• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97060502395
  • خبرنگار : 71129

تاکید سازمان ملل بر پیگرد ژنرال‌های ارشد ارتش میانمار به اتهام نسل‌کشی

تاکید سازمان ملل بر پیگرد ژنرال‌های ارشد ارتش میانمار به اتهام نسل‌کشی

هیئت مستقل حقیقت یاب سازمان ملل در میانمار از کشف نقض گسترده حقوق بشر و سوءاستفاده‌ها از سوی ارتش میانمار در راخین خبر داده و بر انجام تحقیقات و پیگرد مقام‌های ارشد ارتش این کشور تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این هیئت مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل در میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ژنرال‌های ارشد ارتش میانمار شامل فرمانده کل قوا به همراه پنج فرمانده نظامی دیگر باید به خاطر نسل کشی در راخین، کاچین و شان تحت پیگرد و تحقیق قرار بگیرند.

بازپرسان سازمان ملل اعلام کردند، ارتش میانمار مرتکب قتل و تجاوز در حق اقلیت مسلمانان روهینجا به قصد نسل‌کشی گروهی شده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: بسیاری از نقض‌ها را باید بدون شک در قالب شدیدترین جرایم دانست. به این دلیل این جرایم شوکه کننده هستند که از مشکلات عمیق زیرساختی در کشور طی چندین دهه نشات می‌گیرند. جنایت‌ها در راخین و رویکردی که باعث بروز آنها شده، مشابه ماهیت همان‌هایی است که باعث بروز نسل‌کشی شده‌اند.

این هیئت حقیقت یاب اعلام کرد که آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار از موقعیت خود برای توقف چنین اقداماتی در راخین استفاده نکرده است. معافیت از مجازات در سیستم سیاسی و قانونی میانمار به شدت دیده می‌شود.

این بازپرسان می‌گویند، ارتش به طور جزئی و کلی ۳۶۲ روستا که روهینجایی‌ها در آنها ساکن بودند، تخریب کرده‌اند و برخی از روستاها با خاک یکسان شده‌اند.

براساس این گزارش، جنایت‌های سربازان ارتش میانمار از ماه اوت ۲۰۱۷ منجر به فرار ۷۰۰ هزار روهینجایی به بنگلادش شده است.

گزارش کامل این هیئت قرار است منتشر و ۱۸ سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود.

در همین حال، فیسبوک امروز (دوشنبه) دسترسی رئیس ارتش میانمار را به همراه 20 شخص حقیقی و سازمان مسدود کرد تا از گسترش خشونت و اطلاع رسانی نادرست جلوگیری کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفته که این رسانه اجتماعی به خاطر مورد استفاده قرار گرفتن در دامن زدن به درگیری‌های قومی و مذهبی در میانمار به ویژه درباره روهینجایی‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فیسبوک اعلام کرد که صفحات و حساب‌های کاربری را هدف قرار داده که وانمود به تهیه گزارش‌ها و عقاید مستقل می‌کنند اما در اصل ترغیب کننده و گسترش دهنده پیام‌های ارتش میانمار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha