این هم گفته بودم این کار یک خودزنی است. حتما آنهایی که در این تجمع بوده‌اند نماینده طلاب نیستند و گفته‌ام که بخشی از نظام با این کار دارد خودش را می‌زند.

محمد کیانوش‌راد  در آستانه هفته دولت با اشاره به این‌که «سال ۱۳۵۸ قانون اساسی تصویب شد؛ در اوایل دهه شصت آمدیم و این قانون اساسی را مجددا بازنگری کردیم. حتی امروز هم باز جای بازنگری دارد، تا اگر تعارضاتی میان نهادها وجود دارد، کاسته شود» به نقش دولت در اجرای قانون اساسی پرداخت و گفت: در برخی جهات دولت در چهارچوب نوشتاری قانون اساسی اختیارات خوبی دارد اما در عمل و اجرا دولت دارای محدودیت‌های فراوانی است که کار دولت را نقض می‌کند. وی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید نه تنها هنوز ماجرای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تمام نشده است بلکه با ایجاد انعطاف درونی این دو جریان سیاسی اصلی کشور می توانند در عبور از بحران‌های فعلی کشور نقش ماثری ایفا کنند.

همچنین بهرام سرمد مدیرکل سیاسی وزارت کشور در نشست خبری به ارائه گزراشی از مصوبات جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پرداخت. دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور با اشاره به بررسی گزارش مجمع عمومی حزب اعتماد ملی در جلسه این کمیسیون گفت:انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی مورد تایید وزارت کشور نیست. وی توضیح داد: از نظر کمیسیون انطباق اساسنامه و مرام‌نامه حزب اعتماد ملی با قانون جدید مورد تایید است، اما انتخابات اعضای شورای مرکزی و بازرسی این حزب باید مجددا برگزار شود.

نماینده مردم بندرلنگه از عدم تایید«صید صنعتی از سوی چینی‌ها» خبر داد و گفت: برای روشن شدن موضوع صید غیرمجاز توسط چینی‌ها به اتفاق معاون صید سازمان شیلات، ۴ روز در تمامی بنادر صیادی حضور پیدا کردیم و با صیادان صحبت‌هایی را به‌صورت رودررو داشتیم، کسی اعلام و تائید نکرد که توسط چینی‌ها صید صنعتی صورت می‌گیرد.

همچنین نماینده سبزوار از دستور حجتی برای رسیدگی به فساد مافیایی شرکت غله خبر داد و گفت: مستندات و اطلاعات فساد اتفاق افتاده در شرکت غله که در جریان خرید گندم از کشاورزان در حال رخ دادن بود به وزیر و معاونان وزارت جهادکشاورزی ارائه شد و محمود حجتی به واحد بازرسی این وزارتخانه دستور رسیدگی و ارائه گزارش داد.

واکاوی تفاوت رفتار مردم ترکیه و ایران در حمایت از ارزش لیر و ریال

در میان سوالات مجری برنامه روز یک‌شنبه "حالا خورشید" از محمد جواد ظریف یکی از پرسش‌های مطرح شده چرایی رفتار متفاوت مردم ترکیه و ایران در حمایت از پول ملی دو کشور بود، پرسشی که براساس واکنش وزیر امورخارجه و پاسخ وی مبنی بر نمایشی بودن این اقدام، چندان خوشایند وزیر نبود.

یک مسئول عراقی در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم و مقصر دانستن عراق از سوی مقامات ایرانی گفت: قبل از این‌که اعتراض کنید اول ادعاهایتان را با دلیل ثابت کنید. سخنگوی وزارت کشاورزی افزود: بیشتر اظهارات روزهای اخیر مقامات ایرانی در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم در راستای ایجاد فشار سیاسی بر عراق است. همان‌طور که روشن است آتش‌ سوزی یک موضوع امنیتی است و کار ما در رابطه با کشاورزی است، اما طرف ایرانی باید ابتدا از طریق تحقیقات ثابت کند که عراق مسئول آتش سوزی هورالعظیم است سپس اقدام به اعتراض کند.

در مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین دوره کنفرانس ملی فیزیک ایران، رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از وجود فضای مسموم تحت عنوان دو تابعیتی گفت: ما می‌توانیم ایرانیان خارج از کشور را که در اقلیت هستند به کشور خود جذب کرده و از توانمندی‌های علمی آنان استفاده کنیم و بدانیم احتیاط بیش از حد در استفاده از نخبگان دو تابعیتی فلج کننده است.

جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برگزار شد.جلسات استماع این دادگاه که به درخواست ایران مبنی بر صدور دستور موقت در پرونده نقض تعهدات آمریکا به موجب عهدنامه مودت تشکیل شده، چهار روز(۵ تا ۸ شهریور) به طول خواهد انجامید و رای دادگاه تا یک ماه پس از آن ارائه خواهد شد.

در این جلسه محسن محبی، وکیل ایران در دادگاه لاهه با بیان اینکه آمریکا علنا می‌خواهد اقتصاد ایران را تخریب کند، گفت: آمریکا به طورعلنی سیاستی را ترویج می‌کند که تخریب اقتصاد ایران، شرکت‌ها و افراد با ملیت ایرانی را تا شدیدترین حد ممکن دنبال کند. وی افزود: تهران به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل نزاع میان دو کشور بوده اما این تلاش از سوی آمریکا رد شده است.

در این ارتباط علیرضا آوایی، وزیر دادگستری درباره پیش‎بینی نتیجه شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا اظهار کرد: نمی‌توانم در این خصوص پیش‌بینی دقیقی کنم که این دادگاه چه تصمیمی می‎گیرد اما آنچه که مسلم است ما باید از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی خود برای احقاق حقمان استفاده کنیم. وی افزود: از نتیجه شکایت ایران به دادگاه لاهه مأیوس نیستم.

وکیل مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه خبر موافقت دادگاه صادر کننده رای با آزادی مشروط موکلش را نادرست خواند. سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی  در رابطه با خبر منتشر شده مبنی بر موافقت دادگاه با آزادی مشروط«محمدعلی طاهری» گفت: درخواست آزادی مشروط باید از طریق زندان انجام شود ولی زندان درخواستی نکرده است.

دادگاه ۱۹ متهم به توزیع غیر قانونی ارز،  فردا در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات اخلاگران در نظام اقتصادی - موضوع نامه اخیر رییس قوه قضاییه به رهبری-  برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با ارائه در گزارشی از جلسه مسوولان قضایی از تاکید موکدبر رعایت حقوق متهم خبر داد و گفت: از جمله حقوق متهم این است که در مواردی که ضرورت ندارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و از سوی رییس قوه قضاییه تاکید شد که این مطلب قبلا گفته‌ شده و اکنون هم بر آن تاکید می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد مکتوب هم خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha